תעשיית הקרנות: סיכום רבעוני וחודשי - האצה בקצב הגיוסים בתעשייה

תעשיית קרנות הנאמנות נושקת ל-500 מיליארד שקלים | הרבעון הראשון של 2024 בתעשיית קרנות הנאמנות – האצה בקצב הגיוסים בתעשייה עם גיוס כולל של כ-20 מיליארד שקלים

 

 

 
Photo Oleg Dudko Dreamstime.comPhoto Oleg Dudko Dreamstime.com
 

נאור כהן, מנהל קשרי יועצים במיטב בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/04/2024

תעשיית הקרנות צמחה ברבעון הראשון של השנה מ-456 מיליארד ₪ לכ-496.3 מיליארד ₪, עלייה של כ-8.8%.

הצמיחה נבעה בחלקים שווים מהתשואה החיובית שתרמה עליית ערך של כ-20.3 מיליארד ₪ וכניסת הכספים שהסתכמה בכ-20 מיליארד ₪, מה שהביא לצמיחה כוללת של כ-40.3 מיליארד ₪ בנכסי התעשייה.

לאחר שבשנה שעברה הקרנות הפסיביות עקפו לראשונה את הקרנות האקטיביות המסורתיות בהיקף הנכסים המנוהל, ברבעון הראשון של השנה הן גם המגייסות הגדולות בתעשיית הקרנות עם גיוס כולל של כ-8.4 מיליארד ₪ שנחלק בצורה די מאוזנת בין קרנות הסל שגייסו כ-4.3 מיליארד ₪ לבין הקרנות המחקות אשר גייסו כ-4.1 מיליארד ₪.

בקרנות המחקות ובקרנות הסל הגיוס הגבוה ביותר נרשם בקטגוריה של מניות בחו''ל: 6.4 מיליארד ₪  שמייצגים כ-76% מסך הגיוס של הקרנות הפסיביות. (כ- 1.8 מיליארד ₪ בקרנות המחקות וכ- 4.6 מיליארד ₪ בקרנות הסל).

קטגוריית אג''ח בארץ-חברות והמרה מסיימת את החודש עם גיוס גבוה של  כ-1.8 מיליארד ₪, הקרנות המחקות גייסו כ-1.1 מיליארד ₪ וקרנות הסל הוסיפו כ-0.7 מיליארד ₪ 

בקרנות הסל שאר הקטגוריות התאפיינו ביציאת כספים כאשר הפודה ביותר היא קטגוריית מניות בארץ עם פדיון כולל של כ-800 מיליון ₪,  זאת חרף עליות השערים שנרשמו בשוק המניות במקומי, ואילו בקרנות המחקות הקטגוריה היחידה שפודה היא אג''ח בארץ-כללי עם פדיון של כ-80 מיליון ₪. 

הקרנות הכספיות עם גיוס נאה של 7.7 מיליארד ₪ כאשר רובו נכנס בחודש האחרון.

הקרנות האקטיביות המסורתיות עוברות לגיוסים לאחר שבשנתיים האחרונות ידעו יציאת כספים מסיבית ומסכמות את הרבעון עם גיוס של כ-3.7 מיליארד ₪. עיקר הגיוס הגיע לקטגוריית אג''ח בארץ-כללי כשגייסה כ-2.1 מיליארד ₪.

תשואות

לאחר שבשנת 2023 נרשמו תשואות גבוהות במיוחד במדדי המניות העיקריים בעולם, מגמה זו נמשכה לתוך תחילת 2024 עם עליות חדות בשווקים כאשר מדד S&P500 עלה מתחילת השנה ב-10.2%, מדד הנאסד"ק הוסיף לערכו כ-9.1%, הדאקס הגרמני עלה ב-10.4% ומדד הניקיי זינק בשיעור חד של 20.6%. אלה הן מסוג התשואות שמתאימות לשנה שלמה ולא לרבעון.

יחד איתם גם מדדי המניות המובילים בישראל עלו מתחילת השנה, כשמדד ת"א 35 עלה ב-7.8%, מדד ת"א 125 טיפס ב-8.3% ומדד ת"א 90 עלה בשיעור של כ- 10.9%.

