עלייה דרמטית של 30% בנזקי מים בדירות עקב הגשמים

מנתוני חברת Blue Premium החודש הגשום בפתיחת 2024 גרם לנזקים בצנרת, סתימות במערכות ניקוז וחדירת מי גשמים. הערים בהן נגרמו רוב נזקי המים: חולון, בת ים, ראשון לציון, חיפה והקריות

 

 

 
רועי מדמון, צילום: יח״צרועי מדמון, צילום: יח״צ
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/02/2024

החזית החורפית החריגה, שפקדה את ישראל למעלה משבועיים ברציפות וללא הפוגה בחודש ינואר, הביאה לעלייה דרמטית בנזקי המים לדירות בבניינים משותפים ולבתים פרטיים. מנתוני חברת Blue Premium, מקבוצת דוידוף, המנהלת תביעות בנזקי מים למאות אלפי מבוטחים בפוליסות דירה של חברות ביטוח שונות במסלול של "שרברב בהסדר", עולה כי בחודש החולף נרשם זינוק של 30% בקריאות השירות לטיפול בנזקי מים לעומת ינואר 2023 וזינוק של 25% לעומת ינואר 2022. 

עיקר הנזקים נגרמו לפי נתוני החברה עקב התפוצצות מערכת הצנרת של המים (55%), סתימות במערכות הניקוז (25%) וחדירת מי גשמים מהמעטפת החיצונית של מבנה הדירות (20%). בחברה מציינים כי נזקי המים לבתים פרטיים נבעו בנוסף ממקור חיצוני לבתים, כדוגמת מרחב הגינה או החצר. בהתפלגות לפי ערים ואזורים, בלטו באופן יחסי הנזקים לדירות בחולון, בת ים וראשון לציון במרכז, באר שבע בדרום וחיפה והקריות בצפון. עלות ממוצעת של נזק מים לדירה נעה בין 1,400 ש"ח ל-1,700 ₪. 

רועי מדמון, מנכ"ל חברת Blue Premium, מסביר כי "לחזית חורפית ובוודאי לחזית חריגה, השפעה מידית ומתמשכת על האפשרות למימוש הסיכון בנזקי מים וצנרת. כך למשל, הגשמים בשבועות האחרונים הציפו את מערכות הצנרת והביוב, שמנקזים את המים מהבית, ובכך גרמו להצפות וסתימות בתוך הבתים, בחצרות ובמרזבים שנסתמו מעלים או מפסולת. חשוב גם להבין כי נזקי מים וצנרת הם לעיתים 'אירועים מתגלגלים',  כפי שהתמודדנו עם מגוון רחב של נזקים לתקרות או קירות גבס, נזקי צבע, חיפויי רצפה שניזוקו ועד לפגיעה במערכות החשמל הביתיות".

בתוך כך, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון ליולי 2023 היו בישראל כ-2.9 מיליון דירות מגורים, בעוד שלפי נתוני האוצר רק כ-65% מהן מבוטחות בביטוח מסוים ולרבות ביטוח מבנה בלבד, במסגרת ביטוח המשכנתא, שאיננו כולל כיסוי ביטוחי לנזק לתכולת הדירה. מנתונים אלו עולה כי יותר מ-1 מיליון דירות בישראל חשופות לנזקי המים והצנרת, שהינם מהנזקים הנפוצים ביותר בעיקר בחודשי החורף, ללא כל אפשרות לקבל פיצוי כספי במסגרת פוליסת הביטוח הפרטית. 

מדמון: "בעלי דירות רבים, שעדיין בוחרים שלא לבטח את הנכס היקר ביותר שלהם, חשופים לסיכון מוחשי של נזק מים וצנרת העלול להגיע לאלפי שקלים בשנה, מבלי שיקבלו פיצוי כספי. מדובר בהוצאה כבדה, קל וחומר אל מול שני גורמים מרכזיים: האתגרים הכלכליים שעמם מתמודד הציבור בישראל בימים מורכבים אלו, כמו גם שינויי האקלים הקיצוניים ומעבר חד להצפות, סופות ושיטפונות משמעותיים".

x