קרן נאמנות במוקד || אי.בי.אי.כספית נקובה דולר $ || קרן נהדרת למי שרוצה להיות צמוד דולר עם תשואה

למי שחושב שהדולר אצלנו זול יחסית, התחום של הכספיות הנקובות $ אטרקטיבי למדי

 

 

 
Dreamstime ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/01/2024

אחרי הירידה הגדולה של הדולר-שקל אצלנו, הייתה השאלה הגדולה: האם שער הנחיתה, סביב 3.60, הוא ריאלי? או, שהוא מייצג סוג של Overshoot  כלפי מטה של המטבע האמריקאי במקומותינו?

אחרי הכול, אנחנו נמצאים במלחמה, ואפילו התסריט האופטימי ביותר של ניהולה עדיין גורס טיפול בצפון, והמשך המאבק עם הטרור ביו"ש, כאשר הכלכלה שלנו סובלת מהגיוסים למילואים, ומהירידה הגדולה בצריכה של סקטורים שלמים (בידור, תיירות, וכו..).

האם שער הדולר "דוכא" מדיי, כאשר בנק ישראל היה מעוניין להורידו בצורה מהירה, מהחשש האינפלציוני שהיה נוצר אם הדולר היה נשאר באזורים הגבוהים שלו? הרבה דעתנים חושבים שזהו בדיוק המצב: שער הדולר אינו משקף נכונה את פרמיית הסיכון (האופטימית) של מדינת ישראל מול המטבע האמריקאי הגלובלי.

מה עומד לפני מי שחושב כך, על מנת לנצל עלייה חזרה של היחס למקומו הטבעי? כאשר, בזמן ההמתנה, ניתן לקבל גם תשואה קטנה? הקרן שלפניכם היא המייצגת את התחום הזה: קרנות כספיות נקובות דולר, המחזיקות נכסים מניבים תשואה מינימאלית בעזרת אג"ח. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית אי-בי-אי, והיא מייצגת כאן תחום נלווה לעולם ה"כספיות". זה שצמוד דווקא לדולר. תאמרו: יש הרבה מאוד אפשרויות להיצמד לדולר, אז למה כך? ההסבר בהמשך, אבל נאמר שהקטגוריה הזו אינה חבויה ונעלמה מעיני הציבור. שימו לב שהקרן הזו מכילה 3.3942 מיליארד שקלים (!) כאשר היא ממוקמת במקום השני עם הסכום הזה, וכאשר המקום הראשון מכיל יותר מ-5 מיליארד שקלים (!).

היא קרן וותיקה למדי (קיץ 2012), אבל, שינתה מדיניות באביב 2022, וזה איפס את ההיסטוריה שלה. סטיית התקן של 1.53% משקפת (כמובן) את הסטייה של הדולר-שקל, ולא את הסטייה של הקרן במונחי דולר. בכלל, זו נקודה שתחזור על עצמה כאן, ושיש תמיד לשים לב אליה: הנתונים יתנו, לעיתים, תוצאות שקליות למה שנקוב בדולר...

דמי הניהול עומדים על 0.25%, וזה מאוד יקר יחסית, כאשר דמי הניהול האלו ממקמים אותה במקום ה-3 מבין 10 הקרנות בקטגוריה. הזולה גובה 0.1%. וכאן עוד נתון שקלי (מעורב בתוספת התשואה הפנימית): התשואה השנתית של הקרן הייתה 7.75% (מעודכן – 28-12-2023). רוב המספר הזה הוא ההבדל בדולר-שקל... איך מתקבלת התשואה המניבה בקרן? על ידי כל מיני נכסים שנזכיר כאן שניים עיקריים: פיקדונות דולריים: 26.6%, ואג"ח מדינה בחו"ל: 69.14%.

ביצועי הקרן



בגרף השנתיים הזה אנו מבינים שהתנודתיות, במונחי דולר, היא קטנה מאוד, ושהקרן פשוט מתפקדת כקרן כספית לכל דבר (Money Market Fund). חייבים לזכור שוב: המטרה העיקרית של מחזיק הקרן הזו היא ההצמדה לדולר, וגם ליהנות מתשואה קטנה. זו האחרונה גדלה לאור השינויים בריביות, אבל, היא אינה העיקר. לכן, נראה עכשיו את מה שעשה הדולר עצמו (על ידי קרן מחקה של מגדל):



שימו לב שבשנתיים האחרונות, הייתה מגמה עולה עקבית של שיאים ושפלים. לרוב, חושבים שהעליות בדולר היו רק בתקופה של העימות סביב הרפורמה המשפטית, והמלחמה. הגרף הזה מראה שזה הרבה יותר ארוך ממה שמקובל. השיא היה בשער סביב 4.10. עכשיו, חזרנו לשיאים של קיץ 2023: 3.60-3.65. אם היינו ממשיכים את קו התמיכה האחרון של המגמה העולה, השער היה "צריך להיות" סביב 3.80-3.85.

יש לזכור שכל הקרנות הנקובות $ נקנות על ידי משקיעים המחזיקים את המטבע עצמו. למשל, מפיקדון מט"ח בבנק. לכן, הם רואים רק שינוי דולרי, ואין הם צריכים לחשוב על המרות או עלויות נוספות הכרוכות במעבר בין השקל לדולר. מה שמעניין אותם הוא הגרף הראשון שהוצג. למשל: ב-29-12-2022 שער הקרן היה 107.34, וב-28-12-2023 השער היה 112.93: תשואה דולרית שנתית של 4.94%.

גיוסים ופדיונות



כאמור, התחום הזה של כספיות נקובות $ הוא מאוד פופולארי, על פי כמויות הכסף הנמצא בו. אבל, ישנה גם תנודתיות של גיוסים בעניין הזה. הירידה הדרמטית של הדולר גרמה לחלק מהמשקיעים לממש את הרווחים בשיא, כאשר התשואה הדולרית הייתה כבר בכיס, ושער ההמרה היה ממש אטרקטיבי. לכן, בחלק מהקרנות, וגם בזו, ראינו פדיון בנובמבר 2023.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5117429
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/132

המון הצלחה לכולם!

 
x