מדדי אג"ח בישראל במגמה מעורבת מתחילת השנה, כשמדד אגרות החוב הקונצרניות עלה ב-1.5% ואילו מדד ממשלתי כללי ירד בשיעור של 0.5%.

התעשייה האקטיבית ברבעון הראשון של 2024

התעשייה האקטיבית המסורתית התעוררה לחיים וחזרה לגייס ברוב הקטגוריות כאשר הקטגוריה המגייסת בתעשייה, קטגוריית אג''ח כללי, סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם גיוס נאה של כ-2.1 מיליארד ₪ לאחר שבשנה שעברה סיימה כקטגוריה הפודה ביותר. אחריה קטגוריית אג''ח בחו''ל אשר גייסה סכום של כ-860 מיליון ₪, קטגוריית אג''ח בארץ-חברות והמרה עם גיוס דומה של כ- 750 מיליון ₪, הקטגוריה של  מניות בישראל הוסיפה גיוס של כ-380 מיליון ₪ וקטגוריית מניות בחו''ל גייסה כ-90 מיליון ₪, הקטגוריה האחרונה במגייסות היא אגד קרנות אשר גייסה סכום של כ-40 מיליון ₪. 

לעומת זאת, קטגוריית אג"ח בארץ מדינה פדתה סכום גדול של כ-450 מיליון ₪, קטגוריית ממונפות ואסטרטגיות סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם פדיון של כ-60 מיליון ₪, וקטגוריית גמישות פדתה כ-20 מיליון ₪. 

התעשייה הפסיבית ברבעון הראשון של 2024

לאחר שבשנה שעברה עקפו לראשונה הקרנות הפסיביות את הקרנות האקטיביות המסורתיות בהיקף הנכסים המנוהל, ברבעון הראשון של השנה הן גם המגייסות הגדולות בתעשיית הקרנות עם גיוס כולל של כ-8.4 מיליארד ₪, אשר נחלקו בצורה די מאוזנת, כך שבסיכום רבעוני תעשיית קרנות הסל גייסה כ-4.3 מיליארד ₪ והקרנות המחקות גייסו כ-4.1 מיליארד ₪. אולם, רק בחודש האחרון הושג האיזון הזה בעקבות פדיונות מצד גופים מוסדיים בקרנות הסל בעיקר בקטגוריית המתמחות במניות בישראל בעקבות שינויים שחלו בהחזרי דמי ניהול שהם קיבלו. עד לפדיונות אלו, קרנות הסל הובילו את הגיוסים באופן ניכר הרבה יותר.

הקטגוריה המגייסת ביותר בתעשייה הפסיבית, קטגוריית מניות בחו''ל, סיכמה רבעון עם גיוס של כ-6.4 מיליארד ₪. כשעיקר הגיוס הגיע מקרנות הסל אשר גייסו כ-4.6 מיליארד ₪ והקרנות המחקות הוסיפו גיוס של כ-1.8 מיליארד ₪.

הקטגוריה הבאה בהיקף הגיוס היא קטגוריית חברות והמרה שסיימה את הרבעון עם גיוס כולל של כ-1.85 מיליארד ₪ אשר נחלק בין הקרנות המחקות עם גיוס של כ-1.1 מיליארד ₪ וקרנות הסל אשר גייסו סכום של כ-740 מיליון ₪.

קטגוריית מניות בארץ מסכמת את הרבעון הראשון של שנת 2024 כפודה ביותר עם פדיון של כ- 280 מיליון ₪ בעיקר בעקבות הפדיונות הגבוהים מצד קרנות הסל בחודש האחרון אשר פדו כ-1.1 מיליארד ₪ ומסיימות את הרבעון עם פדיון כולל של כ-790 מיליון ₪ ולעומת זאת הקרנות המחקות מקזזות חלק מהפדיון עם גיוס נאה של כ-510 מיליון ₪.

הקרנות הכספיות: ממשיכות לרכז גיוסים גבוהים

הקרנות הכספיות ממשיכות בגיוסים גבוהים בתעשייה אם כי בקצב פוחת לעומת 2023. הן מסכמות את הרבעון הראשון של השנה עם גיוס מרשים של כ-7.7 מיליארד ₪. הקרנות הכספיות השקליות רשמו ברבעון הראשון של השנה גיוסים נאים של כ-6.6 מיליארד ₪ , והקרנות הכספיות הדולריות הוסיפו לגיוס סכום של כ-1.1 מיליארד ₪. 

