בנק הפועלים: הריבית, האינפלציה ומלחמת הסחר בארה"ב מתחילים לגבות את המחיר

על פי כלכלני בנק הפועלים, האינדיקטורים הכלכליים של החודש האחרון היו פחות טובים בארה"ב ובאסיה. הממשל האמריקני העלה את המכס על שורה של מוצרי יבוא מסין

 

 
הריבית, האינפלציה ומלחמת הסחר בארהב / איור: פאנדרהריבית, האינפלציה ומלחמת הסחר בארהב / איור: פאנדר
 

כלכלני הפועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/05/2024

הריבית, האינפלציה ומלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מתחילים לגבות את המחיר: האינדיקאטורים הכלכליים של החודש האחרון היו פחות טובים בארה"ב ובאסיה. הממשל האמריקני העלה את המכס על שורה של מוצרי יבוא מסין ובכלל זה מכוניות חשמליות, סוללות ליתיום ורכיבים אלקטרוניים. לא מן הנמנע שאירופה תנקוט בצעדים דומים. מלחמת הסחר המתפתחת ועלייה בתקציב הביטחון באירופה ובארה"ב אינם מבשרים טובות לאינפלציה.


קצב האינפלציה בארה"ב ובגוש האירו אומנם ירד באפריל, אך אינפלציית השירותים נותרה גבוהה. בחודש האחרון עולים סימנים שהפעילות הכלכלית בארה"ב מתמתנת, אך עם זאת ההאטה עדיין אינה מספיקה כדי שהפד ירגיש בטוח מספיק להפחית את הריבית. שוק ההון צופה שהריבית בארה"ב תרד רק לקראת הרבעון האחרון של השנה, אף שבגוש האירו היא תרד כבר בחודש הבא.

בסיכום שבועי נרשמה מגמה מעורבת בשוקי המניות בעולם. בארה"ב מדד ה- S&P500 עלה ב-1.5% ומדד הנאסד"ק עלה ב-2.1%. באירופה נרשמו ירידות שערים מתונות ומדד היורוסטוקס 50 ירד ב-0.4%. באסיה מדד הניקיי ביפן עלה ב-1.5% ובסין עלה מדד ה-CSI 300 ב-0.3%. 

ירידה קלה בתשואות האג"ח בארה"ב ועלייה קלה בציפיות לירידת ריבית בספטמבר. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה מרמה של 4.50% בשבוע שעבר ל-4.42%. התשואה לחמש שנים ירדה מ-4.51% ל-4.44% והתשואה לשנתיים ירדה מרמה של 4.87% ל-4.82%. הציפיות משוק ההון להפחתות ריבית עלו מעט, וההסתברות להורדת ריבית בחודש ספטמבר עלתה השבוע לכ-82%. עם זאת, השוק צופה שהורדת ריבית נוספת תירשם ככל הנראה רק בסוף 2024 או בינואר 2025. 

ארה"ב: האינפלציה עלתה מעט מתחת לציפיות, אך מחירי השירותים מוסיפים לגדול בקצב מהיר. מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל עלה ב-0.3% מעט נמוך מהצפי ל-0.4%, וקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התמתן ל-3.4% מ-3.5%. מדד הליבה עלה ב-0.3%, בדומה לציפיות, ושיעור עליית המדד בשניים עשר החודשים האחרונים התמתן ל-3.6% מ-3.8%. מחירי השירותים (ללא אנרגיה) עלו בחודש האחרון ב-0.4%, התמתנות לעומת החודש הקודם, אך קצב עליית המחירים עדיין גבוה וב-12 החודשים האחרונים הם עלו ב-5.3%. העלייה המהירה במחירי השירותים נרשמה בין היתר על רקע עלייה של 0.4% במחירי השכירות שהשלימו עלייה של 5.5% ב-12 החודשים האחרונים, ועליה חודשית של 0.9% במחירי שירותי התחבורה שהשלימו עליה של 11.2% בשנה האחרונה. מנגד, מחירי המוצרים (ללא מזון ואנרגיה) ירדו ב-0.1% וב-12 החודשים האחרונים הם ירדו ב-1.3%. מדד המחירים ליצרן (מדד ה-PPI), ללא מזון ואנרגיה, עלה בשיעור חד מהצפוי, ועלה באפריל ב-0.5% לעומת צפי לעלייה של 0.2%. רמתו שנתית של מדד ה-PPI עומדת על 2.4%. מדד המחירים של אפריל היה נמוך מעט מהציפיות, לאחר הפתעות כלפי מעלה בשלושת החודשים הקודמים, וזה תרם לעליה קלה בציפיות שוק ההון להורדת ריבית בספטמבר. עם זאת, קצב האינפלציה השנתי נותר מעל 3.0%, ובתנאים אלה הפד יתקשה להפחית את הריבית בקצב מהיר כפי שהעריכו קודם.

האינדיקטורים הכלכליים בארה"ב מתחילים להצביע על התמתנות בפעילות הכלכלית. המכירות הקמעונאיות נותרו באפריל ללא שינוי, לעומת צפי לעליה של 0.4%, וללא כלי רכב ודלק הן אף ירדו בשיעור של 0.1%. במונחים ריאליים נרשמה במכירות הקמעונאיות ירידה של 0.3% בחודש אפריל. מגמת הירידה נמשכת כבר שנתיים, והרמה החודש נמוכה ב-3.4% לעומת השיא שנרשם באפריל 2022. ההאטה בפעילות נצפתה גם במדד האינדיקטורים המובילים שרשם החודש ירידה של 0.6%, כפולה מהצפי לירידה של 0.3%. מספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים ירד מעט ועמד על רמה של 222 אלף, אך מספר הדרישות המתמשכות לדמי אבטלה עלו מעט והגיעו לרמה של 1.79 מיליון. בשוק הנדל"ן נרשמת פעילות מתונה בצד ההיצע. התחלות הבניה עלו באפריל בכ-5.7%, פחות מהצפי, אך ב-12 החודשים הן נותרו בקירוב ללא שינוי. כמו כן, היתרי הבניה ירדו באפריל ב-3.0%, ורמתם נמוכה ב-2.0% לעומת החודש המקביל אשתקד. 

גוש האירו: אומדן שני לנתוני הצמיחה ברבעון הראשון נותר ללא שינוי והצביע על צמיחה של 1.2% במונחים שנתיים. נתוני האינפלציה לחודש אפריל הצביעו כאמור על התמתנות באינפלציה לקצב שנתי של 2.4% ו-2.7% באינפלציית הליבה. הציפיות להפחתת ריבית בחודש יוני נותרו בקירוב ללא שינוי, ושוק צופה בהסתברות של מעל ל-95% שהריבית תרד בתחילת חודש יוני. שוק ההון מעריך שהורדת ריבית נוספת תירשם בחודשים ספטמבר או אוקטובר, ושבסבירות של כ-70% תירדם גם הורדת ריבית שלישת השנה בחודש דצמבר. 

x