המדדים המובילים של המשקיעים הם S&P500 ונאסד"ק - אבל האם המשקיעים מפספסים כאן משהו?

רובם המכריע של המשקיעים במניות בישראל מכוונים את כספם למדדים המובילים. האם הם מפספסים משהו? מה משותף, אם בכלל, למדד "מעלה", ומדד "פמילי"? מי מהם מוכיח את עצמו יותר ממשנהו במבחן התוצאה?

 

 

 
צבי סטפק, צילום:עמי ארליךצבי סטפק, צילום:עמי ארליך
 

צבי סטפק, ממייסדי מיטב בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/02/2024

רובם המכריע של המשקיעים במניות בישראל מכוונים את כספם למדדים המובילים.

האם הם מפספסים משהו?

מה משותף, אם בכלל, למדד "מעלה", ומדד "פמילי"?

מי מהם מוכיח את עצמו יותר ממשנהו במבחן התוצאה?

משקיעים המעדיפים להשקיע באמצעות מדדי שוק, דהיינו, באמצעות מכשירים פסיביים, בוחרים בדרך כלל במדדים המובילים. בבורסה בת"א אלה הם מדדי ת"א 35, ת"א 125, ולעיתים גם מדדים כמו ת"א 90,  SME 60, או מדדים ענפיים דוגמת בנקים, נדל"ן, שהם ענפים מרכזיים במשק.

בארה"ב, המדדים המובילים מנקודת ראותם של המשקיעים הם S&P500 ונאסד"ק, ולצידם יש עוד עשרות ומאות של מדדים ענפיים ותת-ענפיים.

מדדים אחרים בישראל, שהמשקיעים הרבה פחות מודעים לקיומם והרבה פחות מכוונים אליהם את כספם, הם מדדים שיש להם נגיעה לממשל תאגידי, באופן ישיר יותר או פחות. כך, למשל, קרן הסל היחידה על מדד מעלה, מחזיקה כיום בנכסים בהיקף כולל של כ-27 מ' ₪, ושתי הקרנות המחקות על מדד ת"א פמילי – מדד החברות המשפחתיות מנהלות יחד כ-96 מ' ₪. סך הנכסים של שני המדדים המנייתיים הישראליים האלה מהווה פחות מ-0.25% מסך הנכסים שנצבר בקטגוריה המנייתית הפסיבית שמושקעת במניות בישראל, שיעור זניח לחלוטין.

האם המשקיעים מפספסים כאן משהו?

נתחיל במדד מעלה. מדד זה הושק ב-8 בפברואר 2005. מאז חלפו כ-19 שנים. תשואת המדד מאז ועד ל-31.12.2023 בפרק זמן זה הייתה 236%. לשם השוואה: מדד ת"א 35 השיג בפרק זמן זה 189%, מדד ת"א 125: 182%, ומדד ת"א 90: 179%. כלומר, מדד מעלה היכה את המדדים המובילים בבורסה. למרות זאת, ולמרות הזמן הרב שחלף מאז השקתו, היקף הנכסים שקרן הסל מרכזת הוא דל מאוד.

האם זה מקרה, או שיש הגיון בממצאים האלה?

מדד מעלה מורכב כיום מ-47 חברות, אשר מדורגות במעלה בדירוג אחריות תאגידית. לכל אחת מן המניות משקל שונה. בין המניות הבולטות במדד כיום: אנלייט אנרגיה: 6.1%, אנרג'יאן: 5.5%, נייס: 5.3%, טבע: 5.0%, פועלים: 5.0%. מובן, שלאורך 19 השנים היו שינויים גדולים בהרכבו  - מניות נכנסו, מניות אחרות יצאו מהמדד, והמשקולות השתנו. את המשקל הדומיננטי כיום מהוות מניות המשתייכות למדד ת"א 35 68.6%, ומשקלן של מניות הנכללות במדד ת"א 90 עומד על 22.8%.

וממדד מעלה, למדד אחר והוא מדד ת"א פמילי. מדד זה הושק לפני מעט יותר מחמש שנים (14.10.18) ביוזמת מרכז רעיה שטראוס לחקר עסקים משפחתיים באוניברסיטת ת"א, ומאחוריו עומדת ד"ר נאוה צברי, בתה של רעיה שטראוס. המדד כולל 51 חברות שמוגדרות משפחתיות. המניות המובילות במדד הן: פתאל: 7.6%, עזריאלי: 7.5%, ביג: 7.3%, אשטרום קבוצה: 7.2%, שפיר הנדסה: 6.9%, הראל 6.5% ושטראוס: 6.1%. המשקל הדומיננטי במדד זה הוא של ת"א 35: 41.5% כאשר למדד ת"א 90: 16.95% והיתר מפוזר על פני שאר מניות הבורסה בת"א.

