לקראת הודעת הריבית ביום רביעי - הזדמנות אחרונה להעלות ריבית?

איפה הפד יכול להפתיע? הבנק המרכזי בארה"ב יודיע ביום רביעי על הודעת הריבית, האם נתוני התעסוקה ישפיעו עליו? מה דרכי הפעולה של הפד? ניתוח של משה מימון לקראת הודעת הריבית

 

 

 
Photo Manassanant Pamai DreamstimePhoto Manassanant Pamai Dreamstime
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/12/2023

הבנק המרכזי הפדרלי בארצות הברית יודיע ביום רביעי את הודעת הריבית. מדובר בהודעה חשובה, מכמה סיבות.

ראשית, אם הבנק המרכזי הפדרלי רוצה להעלות ריבית, זו ההזדמנות האחרונה שלו. שנית, הבנק יפרסם את הערכתו לגבי תוואי הריבית הצפוי ל-2024, במסגרת התחזית הכלכלית של הבנק שתתפרסם יחד עם הודעת הריבית.

שתי אפשרויות מבחינת הפד, מן הסתם. האפשרות הראשונה היא העלאת ריבית ב-0.25% נוספים. האפשרות השנייה השארת הריבית על כנה.

הזדמנות אחרונה להעלות ריבית?

למה להעלות ריבית? ובכן, הודעת הריבית הקרובה היא בעצם ההזדמנות האחרונה של הפד להעלות ריבית. פאוול, בהתבטאות האחרונה שלו התייחס לכך שהאפשרות להעלות ריבית נמצאת עדיין על השולחן. צריך לזכור שנתון האינפלציה הבא יתפרסם כשהפד כבר לא יכול לשוחח עם התקשורת, ולכן אין לדעת איך נתון האינפלציה ישפיע על ההחלטה, אם בכלל. פאוול בנאום האחרון שלו אמר שהעלאת ריבית עדיין על השולחן, אם אנשי ועדת השווקים הפתוחים יחשבו שזה נכון להעלות את הריבית.

התרחיש היחיד שבו הפד מעלה ריבית הפעם היא אם הנתונים הקיימים תומכים בהעלאת ריבית. אמנם האינפלציה יורדת, אבל נתוני הליבה עדיין גבוהים. התמתנות הפעילות הכלכלית ניכרת, אבל אולי לא בקצב שהפד היה רוצה.

כאן הנקודה המרכזית. נכון להיום השווקים לא מתמחרים בשום צורה העלאת ריבית השבוע. את הנתונים שמתפרסמים השווקים מייחסים רק למועד שבו הפד יתחיל להוריד את הריבית, ולא חלילה להעלאת ריבית. כך שאם הפד ירצה להאיץ את קצב ירידת האינפלציה, זו ההזדמנות האחרונה שלו לעשות כן.

האם הפד ירצה לזעזע את השווקים בכניסה לשנת בחירות? כשהנתונים מראים על התכנסות של האינפלציה, אולי לא בקצב שרוצים, אבל לפחות בכיוון הנכון. כשמעל כולם מרחף עדיין החשש מפני מיתון? לא נראה לי, כך שהתרחיש הזה בסיכוי מאוד נמוך, אם בכלל.



הדרך להשפיע על הפעילות היא לא רק דרך הריבית

נתוני התעסוקה הזיזו את הצפי להורדת ריבית ממרץ, הסיכוי היה 55%, וירד ל-43% כעת. הנתון הזה אמנם תנודתי, אבל מבטא את מה שחושבים המשקיעים על רמת הריבית. נכון לעכשיו הצפי הוא הורדת ריבית ראשונה במאי, והורדה נוספת ביוני.

זאת אומרת שאם נגיד הפד, פאוול, מעוניין להשפיע על התנהגות הציבור, או לייצר הפתעה כלשהי, הוא יכול לאותת לשווקים שהורדת הריבית תיקח יותר זמן, ובתחזית לאותת על גובה הריבית בסוף 2024 ל-4.75, ואולי אפילו ל-5%. המשמעות היא רק 2-3 הורדות ריבית שיתחילו במחצית השנייה של השנה. באופן זה הוא לא 'שובר' כלום בכלכלה, הוא לא מעלה את הריבית שלא לצורך, לא מזעזע את השווקים, וממשיך את הקו של 'Higher for Longer'.

בנוסף, הפד ממשיך את קו צמצום המאזן שלו, כלומר מכירת איגרות חוב וקליטת הנזילות העודפת. כפי שהראה משה שלום בכתבה שמדברת על ניהול הנזילות של הפד.

החשש הוא לא מפני העלאת ריבית, אלא מהורדה מוקדמת מדי

לסיכום, אין לפד שום רצון לזעזע שלא לצורך את השווקים. הנתונים בסך הכל מתקדמים בכיוון הנכון, גם אם לא במהירות שהפד היה רוצה. החשש מפני זעזוע משמעותי עדיין קיים, ולא סביר להניח שהפד ירצה להחמיר את החשש הזה.

הפד ירצה עדיין לראות נחיתה רכה 'Soft Landing', התרחיש הזה עדיין קיים, ונתוני התעסוקה אף תומכים בכך. כלומר, הנה הריבית גבוהה, 5.5%, אבל שוק התעסוקה מראה סימנים של עוצמה. כל עוד שוק התעסוקה חזק, והאינפלציה יורדת, הפד ירגיש בנוח להשאיר את הריבית גבוהה לאורך זמן.

אם כבר מדברים על כיוון להמשך, ועל חשש של הפד, הרי שלדעתי הפד מסתכל דווקא על מצב שבו הוא בטעות מוריד את הריבית מוקדם מדי, ואז האינפלציה חוזרת לעלות. אחרי שהפד טעה כמה פעמים בזיהוי הכיוון של האינפלציה, הוא לא ימהר להוריד ריבית, כדי לא להיתפס שוב בטעות.

לאור זאת, הפד לדעתי לא יעלה את הריבית בפגישה הקרובה, אבל יאותת על כך שהריבית תרד מאוחר יותר, במחצית השנייה של השנה.

x