לקראת הודעת הריבית - האם הפד יניע את התיקון בשווקים?

לאחר דחיות רבות בצפי להורדת הריבית, הפד יודיע השבוע על החלטת הריבית, ההחלטה עצמה לא תהיה דרמטית, המלל שילווה את ההחלטה יהיה משמעותי מאוד

 

 

 
Photo Fed Hanohiki Dreamstime.comPhoto Fed Hanohiki Dreamstime.com
 

משה מימון, עורך אתר FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/03/2024

ביום רביעי בעוד יומיים בשעה 20, יציג הבנק המרכזי הפדרלי את הודעת הריבית שלו. ברמה העקרונית הודעת הריבית צפויה, והריבית אמורה להישאר ללא שינוי. עם זה לא צפוי שינוי ודרמה. מה שאולי צפוי לעורר דרמה בשווקים היא התחזית הכלכלית שמתלווה להודעת הריבית – Summary of Economic Projection (SEP).

הבנק המרכזי של ארה"ב מוציא הודעת ריבית 8 פעמים בשנה, במועדים קבועים. בכל הודעה שניה (כלומר 4 פעמים בשנה) הבנק מלווה להודעת הריבית גם תחזית כלכלית שהוא קורא לה Summary of Economic Projection או בקיצור SEP. בתחזית הזו, שהיא לא ארוכה, מפרט הבנק המרכזי את הערכת חברי וועדת השווקים הפתוחים של הפד ה-Federal Open Market Committee לגבי אינדיקאטורים מרכזיים הנוגעים לכלכלה האמריקאית – תוצר, אינפלציה, ושער הריבית. כלומר הערכת חברי הוועדה חשובה מאוד כדי לתת למשקיעים כיוון לאן הפד הולך בפעולותיו העתידיות.

התחזית הקודמת יצאה בחודש דצמבר שנה שעברה. התחזית היתה חיובית באופן משמעותי, ויצרה את הציפיה שהפד יוריד את הריבית כבר במרץ, שכן התחזית הורידה את צפי הריבית לסוף 2024 מ-5.1 ל-4.6.


התחזית הזו נשענה גם על דברי ג'רום פאוול, נגיד הבנק המרכזי, שאפשר היה לפרש כאילו הכלכלה האמריקאית תבצע נחיתה רכה, וכי האינפלציה מפסיקה להיות איום.

להזכיר הריבית היום עומדת על 5.5% (בטווח העליון שלה), והערכה לריבית של 4.5-4.75%, המשמעות שלה היא 3 הורדות ריבית. השוק בעצם גילם המשך כיוון חיובי בירידת האינפלציה והורדת ריבית החל ממרץ. זה לא קרה, כי האינפלציה מאז לא ממש יורדת.

יוסטון יש לנו בעיה

המשקיעים והפד מסתכלים על הנתונים, ורואים מציאות שהשתנתה מאז הודעת הריבית של דצמבר 2023. בעצם מאז האינפלציה לא רק שלא ממשיכה לרדת, אלא שהיא אפילו עולה קצת. האמריקאים מודדים את האינפלציה לפי שני מדדים עיקריים – Consumer Price Index (CPI), ו-Personal Consumption Expenditure (PCE), לשני המדדים האלה יש מדד כללי (שכולל מזון ואנרגיה), ומדדי ליבה שלא כוללים מזון ואנרגיה. ביצעתי חישוב לשני המדדים האלה, ואני מציג כאן את הנתונים בפועל 12 חודשים אחרונים, וכן לפי קצב אינפלציה שנתי לפי 6 חודשים אחרונים, 4 חודשים ו-3 חודשים.

המדדים מארים שהאינפלציה חוזרת

לפי מדד ה-CPI הנתונים השנתיים מראים שהאינפלציה יורדת, אמנם בקצב איטי, אבל יורדת ל-3.8%. אבל לפי החישוב שביצעתי על מדד ה-CPI, אפשר לראות שאם מודדים לפי 6 חודשים אחרונים, היינו ברמה הנמוכה ביותר בקצב האינפלציה בחודש דצמבר עם כמעט 3% אינפלציה. אבל מאז האינפלציה עולה, כשהיום נמצאת ברמה של 3.87%, אחרי עליה רצופה ב-4 החודשים האחרונים. לפי 4 חודשים בקצב שנתי, אפשר לראות שהאינפלציה כבר ב-4.26%, אחרי עליה ב-3 הנתונים האחרונים. לפי 3 חודשים בקצב שנתי, אנחנו באינפלציה כמעט 4.5%, אחרי שהיינו ב-3.25%.