המחשבה, שמניות של חברות משפחתיות עשויות לייצר תשואה עודפת למשקיעים בנויה על ממצאים מן העולם הרחב שמתייחסים לכ-20 השנים האחרונות, ועל התובנה הבסיסית, שעסק משפחתי מתנהל מתוך ראייה לטווח ארוך והוא בנוי, יותר מעסקים שאינם משפחתיים, על ערכים ותרבות ניהולית ראויה, כמובן בהכללה.

זה לא שאין בעיות בחברות משפחתיות. יכולים בהחלט להיות מתחים פנימיים גם בקרב המשפחה הגרעינית המצומצמת וגם בין אגפים שונים של המשפחה המורחבת. הצרכים הכספיים והנפשיים של כל אחד מבני המשפחה עשויים להיות שונים, האופי שונה, האסטרטגיה העסקית שבה הם מעוניינים אינה זהה כמו, למשל, בסוגיה של ניהול שמרני מלווה בדיבידנדים, מול ניהול צמיחה אגרסיבית, ועוד. אבל, בדרך כלל, חברות משפחתיות מתאפיינות כחברות ערך עם תרבות ארגונית שמרנית וחיובית, הימנעות ממינוף, שליטה בהוצאות והסתכלות עסקית לטווח ארוך, מעבר לרבעון כזה או אחר. כל זה מעניק להן חסינות גדולה יותר בעת משבר.

בינתיים, כעבור חמש שנים ומעט יותר מאז השקתו, המדד הזה, ת"א פמילי, השיג תשואה של כ-59% (31.12.2023– 14.10.18), בזמן שבו מדד ת"א 35 השיג 17% ומדד ת"א 90: 77%. זוהי תשואה נאה מאוד בהתחשב במשקל הגדול שיש למדד ת"א 35 במדד הפמילי.

ושוב, השאלה היא: האם זה מקרי? והתשובה, שוב, נראה לי שממש לא.

המעניין הוא, שבין רשימת מעלה הכוללת 47 חברות לבין רשימת פמילי הכוללת 51 חברות, יש רק 6 חברות חופפות, והן: הראל, ג'י סיטי, שטראוס, פתאל, איי.בי.איי ומיטב שמשקלן במדד מעלה  הוא 10.2% ובמדד פמילי 24.2%, כלומר, כרבע מן המדד.

בהשוואה בין שני המדדים – מדד מעלה ומדד פמילי אין ספק מי מהם מנצח. נקודת המוצא של הבדיקה היא 14.10.18 מועד השקתו של מדד פמילי ונקודת הסיום היא 31.12.2023. זוהי תקופה שבה פעלו שני המדדים. מדד פמילי השיג בתקופה זו כ-59% בעוד שמדד מעלה השיג רק כ-29%.

דוגמה שלישית היא זו של מדד חדש יחסית שהושק ע"י הבורסה ב-12/2020 – מדד ת"א 125 אקלים נקי, שכולל את כל מניות ת"א 125 אבל ללא מניות של חברות פוסיליות – דלקים מזהמים. המדד הזה עשה תשואה מ-31.12.2020 ועד 31.12.2023 של כ-18.4% ויש עליו רק קרן מחקה אחת עם סך נכסים נמוך.

ולבסוף, כמה מילות הבהרה וגם אזהרה.

יש כאן ארבע דוגמאות להשקעות שהן שונות משגרת המחשבה של המשקיעים. יש קו מחשבה שמחבר ביניהן, למרות שאין מדובר במוצרים זהים. ובכל זאת, מתבקשת כאן גם מילה של אזהרה. העובדה, שחברה היא משפחתית, כמו גם העובדה שהחברה קיבלה ציון גבוה במדד מעלה לאחריות תאגידית, איננה מהווה פוליסת ביטוח. תרבות ארגונית של חברה עשויה להשתנות עם חילופי נושאי משרה מרכזיים, או כמובן בעיקבות חילופי בעלות, החברה עלולה גם לקבל החלטות עסקיות שגויות, התחרות ורגולציה חדשה בענף שבו פועלת החברה עלולות להקשות עליה. ואף על פי כן, הסבירות שהדברים הללו יקרו היא קטנה יותר מהסבירות שזה יקרה בחברות שאינן נמנות על ה"מועדון" הזה, ויש סבירות גדולה יותר שבמקרה של משבר, חברות קשובות עם ממשל תאגידי ראוי תדענה להתמודד איתו באופן טוב יותר.

x