אנו מפרסמים סקירה לגבי ענף הרכב בשנת 2023 לפני תחילת המלחמה ואחריה, ואת הערכותינו לגבי ההשפעות הצפויות על השחקנים השונים: יבואנים, חברות ליסינג, ספקי האשראי החוץ בנקאי ועוד.
בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 עלו לכביש 247,658 כלי רכב חדשים עלייה של 9.6% מהתקופה המקבילה לפני שנה, אך ירידה קלה ביחס לתקופה המקבילה לפני שנתיים.
פילוח דגמי הרכב הנמכרים ביותר מתחילת השנה
|
יצרן |
דגם |
1-9/2023 |
1-9/2022 |
1-9/2021 |
1 |
BYD Auto |
Atto 3 |
12,913 |
|
|
2 |
Kia |
Niro |
8,140 |
3,662 |
5,885 |
3 |
Hyundai |
Elantra |
7,189 |
5,108 |
1,673 |
4 |
Toyota |
Yaris Cross |
6,388 |
5,985 |
|
5 |
Geely |
Geometry C |
6,173 |
4,254 |
|
6 |
Kia |
Picanto |
5,665 |
11,129 |
7,360 |
7 |
Chery |
Tiggo 8 Pro |
5,639 |
|
|
8 |
Hyundai |
Tucson |
5,583 |
7,061 |
6,835 |
9 |
Mazda |
2 |
4,844 |
4,730 |
2,475 |
10 |
Mitsubishi |
Outlander |
4,737 |
2,326 |
5,740 |
שימו לב המדובר בדגמים ולא ביצרנים.
הרשימה כוללת 3 יצרנים סינים, אין אפילו יצרן אירופאי אחד.
בחינת התנהגות מחירי הרכב המשומשת בשלוש השנים האחרונות מעלה מספר נקודות מעניינות:
שיעור הירידה הממוצע נמוך משמעותית מקצב הירידה הטבעי. עיוות זה נוצר בשל המחסור ברכבים בשנת 2022 שהביא לעליית מחירי מכוניות משומשות.
קיים שוני בין התנהגות סגמנטים שונים. בעוד שבמגזר רכבי היוקרה והרכב החשמלי קצב הירידה בשנה האחרונה עלה, שכן השוק צריך לתקן את העיוות של שנת 2022, במגזר העממי התיקון יותר מתון. להערכתנו הסיבה לכך נובעת מדומיננטיות חברות הליסינג בסיגמנט זה, והתיקון היה אמור להתבצע בהמשך.
תמונת המצב מפרוץ המלחמה:
בשבועיים הראשונים מפרוץ המלחמה היה קיפאון. מסירת הרכב החדש והמשומש התאוששו לאחר מכן וחודש אוקטובר הסתיים עם כמעט 12,000 כלי רכב חדשים (ירידה של כ- 30% בהשוואה לתקופה המקבילה).
מסירות הרכב המשומש בחודש אוקטובר בחברות הליסינג הגדולות כ- 50% מהמקובל בחודש רגיל.
הלוואות רכב בחברות המימון כ- 50% מהקצב הרגיל.
כתוצאה מהירידה בהיקף הפעילות נצברים מלאים משמעותיים בנמלים (רמת המלאי עלתה לכ- 80 אלף כלי רכב בדומה למצב בתקופת הקורונה), בעיקר כלי רכב סינים חשמליים.
שערי המטבע עלו עם תחילת הלחימה, אולם כעת החלו לרדת – מבין המטבעות הדולר והאירו רשמו עליה בשנה האחרונה, זאת בניגוד לין היפני ובכך נותן רוח גבית ליבואנים הרלוונטים.
הגרף הופק באמצעות אתר tradinview.com
עפ"י מחירון לוי יצחק – מחירי המשומשות בנובמבר כמעט ללא שינוי לעומת אוקטובר.
מבחינת מניות סחירות בחנו את התנהגות מניות היבואנים הרלוונטים וחברות המימון החוץ בנקאי. נרשמה ירידה במחיר המניות בעקבות פרוץ המלחמה, אולם חלקן הראו התאוששות מסויימת לאחר מכן.
גם מבחינת האג"ח חברות הליסינג מתפקדות ואין פתיחת מרווחים כמו במשברים קודמים (משבר 2008 ומשבר הקורונה).
מה צפוי לקרות?
מסירות הרכב החדש ברבעון האחרון של 2023 צפויות להיות נמוכות מהרגיל הן בשל הלחימה והן בשל ההקלה הרגולטורית (דחיית גיולים).
מחירי רכב חדש צפויים לעלות בתחילת 2024 בעיקר בשל שערי מט"ח.
לאחר תום הלחימה צפויה עלייה במסירות כלי רכב חדש ומשומש לפרטיים בשל פערי ביקוש.
הירידה המואצת במחירי הרכבים המשפחתיים המשומשים תידחה במספר חודשים, שכן חברות הליסינג יעדיפו להאריך מח"מ עסקאות.
מבחינת פגיעה בטווח המיידי מי שאמור להיפגע להערכתנו הם יבואני הרכב, סוחרי הרכב וחברות מימון הרכב בשל הירידה במכירות. במקרה של סוחרי הרכב צפוי גם קושי תזרימי אצל השחקנים הקטנים ואצל היבואנים השפעה שלילית של שערי מטבע אצל חלק מהיבואנים.
חברות הליסינג – לא צפויה פגיעה בליסינג, לגבי ההשכרה יש פגיעה בסגמנט התיירות, מנגד ביקושים מהצבא.
השחקן היחיד שלדעתנו מרוויח בטווח הקרוב הן חברות הביטוח עקב ירידה בתאונות ובגניבות.
הכותבת: רונית חלימה, אנליסטית, פעילים ניהול תיקי השקעות.