ענף הרכב – האם צפויות העלאות מחיר בעקבות המלחמה?

איזה חברות עלולות להיפגע מהאירועים בדרום? כיצד ישפיעו האירועים על מחירי הרכב?

 

 

 
Image by Josh from PixabayImage by Josh from Pixabay
 

רונית חלימה, פעילים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/11/2023

אנו מפרסמים סקירה לגבי ענף הרכב בשנת 2023 לפני תחילת המלחמה ואחריה, ואת הערכותינו לגבי ההשפעות הצפויות על השחקנים השונים: יבואנים, חברות ליסינג, ספקי האשראי החוץ בנקאי ועוד.

תמונת המצב טרום המלחמה 1-9/2023 עפ"י נתוני איגוד יבואני הרכב


בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 עלו לכביש 247,658 כלי רכב חדשים עלייה של 9.6% מהתקופה המקבילה לפני שנה, אך ירידה קלה ביחס לתקופה המקבילה לפני שנתיים.

המחיר הממוצע לרכב חדש (במונחי מחירון) היה 190,709 ₪ (עלייה של 2.9% ביחס לשנה שעברה והמשך המגמה הרב שנתית.

מגמות המאפיינות את השוק:

טעמי הצרכנים וההיצע - על אף עליית הריבית במשק פלח רכב הפרימיום (רכבים מעל 200,000 ₪) המשיך לצמוח, רכבי המיני מנגד הולכים ונעלמים, שוק היוקרה (רכבים מעל 350,000 ₪) התכווץ מעט.

רכבים חשמליים – היוו כ- 17% מהמכירות לעומת 7% בשנה שעברה.

רכבים סינים – כתוצאה מהמעבר לרכבים חשמליים 41,103 כלי רכב שנמכרו ב- 1-9/2023 הם מתוצרת סין (16.6%) לעומת 12,736 בתקופה המקבילה.

פילוח דגמי הרכב הנמכרים ביותר מתחילת השנה

יצרן

דגם

1-9/2023

1-9/2022

1-9/2021

1

BYD Auto

Atto 3

12,913

 

 

2

Kia

Niro

8,140

3,662

5,885

3

Hyundai

Elantra

7,189

5,108

1,673

4

Toyota

Yaris Cross

6,388

5,985

 

5

Geely

Geometry C

6,173

4,254

 

6

Kia

Picanto

5,665

11,129

7,360

7

Chery

Tiggo 8 Pro

5,639

 

 

8

Hyundai

Tucson

5,583

7,061

6,835

9

Mazda

2

4,844

4,730

2,475

10

Mitsubishi

Outlander

4,737

2,326

5,740


שימו לב המדובר בדגמים ולא ביצרנים.

הרשימה כוללת 3 יצרנים סינים, אין אפילו יצרן אירופאי אחד.

מחירי הרכב המשומש


בחינת התנהגות מחירי הרכב המשומשת בשלוש השנים האחרונות מעלה מספר נקודות מעניינות:

שיעור הירידה הממוצע נמוך משמעותית מקצב הירידה הטבעי. עיוות זה נוצר בשל המחסור ברכבים בשנת 2022 שהביא לעליית מחירי מכוניות משומשות.

קיים שוני בין התנהגות סגמנטים שונים. בעוד שבמגזר רכבי היוקרה והרכב החשמלי קצב הירידה בשנה האחרונה עלה, שכן השוק צריך לתקן את העיוות של שנת 2022, במגזר העממי התיקון יותר מתון. להערכתנו הסיבה לכך נובעת מדומיננטיות חברות הליסינג בסיגמנט זה, והתיקון היה אמור להתבצע בהמשך.

תמונת המצב מפרוץ המלחמה:

בשבועיים הראשונים מפרוץ המלחמה היה קיפאון. מסירת הרכב החדש והמשומש התאוששו לאחר מכן וחודש אוקטובר הסתיים עם כמעט 12,000 כלי רכב חדשים (ירידה של כ- 30% בהשוואה לתקופה המקבילה).

מסירות הרכב המשומש בחודש אוקטובר בחברות הליסינג הגדולות כ- 50% מהמקובל בחודש רגיל.

הלוואות רכב בחברות המימון כ- 50% מהקצב הרגיל.

כתוצאה מהירידה בהיקף הפעילות נצברים מלאים משמעותיים בנמלים (רמת המלאי עלתה לכ- 80 אלף כלי רכב בדומה למצב בתקופת הקורונה), בעיקר כלי רכב סינים חשמליים.

שערי המטבע עלו עם תחילת הלחימה, אולם כעת החלו לרדת – מבין המטבעות הדולר והאירו רשמו עליה בשנה האחרונה, זאת בניגוד לין היפני ובכך נותן רוח גבית ליבואנים הרלוונטים.

הגרף הופק באמצעות אתר tradinview.com

עפ"י מחירון לוי יצחק – מחירי המשומשות בנובמבר כמעט ללא שינוי לעומת אוקטובר.

מבחינת מניות סחירות בחנו את התנהגות מניות היבואנים הרלוונטים וחברות המימון החוץ בנקאי. נרשמה ירידה במחיר המניות בעקבות פרוץ המלחמה, אולם חלקן הראו התאוששות מסויימת לאחר מכן.

גם מבחינת האג"ח חברות הליסינג מתפקדות ואין פתיחת מרווחים כמו במשברים קודמים (משבר 2008 ומשבר הקורונה).

מה צפוי לקרות?

מסירות הרכב החדש ברבעון האחרון של 2023 צפויות להיות נמוכות מהרגיל הן בשל הלחימה והן בשל ההקלה הרגולטורית (דחיית גיולים).

מחירי רכב חדש צפויים לעלות בתחילת 2024 בעיקר בשל שערי מט"ח.

לאחר תום הלחימה צפויה עלייה במסירות כלי רכב חדש ומשומש לפרטיים בשל פערי ביקוש.

הירידה המואצת במחירי הרכבים המשפחתיים המשומשים תידחה במספר חודשים, שכן חברות הליסינג יעדיפו להאריך מח"מ עסקאות.

מבחינת פגיעה בטווח המיידי מי שאמור להיפגע להערכתנו הם יבואני הרכב, סוחרי הרכב וחברות מימון הרכב בשל הירידה במכירות. במקרה של סוחרי הרכב צפוי גם קושי תזרימי אצל השחקנים הקטנים ואצל היבואנים השפעה שלילית של שערי מטבע אצל חלק מהיבואנים.

חברות הליסינג – לא צפויה פגיעה בליסינג, לגבי ההשכרה יש פגיעה בסגמנט התיירות, מנגד ביקושים מהצבא.

השחקן היחיד שלדעתנו מרוויח בטווח הקרוב הן חברות הביטוח עקב ירידה בתאונות ובגניבות.

הכותבת: רונית חלימה, אנליסטית, פעילים ניהול תיקי השקעות.

x