תודות לגיוסים ברבעון הראשון של השנה שמרו הקרנות הכספיות על נתח השוק שלהן מתחילת השנה מתוך סך נכסי הקרנות אשר עומד על כ-23.5%. נתח השוק שלהן מתוך תעשיית הקרנות האקטיביות בלבד (בקרנות הפסיביות אין קרנות כספיות) עלה מתחילת השנה מ 41.9% לכ-42.4%. סך נכסיהן (כ-116.5 מיליארד ₪) נמצא בשיא כל הזמנים.
  
חודש מרץ בתעשיית קרנות הנאמנות – גיוס עוצמתי של כ- 7 מיליארד ₪ הקרנות הכספיות חוזרות להוביל בגיוסים

התעשייה האקטיבית (מסורתיות וכספיות) חוזרת לרכז את עיקר הגיוסים בתעשיית קרנות הנאמנות כשגייסה במהלך חודש מרץ סכום של כ- 5.5 מיליארד ₪. יחד איתה המשיכה התעשייה הפסיבית בגיוסים כשהוסיפה גיוס של כ- 1.5 מיליארד ₪.

הקרנות הכספיות חוזרות להוביל את הגיוסים בתעשייה ורשמו גיוס גדול של כ-4.1 מיליארד ₪.

התעשייה האקטיבית המסורתית ממשיכה להגביר את קצב הגיוסים כשסיימה את מרץ עם גיוס של כ-1.45 מיליארד ₪.

התעשייה הפסיבית גייסה כאמור כ-1.5 מיליארד ₪, כאשר הקרנות המחקות סיימו את החודש עם גיוס של כ-1.54 מיליארד ₪ ואילו קרנות הסל פדו סכום זעיר של כ-25 מיליון ₪.

כמעט כל הגיוס בתעשייה הפסיבית הגיע לקטגוריית מניות בחו''ל, ובמידה קטנה יותר לקרנות אג''ח בארץ – חברות והמרה.

סך נכסי התעשייה כולה עלה בחודש מרץ בכ-17.0 מיליארד ₪, מכ-479.3 מיליארד ₪, לכ-496.3 מיליארד ₪. עלייה שנובעת מכניסת הכספים לתעשייה של  כ-7 מיליארד ₪ ומתשואה חיובית (כ-10 מיליארד ₪).

מרץ בשווקים הפיננסיים

חודש מרץ נסגר במגמה חיובית במדדי המניות המובילים בישראל ובעולם, ומגמה מעורבת בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני בישראל.

שער השקל רשם פיחות מול הדולר והאירו בחודש מרץ, כשנחלש בשיעור של כ-2.7% וכ-2.4% בהתאמה במהלך החודש.

שוקי המניות בחו"ל סיימו את החודש במגמה חיובית כאשר מדד S&P500  עלה בכ- 3.1% וקבע שוב שיא חדש, מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-1.8%, מדד הדאקס הגרמני עלה בשיעור של כ-5.1%, ומדד הניקיי היפני עלה בשיעור של כ-3%.

שוק המניות הישראלי סיים את חודש מרץ במגמה חיובית אף הוא, כאשר מדד ת"א 35 עלה בכ- 3.3%, מדד ת"א 125 רשם עלייה בכ- 3.2%, ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ- 3.3%.          איגרות החוב הקונצרניות סיימו את חודש מרץ במגמה חיובית מתונה. מדדי התל בונד 60, 40, 20 עלו בשיעור של כ-0.8%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה בכ-0.5% ומנגד מדד אג"ח ממשלתי כללי, סיים את החודש בירידה בשיעור של כ-0.4%.

