ביצועי השוק האמריקאי וההזדמנויות שבדרך

מניות בארה"ב מעולם לא השיגו ביצועים טובים כל כך לאורך זמן כה רב, אך עדיין, לא כדאי לשים את כל הביצים בסל אחד

 

 

 
Photo Aphirak Thila Dreamstime.comPhoto Aphirak Thila Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/02/2024

אם הייתם שואלים חבורה של משקיעים איזה נכס לדעתם הוא ההשקעה הכי בטוחה שיש, קרוב לוודאי שרובם היו אומרים שזה שוק המניות האמריקאי. קשה לא להסכים עם זה: זה הבית של כמה מהחברות האיכותיות ביותר בעולם, משגשג בשוק הצרכני העשיר ביותר בעולם, והוא נהנה מגיבוי של מטבע הרזרבה המוביל בעולם. בנוסף, הוא גם כולל מספר חסר תקדים של קונים ומוכרים, הוא מוקד של חדשנות וצמיחה, ויש לו שורה של כללים מהימנים מאוד של פיקוח מבחינה תאגידית ורגולטורית. 

לכן זה לא מפתיע שהמניות של ארה"ב השאירו הרבה פעמים אבק לעמיתים שלהם במקומות אחרים בעולם. למשל, במהלך עשר השנים האחרונות, מדד ה- S&P 500 עלה על השווקים המתעוררים (באופן דיי עיקבי במשך חמש שנים) ודיי בקלות את מניות העבר ב-21 שווקים גלובליים מפותחים.  מדובר במשך הזמן הארוך ביותר של ביצועים גבוהים בהיסטוריה.

אבל זה ממש לא אומר שכדאי לשים את כל הביצים בשוק האמריקאי. מדד S&P 500 עשוי (או אולי לא) להיות על סף ירידה. יתכן (ויתכן גם שלא) שהוא יתפקד פחות  טוב ממניות מאיזורים גיאוגרפיים אחרים. פשוט העובדה היא שהעתיד הוא בלתי צפוי, והעבר הוא לפעמים מדריך לא הכי מוצלח של העתיד.

כבר קרה שאפילו למניות האמריקאיות היו תקופות חדות וממושכות של ביצועים נמוכים יחסית לאזורים אחרים, אז אלא אם כן יש לך כדור בדולח ואתה יכול לומר בוודאות מה יקרה בעתיד, פיזור ההשקעות מבחינה גיאוגרפית, בין אזורים היא אחת האסטרטגיות האמינות ביותר לקבל תשואות טובות מהמניות לטווח הארוך.

אמנם יש מקרים שבהם מגיעה איזו סערה כלכלית כל כך חזקה שהיא פוגעת בכל השווקים בכל מקום. אבל בטווח הארוך, הניסיום מעיד על כך שאזורים שונים נוטים להסתגל מבחינה כלכלית ויש להן מסלולי צמיחה והזדמנויות משלהם. למעשה, אפילו ההשפעה שהייתה לחלק מההתרסקויות הגדולות יותר כמו יפן בשנות ה-90, ארה"ב בתחילת שנות ה-2000, או סין ב-2007 נותרו מוגבלות יחסית לשוק אחד, והוכיחו שיש ערך לתיק מגוון מבחינה גיאוגרפית.

אז, בכל אופן, אפשר כמובן לשמור על השוק האמריקאי כאבן הפינה של תיק ההשקעות אם מרוצים ממנו. אבל יחד עם זאת, לא בטוח שכדאי להתעלם מההזדמנויות הנמצאות גם מחוץ לארצות הברית. סה"כ לאו כל הנ"ל נראה שכדאי להוסיף גוון בינלאומי לפורטפוליו, במיוחד כשהעשור הבא כנראה הולך להיות שונה מאוד מהעשור הקודם, הדרך של הקצאת משהו כמו שליש מתיק ההשקעות יכולה להתברר כמוצלחת.

אז אם מדברים על לגוון את השוק האמריקאי, אפשרות מעניינת שנמצאת מעבר לחופיה של ארצות הברית היא אירופה, אולי קרירה, אך עשויה לחמם את תיק ההשקעות. מדובר בכמה מניות מובילות שאולי אין להן כינוי מפואר כמו שבעת המופלאות אך הן לא פחות ממדהימות.

הקבוצה המדוברת היא GSK, Roche, ASML, נסטלה, נוברטיס, נובו נורדיסק, לוריאל, LVMH, AstraZeneca SAP ו-Sanofi והן מהוות בערך רבע משווי השוק של STOXX 600. ואם תיק ההשקעות שלך מוטה מאוד לכיוון הטכנולוגיה והמדד הגדול בארה"ב שהזכרתי לעיל, הן שוות בדיקה נוספת כי הן פשוט יכולות להיות משקל הנגד שכל פורטפוליו צריך.

מניות אירופאיות: GSK, ASML, Novartis, Novo Nordisk, L’Oréal, AstraZeneca, SAP  Sanofi

למניות הללו יש כמה יתרונות שאי אפשר להתעלם מהן:

תשואות - תשואות שכנראה יגרמו לכל משקיע להתעכב עליהן.  תאמינו או לא, המניות האלה הצליחו לעמוד בקצב של שבעת המופלאות האמריקאיות הממוקדות בטכנולוגיה בשנתיים האחרונות.

סיכון - הן יכולות לעזור להפחית את הסיכון ולהגדיל את התגמול לתיק ההשקעות, במיוחד כשחלק מהתיק נחלש. הן בממוצע פחות תנודתיות בכ-50% ביחס לשבעת המפוארות האמריקאיות למשל.

הכנסה - עם תשואת דיבידנד נחמדה של 2.5%, הן יכולות להעניק לתיק ההשקעות שינוי לא קטן. הן מתגמלות היטב את בעלי המניות ויש להם פוטנציאל להגדיל תשואות עם יחס תשלומים שהוא עדיין מתחת לממוצע ההיסטורי. לעומת זאת, תשואת הדיבידנד של S&P 500 היא רק 1.5% ותשואת הדיבידנד של שבעת המופלאות היא תשואה זעומה של 0.3%.

צמיחה בריאה: המניות הללו מכוונות לצמיחה ממוצעת מתוקה של 7% עד שנת 2025.

ערכת שווי הגיונית - אמנם יחס המחיר לרווח שלהם הוא פי 20, אבל בהשוואה לליגות הגדולות, הן עדיין נחשבות למציאה והן נסחרות בהנחה של 30% לשבעה המפורסמת של ארצות הברית.

גיוון – יש לשים לב שהענקיות האמריקאיות הללו הן עתירות טכנולוגיה, אבל האירופאיות לעומת זאת משתרעות על כמה מגזרים ותעשיות, מה שהופך אותן לבחירה מאוזנת יותר בכל הקשור לתיק השקעות.

אבל  יש חיסרון אחד: אין אף תעודת סל שכוללת את כל 11 המניות. אז מי שרוצה לאמץ את אירופה לתיק ההשקעות שלו, יצטרך ליצור תמהיל באופן עצמאי על ידי השקעה שווה בכל אחד.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של המניות האירופאיות המוזכרות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא/ת לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x