מדד ה-PCE מראה נתונים דומים. לפי נתוני ה-12 חודשים, רואים ירידה באינפלציה שהולכת ומאטה. היום אנחנו ב-2.8% אינפלציה שנתית בנתוני הליבה של ה-PCE. אבל אם מודדים לפי קצב של 6 החודשים האחרונים, אפשר לראות שהנתון האחרון מראה עליה באינפלציה ל-2.63%. אם בודקים לפי קצב שנתי ב-4 החודשים האחרונים, אפשר לראות שהנקודה הנמוכה ביותר היתה בדצמבר שנה שעברה עם 2.12%, ובשתי הקריאות האחרונות האינפלציה עולה ל-2.73%. נתוני 3 החודשים האחרונים מראים שבספטמבר היינו סביב 2%, ומאז אנחנו עולים כמעט באופן רצוף, כשהנתון העכשווי הוא 2.84%.


הפד מכיר את הנתונים, השאלה מה יעשה עם כל זה?

את מה שאני אומר כאן, יודע בוודאות גם הבנק המרכזי הפדרלי בארה"ב. עקרונית, הוא לא חייב לשנות שום דבר מהתחזיות שלו, שכן יש לו עד יוני, המועד הקרוב ביותר שבו השוק מצפה להורדת הריבית. הוא יכול להשאיר את התחזית הכלכלית הנוכחית. זה ישמח מאוד את השווקים, אבל לא בטוח שזה מה שהפד רוצה.

אם אני צריך להעריך, הפד ירצה לאותת לשווקים על שינוי במדיניות המוניטארית, ויעלה את התחזית של 4.6% לסוף 2024, אולי ל-4.9%, כלומר יאותת על שתי הורדות ריבית בלבד עד סוף השנה. הפד ירצה לאותת למשקיעים שהוא אמנם יוריד ריבית השנה, כפי שאמר רק לפני שבועיים, בעדות שלו בסנאט, אבל בלי להתחייב על מתי מתחיל להוריד ריבית, ועל כמה הורדות ריבית במהלך השנה.

המשמעות של שינוי כזה, ל-4.9% יהיה כפול. ראשית, הורדת הריבית הראשונה עשויה להידחות ליולי, ואחרי יולי, תהיה עוד הורדה אחת בלבד באוקטובר או בדצמבר.

האם זה יהיה הטריגר לתיקון?

אין ספק ששינוי כזה במדיניות הפד, יאכזב מאוד את השווקים, שמצפים להורדת הריבית, והיו מוכנים להתפשר על הדחייה בין מרץ ליוני. ואם שואלים אותי, יתכן שזה ייתן את הטריגר למהלך תיקון שמאוד מתבקש בשווקים. בעצם, מאז נובמבר, חווינו ריצה של בערך 25% ב-S&P500, ובערך 27% בנאסד"ק-100. תיקון אמור להגיע, ואמר לייצר מימוש.

העולם לא ממש ודאי, ויש מי שיגיד שהשוק האמריקאי רוקד בקצב של חברות ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, בראשן Nvidia, שלא ממש מושפעות מהריבית הגבוהה, שכן תמחור המוצרים שלהם פחות מושפע מהתנאים הכלכליים, מהאינפלציה ומהריבית הגבוהה. אם כבר, הריבית הגבוהה מסייעת לחברות האלה, שכן הן יושבות על הרים של מזומן, שבסביבת ריבית גבוהה רק מכניס להם יותר ריבית.

יתכן וזו תיזה נכונה, וכפי שרואים בחודשים האחרונים, לחברות ענקיות הטכנולוגיה בהחלט משקל משמעותי בביצועים של השווקים, אבל תיקון בהחלט יכול להגיע גם משם, מימוש רווחים הוא לא מילה גסה, וכאמור הטריגר יכול להיות הודעת הריבית של פאוול.

לאור זאת נמתין להודעת הריבית של הפד ביום רביעי.

x