אור פוריה בתחזית: "תשואה דו ספרתית בשוק המקומי בשנת 2024"

הורדת דירוג לישראל – שאלות ותשובות

 

 

 
אור פוריה, צילום: מיכה בריקמןאור פוריה, צילום: מיכה בריקמן
 

אור פוריה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/02/2024

בערב יום שישי האחרון, לאחר נעילת המסחר בארה"ב הודיעה סוכנות הדירוג מודי'ס על הורדת דירוג משמעותית למדינת ישראל. הורדת הדירוג משמעותית מאחר שלמעשה מדובר בהורדת דירוג כפולה – גם הורדת דירוג וגם הורדת תחזית הדירוג לאופק שלילי, קרי גם לאחר ירידת הדירוג, מודי'ס רואה סבירות משמעותית להורדת דירוג נוספת. 

האם האירוע היה צפוי?

חלקית. הורדת הדירוג הייתה צפויה ותומחרה במלואה בשווקים. ההפתעה היא בהורדת תחזית הדירוג גם לאחר ההורדה בפועל.

כמה הדבר משמעותי?

צריך להבין שסוכנויות הדירוג כבר מזמן אינן צופות פני עתיד אלא מגיבות לעובדות ולתמחורים בשוק. הורדת דירוג האשראי בשוק התרחשה מזמן ופרמיית הסיכון הנוכחית המתומחרת בשווקים אינה תואמת כלל את דירוג האשראי הקודם (למעשה פרמיית הסיכון של ישראל בשוק מגלמת הפחתה של 2-3 דרגות) כך שאין כאן אירוע מפתיע או יותר מדי דרמטי.

מה צפויה להיות התגובה בשווקים?

מאחר שהשוק למעשה מתמחר לישראל פרמיית סיכון של למעלה מהורדת דירוג אחת, איננו צופים איזשהי דרמה. הכותרות הלא נעימות ויש שיגידו גם המפחידות, בהחלט עשויות להביא מצב קלאסי של מכירות על ידי ידיים חלשות שמנוצלות על ידי ידיים חזקות. אנו מצפים לתגובה מתונה גם בשווקי המניות, גם בשווקי החוב וגם במסחר במט"ח שיתחדש ביום שני. ירידות שערים חדות במניות, אגח או בשקל כתוצאה מכך תהווה הזדמנות קניה.

למה אנו מצפים קדימה?

הכלכלה הישראלית חזקה ואיתנה, והציגה שלל סימנים להתאוששות מהירה מהזעזוע הראשוני של המלחמה: ירידה באבטלה, גידול בהיקף הרכישות בכרטיסי האשראי ועוד. מודי'ס מעריכה שיחס החוב-תוצר עשוי להגיע בשיעו ל-67% ולאחר מכן הוא צפוי לרדת בהדרגה. זוהי רמת חוב-תוצר נמוכה ביחס לעולם המערבי ולכן אין שום סכנה לקשיים ביכולת ההחזר של המדינה.

השוק המקומי ימשיך להיסחר בהתאם להתפתחויות הכלכליות והגיאו-פוליטית כאשר בהיעדר ברבורים שחורים משמעותיים, אנו עדיין מצפים להמשף התחזקות של השקל ולתשואה דו ספרתית השנה בשוק המקומי.

מה בכל זאת עלינו לקחת מההודעה?

ההודעה היא הוצאת כרטיס כתום, שלא לומר אדום, לשר האוצר ולמדיניות הממשלה. על הממשלה והכנסת לפעול ולטפל בסוגיות הכלכליות המועלות בדוח. לצערנו ועל סמך התגובות של הממשלה בכלל ומשרד האוצר בפרט לדוח, לא נראה שכרגע זה המצב.

בשורה התחתונה: הכלכלה הישראלית חזקה ואיתנה, ולהורדת הדירוג תהיה השפעה קצרת טווח. השוק המקומי מתומחר בחסר עמוק, ובהיעדר ברבורים שחורים אנו ממשיכים להעריך תשואה דו ספרתית בשוק המקומי בשנת 2024. הדוח של מודי'ס צפוי להיות עוד מהמורה בדרך.

הכותב הינו המנכ"ל והבעלים של חברת "פוריה תכנון פיננסי"

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות ההשקעה ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכיו האישיים של כל אדם. 

x