האם חוזרים להרצת מניות ה-MEME?

שתי מניות לאחרונה הונפקו, והגיעו לשוק ההון האמריקאי, ואף נעו בחדות רבה, מזכירות מעט משהו מהעבר, ואולי מצביעים על גידול בתיאבון לסיכון אצל משקיעים.

 

 

 
Photo Michael Vi Dreamstime.comPhoto Michael Vi Dreamstime.com
 

משה מימון, עורך אתר FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/03/2024

משקיעים רבים אולי זוכרים את הטירוף שהתרחש סביב מניית גיימסטופ, ומניות אחרות, שכונו בזמנו מניות MEME. מדובר במניות שעיקר הפעילות בהן נבע מפורום שהוקם באתר Reddit, ושבו עיקר השיח על המניות השונות התקיים באמצעות תמונות מצחיקות שהמשקיעים העלו. התמונות האלה זכו לכינוי מניות MEME, כלומר, מניות שהמשקיעים 'הריצו' בעזרת האימאג'ים המצחיקים האלה. מניות ה-MEME בעצם סימנו תופעה רחבה יותר של תאווה לסיכון, תוך התעלמות מגומי סיכון. משקיעים שנכנסים למניות, רק בגלל אימאג'ים מצחיגים, לא באמת מבינים משהו בשוק ההון. זה היה שלהי השוק השורי שלאחר הקורונה. לאחרונה, שתי מניות שקשורות באופן עקיף לתחום הזה, החלו להיסחר בבורסה. נרחיב על הדברים האלה.

חברת המדיה של טראמפ

המניה הראשונה היא חברת הטכנולוגיה של דונאלד טראמפ (סימול: DJT), המתמודד החדש-ישן לנשיאות ארה"ב שהקים את החברה. החברה החלה להיסחר בנאסד"ק בספטמבר 2021, אולם לא עוררה עניין משמעותי, וכעת השלימה מיזוג עם SPAC ומאז המניה נעה בחדות רבה, בעיקר כלפי מעלה, עם תנודות שהגיעו למעל 80% ביום אחד המניה מאז נרגעה מעט, אולם עדיין מרכזת עניין בקרב המשקיעים.

נזכיר, עיקר הפעילות של החברה הזו היא הרשת החברתית בשם Truth, שהוקמה כדי להתחרות בעיקר בטוויטר. טראמפ חסיד מאוד של שימוש ברשתות חברתיות, ועשה בהם שימוש נרחב כדי לדבר ישירות עם קהל הבוחרים שלו, מעל ראשי תקשורת המיינסטרים. הרשת החברתית החליטה לחסום את החשבון של טראמפ, וזה הביא להקמת הרשת Truth. מאז שאילון מאסק רכש את טווטר, בוטלה החסימה על החשבון של טראמפ, אולם רשת TRUTH עדיין קיימת.

הרשת הוקמה כחלק מכמה רשתות ופלטפורמות חברתיות נוספות, שנועדו לאתגר את הרשתות החברתיות הקיימות, מימין. אמנם הרשת קיימת, אבל קשה להגיד שהיא מתרוממת, לא ממש משפיעה על השיח הציבורי, ולא צוברת כמות משתמשים גדולה. בכל מקרה ניכר שהמניה מעוררת עניין רב.

אתר הפורומים Reddit

הזכרתי את מניית גיימסטופ, הטירוף שאחז במשקיעים שהיו מעורבים בפעילות במניה, שנסקה לשיאים מדהימים, הפילה בדרך את בית ההשקעות Melvin Capital, ועשתה רעש גדול. מי שרוצה להיזכר יכול לגשת לכתבה הזו שמסבירה על מכירה בחסר, או לכתבה הזו שמסבירה על הפרשה.

בכל מקרה, אולי הדבר העיקרה שעלה מהפרשה הזו, היה הכח של פורום בתוך אתר Reddit שנקרא Wallstreetbets. הפורום הזה היה זה שאסף גדודים של סוחרים כדי לתקוף מניות שהיו בהן פוזיציות שורט גדולות, והזיז את המניות האלה. לאחרונה יצא סרט על הפרשה, וגם בנטפליקס לא נשארו אדישים לעניין.

עכשיו, חברת Redit הונפקה (סימול: RDDT), ובעצם מניה שניה שעיקר הכח שלה הוא הסיפור שתיארתי, והפרסום שהרשת החברתית הזו קיבלה בעקבות זה. אגב, בתשקיף ההנפקה, החברה ציינה שפורום wallstreetbets הוא אחד מגורמי הכח שלה, אבל גם מהווה עבורה גורם סיכון.

לרשת יש היום כ-50 מליון משתמשים, בפורמט שנראה כמעין אוסף של פורומים בנושאים רבים ומגוונים, החל ממסחר בקריפטו וכלה בחיים ללא ילדים. היתרון של הרשת הוא רמת המעורבות הגבוהה של המשתמשים שלה.

מצד שני, מדובר, ובכן, בפורום, כפי שהיה בעבר, עם חיפוש לא נוח, פוסטים בעיקר טקסטואלים, בעולם שעובר לתוכן מצולם יותר ויותר. מה גם שהיקף המפרסמים ברשת לא גבוה, בטח לא ביחס למתחרות.

בכל מקרה, המניה הונפקה, והיא מעוררת עניין רב. מה שמשעשע הוא שאמש מניית גיימסטופ אכזבה בדוחות הרבעון הרביעי, ובעקבות זה גם מניית Reddit ירדה מעל 10%, למרות שאין ממש קשר בין שתי החברות.

כל זה מוביל לעניין אחר, שעליו ארחיב.

האם התיאבון של המשקיעים לסיכון חוזר?

קשה להגיד שהמניה של TRUTH שווה שווי שוק של 2.5 מיליארד דולר, קשה גם להגיד שחברת Reddit מצדיקה שווי שוק של 9 מיליארד דולר. אבל יתכן והחברות האלה מסמלות חזרה של התיאבון של המשקיעים לסיכון.

אנשי וולסטריט מקווים כי ההנפקה של Reddit תפתח את הפתח להנפקות נוספות, ותסיים מעין בצורת שהיתה בתחום, לאור תיאבון נמוך של המשקיעים לסיכון. 

סיבה נוספת לעניין במניות היא העובדה שהתנודה של שתי המניות האלה, שמה זרקור על מצב שבו אולי המשקיעים חוזרים לחפש מניות שעלו, ונכנסים אליהם בגלל המומנטום. שוק ההון האמריקאי סוגר חמישה חודשים רצופים של עליות יפות. מי שהובילה את מהלך העליות הזה היא אנבידיה, שהפכה למלכת השוק, והיא מניית מומנטום משמעותי. ההבדל הוא שאנבידיה מספקת תוצאות משמעותיות, להבדיל ממניות המומנטום האחרות, שבינתיים לא קרובות אפילו לתוצאות.

בכל מקרה, קשה למצוא מישהו שנשאר אדיש לתנועה של השווקים בזמן האחרון. משקיעים רבים מחכים לתיקון, וזה לא ממש מגיע. על הדרך אולי מתחילות להיווצר תופעות של שוק שורי – זניחת פרמטרים של סיכון, התלהבות אחרי שמות 'חמים', וחיפוש אחר מומנטום, גם במחיר של וויתור על פרמטרים פונדמנטליים כלכליים בסיסיים.

x