התעשייה האקטיבית המסורתית בחתך של קטגוריות

התעשייה האקטיבית המסורתית ממשיכה את מגמת הגיוסים שהחלה בדצמבר ואף מגבירה את הקצב. קטגוריית אג"ח כללי מסכמת את חודש מרץ כקטגוריה המגייסת ביותר עם גיוס של כ-910 מיליון ₪, ואחריה קטגוריית אג"ח בארץ – חברות והמרה שגייסה סכום של כ-320 מיליון ₪. קטגוריית אג''ח בחו''ל תרמה לגיוס סכום של כ-230 מיליון ₪ , אחריה קטגוריית מניות בחו"ל שהוסיפה גיוס של כ-130 מיליון ₪. קטגוריית מניות בארץ מסיימת את החודש עם גיוס קל של כ-40 מיליון ₪ קטגוריות גמישות ואגד קרנות הוסיפו לגיוס סכום של כ-15 מיליון ₪ כל אחת. קטגוריית אג"ח מדינה מסיימת את חודש מרץ, כמו בפברואר, כקטגוריה הפודה ביותר כשפדתה סכום של כ-155 מיליון ₪, ואחריה קטגוריית ממונפות ואסטרטגיות אשר פדו במהלך החודש כ-45 מיליון ₪.

הקרנות הכספיות: חוזרות להוביל בגיוסים

לאחר שבחודש פברואר פחתו מעט הגיוסים בקרנות הכספיות, הרי שבחודש מרץ הקצב הואץ כאשר נכנס אליהן סכום גבוה של כ-4.1 מיליארד ₪. הקרנות הכספיות השקליות גייסו כ-3.75 מיליארד ₪ והקרנות הכספיות הדולריות הוסיפו סכום של כ-0.35 מיליארד ₪. ב-24 החודשים האחרונים מאז החלו הקרנות הכספיות לגייס סכומים משמעותיים, גייסו הקרנות הכספיות סכום גדול של כ-93.9 מיליארד ₪ ונתח השוק שלהן נסק מכ-4.2% לכ-23.5%.

סך נכסיהן של הקרנות הכספיות עומד על כ-116.5 מיליארד ₪, שיא של כל הזמנים במונחי סוף חודש.

התעשייה הפסיבית – קרנות הסל והקרנות המחקות

חודש מרץ בתעשייה הפסיבית התאפיין במגמה מעורבת, עם גיוס כולל של כ-1.5 מיליארד ₪, כאשר תעשיית הקרנות המחקות גייסה סכום של כ-1.55 מיליארד ₪ ואילו תעשיית קרנות הסל פדתה סכום זעיר של כ-25 מיליון ₪.      

קטגוריית מניות בחו''ל מרכזת את עיקר הגיוס החודש בתעשייה הפסיבית עם  סכום גדול של כ-1.4 מיליארד ₪, שהתחלק בצורה מאוזנת בין קרנות הסל לקרנות המחקות אשר גייסו כ-0.7 כל אחת. אחריה בגיוס קטגוריית חברות והמרה עם כ-835 מיליון ₪, כאשר הקרנות המחקות גייסו סכום של כ-440 מיליון ₪ וקרנות הסל הוסיפו סכום של כ-395 מיליון ₪.

קטגוריית אג"ח בחו"ל גייסה סכום של כ-180 מיליון ₪, כאשר רובו המוחלט של הגיוס הגיע מהקרנות המחקות שגייסו סכום של כ-175 מיליון ₪ וקרנות הסל הוסיפו לגיוס סכום נמוך של כ-5 מיליון ₪.

קטגוריית אג"ח מדינה שבחודש שעבר הייתה הקטגוריה הפודה ביותר, סיימה את החודש גיוס של כ-135 מיליון ₪, הקרנות המחקות גייסו סכום של כ-80 מיליון ₪ וקרנות הסל הוסיפו גיוס של כ-55 מיליון ₪.

הקטגוריה הפודה ביותר בקרנות הפסיביות בחודש מרץ היא קטגוריית מניות בארץ אשר במהלך החודש ידעה גיוסים ואפילו גבוהים, ואילו בשבוע האחרון של החודש נרשם פדיון גבוה מקרנות הסל כאשר בסופו של החודש פדתה הקטגוריה סכום של כ-1 מיליארד ₪, קרנות הסל פדו סכום של כ-1.15 מיליארד ₪, תוצאה של הפחתת החזר דמי ניהול למשקיעים מוסדיים  בכמה מקרנות אלה, ואילו הקרנות המחקות גייסו סכום של כ-0.15 מיליארד ₪.  

בקטגוריית ממונפות ואסטרטגיות קרנות הסל פדו כ-35 מיליון ₪, וקטגוריית אג''ח כללי סיימה את החודש גם היא עם פדיון של כ-25 מיליון ₪.
 

x