S&P500 - גורמי הסכנה ב S&P500 בשוק האמריקאי

S&P500 השבוע השלישי ברצפיות שהמדד נצא במצב של Extreme Greed. קשה להוסיף על זה הרבה, חוץ מהמחשבה הנוגה אחרי אלו שתמיד יהוו טרף למכונת התעמולה במדיה הפיננסית בארה"ב. אלו שאינם מבינים שלכל מהלך מגמתי גדול, השלב הסופי הוא של Distribution, בו הקטנים קונים מהגדולים.חשוב לזכור: למרות כל האזהרות, המגמה עדיין מושלמת!

 

 

 
Dreamstime ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/02/2024

קוראי הנאמנים יודעים כבר היטב שאני ממש אוהב תקופות כאלו. תקופות בהן יש קונסנסוס כה רחב, וכה מושרש, לכיוון אחד. מדוע? כי זה בדיוק הזמן המתאים לבחון את הסימנים להיפוך, ולכניסה נבונה למגמה בכיוון השני. על מה מדובר? על שוק המניות האמריקאי כמובן. בסקירה הטכני הדו-שבועית, ראינו איך המדד העיקרי, S&P500, מאיים על חוקי הכבידה, ועולה בצורה מדהימה מאז נובמבר 2023.

ראינו שם איך ימים בודדים של השהיה היו להפרעה זמנית לא משמעותית במגמה החד כיוונית והאסרטיבית. כמו כן, למדנו, שוב, שמצבי קניות היתר יכולים להישאר כאלו הרבה מאוד זמן, ומה שחשוב הוא החזרה ממצב קיצוני, ולא הכניסה אליו. אבל, למרות כל ההסברים והמילים, קשה היה לקבל בצורה מוחשית עד כמה המצב "מתוח" באמת בתחום הסנטימנט. זו המטרה עיקרית של כתבה זו, המעדכנת קצת, והמחדשת קצת. נתחיל בעדכונים, על ידי מדד ה"פחד", ה-VIX, המחושב על בסיס סטיית התקן של האופציות על המדד (כל הגרפים בכתבה זו נעשו בעזרת מערכת TradingView):



בגרף יומי זה אנו רואים שני דברים:אחד אבסולוטי, ואחד יחסי. זה האבסולוטי הוא שהרמות של הויקס נמוכות מאוד, ומצביעות, עדיין, על שאננות רחבה מאוד אצל אחד מהגופים החכמים ביותר בוול-סטריט: כותבי האופציות. יותר מזה: רמות נמוכות כאלו מצביעות על עלות גידור נמוכות מאוד, בעזרת קנייה של Puts, או בעזרת אסטרטגיה מתאימה. דבר המתקיים כאשר השוק אינו חושש לעתיד לבוא.

ומה העניין היחסי? שימו לב שמאז אמצע דצמבר, שבו ויקס היה סביב 12, הוא מייצר לנו שפלים עולים. עכשיו, האחרון נמצא סביב 14.25. גם השיאים נראים עולים, אבל זה כבר קצת יותר סובייקטיבי...נמשיך מכאן לתצוגה של מצב הסנטימנט על פי מודד CNN, המקובל כאחד מהמדדים הנחמדים לבדיקה של מצב הרוח של הציבור:



זהו השבוע השלישי ברצפיות שהמדד נצא במצב של Extreme Greed. קשה להוסיף על זה הרבה, חוץ מהמחשבה הנוגה אחרי אלו שתמיד יהוו טרף למכונת התעמולה במדיה הפיננסית בארה"ב. אלו שאינם מבינים שלכל מהלך מגמתי גדול, השלב הסופי הוא של Distribution, בו הקטנים קונים מהגדולים. בכל אופן, קיצוניות של אופטימיות תמיד ראויה לציון, כגורם משמעותי, שהשינוי אינו רחוק כל כך... מכאן, גרף מעניין, לא של סנטימנט, אלא יותר של גורם, שיכול להיות הראשון להשפעה שלילית: התשואות של האג"ח הממשלתי (במקרה הזה של ה-10 שנים):



בגרף אנו רואים תעלה עולה אדירה, שבה התשואות מתנהלות מאז אוגוסט 2022. כאשר הן מגיעות לגבול העליון, ישנו גורם חיצוני (יילן, משבר בנקים, נתוני מקרו ממתנים...) אשר מחזיר אותן לגבול התחתון. אבל, עכשיו, הכיוון הוא הפוך: מלמטה ללמעלה. מדוע שזה יקרה? ראיתם את נתוני האינפלציה האחרונים, ומחירי הנפט העולים. אינני יודע לומר אם נגיע לגבול העליון שוב (מעל ה-5%), אבל, הנסיעה לשם תהיה מספיקה כדי לגרום נזק במומנטום המנייתי, ולעלייה בדולר בהתאם. ולסיום, גרף מעניין נוסף, אשר מייצג את אחד המנועים למה שהיה עד כה בשוק המניות, מנוע הנזילות:



כבר הרחבתי הרבה על ה-Reverse Repo, ולכן, אומר רק זאת, למי שלא קרא עדיין דבר בנושא: זהו מאגר מזומנים, הנושא ריבית, אצל הפדרל רזרב, המהווה פיקדון של הבנקים שרצו לקבל Collateral כנגד אותו פקדון. למשל, אג"ח מדינה, או אג"ח מגובה משכנתאות. נפשט ונאמר: ככל שהעקומה הזו עולה, הנזילות הקיימת בבנקים קטנה, וככל שהיא מתדרדרת, המזומנים המשתחררים הופכים להיות זמינים להשקעה.

השקעה במקום אחר בטוח, המניב יותר (Money Market Funds), או בבורסה. לכן, הירידה מאזור ה-2.5 טריליון דולר, עד סביב 532 מיליארד, היו לתועלת רבה מאוד עבור שוק ההון. העניין הוא שעכשיו הירידה הזו קצת מתייצבת, כפי שניתן לראות ב-RSI מטה. יש האומרים שהפד מעוניין בכחצי מיליארד אצלו, באופן קבוע, כסוג של "הון לאירוע מיוחד", ושהוא יעלה את הריבית על הפיקדון הזה כאשר הוא יגיע לאזור אותו סכום. בכל אופן, ובכל מקרה, גם ההגעה ל-0, אם תקרה, לא רחוקה כל כך...

מכל האמור לעיל נאמר, ובמיוחד נדגיש: המגמה החיובית בשוק המניות האמריקאי נמצאת עדיין במצב מושלם (Pristine), וזאת, יותר מכל תקופה אחרת, אם מסתכלים על תנועת המחיר כאלמנט היחיד לשיקול הדעת. לכן, וכאן ההדגשה: אין לקחת עמדה הנוגדת מצב זה, כרגע! זה יהיה דומה לניסיון לתפוס פסנתר הנופל מגובה... או סכין נופלת, או, וכו... זה עדיין לא אומר שאיננו צריכים להיות מודעים לקיצוניות האדירה שבה הסנטימנט נמצא, והסימנים הקטנים שהסביבה מצביעה עליהם. נתתי כאן ארבעה גרפים המנסים להאיר אור מזוויות שונות.

לבסוף, סוכרייה קונספירטיבית: הנה גרף שנעשה על ידי חברת קרסכרט, על בסיס נתוני בלובמברג, והמסתובב בצורה מאסיבית ברשתות החברתיות:



קיימת קורלציה של 0.94 (כמעט מושלמת) בין מה שקרה ב-S&P500, בין 03-01-2023 ו-14-02-2024, ומה שקרה ב-1929 בין 07-08-1928 ו-30-10-1929. האם זה סימן לבאות? כל מילה נוספת מיותרת, כאשר אזכיר רק את מה שאמר מרק טווין בנושא: "ההיסטוריה אינה חוזרת על עצמה. אבל, היא בהחלט מתחרזת לא רע עם עצמה...". יחד ננצח ובגדול!
x