קרן נאמנות במוקד || איילון (!) אג"ח והנפקות ללא מניות || קרן אג"ח נטו. מצויינת להוות את החלק האג"חי בתיק מנוהל עצמאית

מתקיים שילוב אדיר של תנודתיות נמוכה ותשואה גבוהה במיוחד. זאת, למרות החלק המדורג מאוד נמוך בה

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/06/2024

כל כמה זמן אנו שואלים עצמנו: האם לשנות את הרכב התיק? לצמצם או להגדיל את רכיב המניות? להיכנס לעולם האג"ח הפחות מדורג? בקיצור, שאלות של ניהול תיק וניהול סיכונים. המשקיעים שרוצים קרן שבאמת מספקת הרבה מהתקוות בתחום האג"ח בכלל, כולל בחלק הפחות מדורג, אולי ימצאו בכתבה זו מענה חלקי-מלא למשאלותיהם.

עולם האג"ח הרבה יותר "סתום" לקהל הרחב מאשר עולם המניות. הוא נחשב, לעיתים, יותר סולידי (למרות שיש מקרים רבים בהם מניות מסוימות הרבה פחות תנודתיות מאשר אג"חים מסוימים), ונמצא תמיד בחלק ה"אחורי" של תשומת הלב במדיה הכלכלית-פיננסית. למרות, שהתשואות יכולות להיות בו ממש תחרותיות ויפות בהחלט.

במקרה שלפנינו, בחרתי בקטגוריה מאוד כוללת: "אג"ח כללי בארץ ללא מניות עם סימן קריאה", בחרתי בקרן הטובה ברמת התשואה השנתית, כאשר היו בה גיוסים בדיווח האחרון. אגב, כמו שתראו, למרות היכולת של רוב הקרנות האלו להגדיל עד כ-30% את החשיפה לחו"ל, נמצא שהן מעדיפות להתרכז בשוק האג"ח המקומי ולא לסבול מאפקט המטבע. את ההימור לגבי חו"ל משאירים לקרנות בקטגוריות המיועדות לכך.

בקיצור: זוהי קרן שיכולה להיות החלק של האג"ח המנוהל בתיק שמכיל עוד כמה דברים מגוונים. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית איילון, והיא וותיקה מאוד (מאז סוף 2007). למרות הוותק שלה היא עדיין קטנה יחסית, עם 28 מיליוני שקלים בלבד, הממקמים אותה במקום הלפני אחרון מתוך 27 קרנות. מדוע זה כך? אינני יודע כל כך אבל הגיוסים האחרונים מצביעים על שינוי מעניין בגישת הציבור כלפיה.

בכל אופן, דמי הניהול שלה עומדים על 0.59%, הממקמים אותה במקום ה-24 מתוך 27 הקרנות (מהיקרה לזולה) וזה הופך אותה לאחת הקרנות הזולות ביותר בקטגוריה. סטיית התקן (0.53%) מצביעה על תנודתיות נמוכה יחסית. נכון שבקרנות אג"ח אנו מצפים לכך אבל יש לזכור שלפנינו קרן עם אג"ח לא מדורג (ממוצע BB) וזה אמור להעלות בכמה דרגות את הסטייה הממוצעת בקרן.

לכן, בסה"כ, זו נקודה לחיוב עבורה. לצד זה, היא מתפארת בתשואה שנתית (28-05) של 13.15% (!) וזה ממש לא מעט עבור קרן אג"חית. מהחשיפות אנו למדים על שני דברים מעניינים: כאמור, ההסתכלות החוצה מצומצמת מאוד, עם 2.53% בלבד של חשיפת מט"ח, ושיש "רק" 70.78% אג"ח בתיק. לא 99%, וכו... מעניין, וזה אומר משהו על הגמישות של הניהול בקרן הזו של איילון.

ביצועי הקרן



גרף הביצועים של השנה האחרונה כבר מרמז על היכולת האדירה של מנהלי התיק כאן מאז השפל של נובמבר ועד עכשיו. אני סוקר קרנות לא מעט, ולא ראיתי הרבה עקומות יפות, ועקביות, כלפי מעלה, כמו העקומה הזו. אין פלא שסטיית התקן נמוכה כל כך. אבל, זה לא ממש מספיק. לפניכם שתי השוואות המראות את הקרן מול נכס בסיס, וכנגד התחרות. בהשוואה הראשונה נבחרו שתי קרנות מחקות על מדד תל-בונד 60 (הראל) ועל האג"ח הלא מדורג (תכלית). כל זה על פי שלושה טווחים: שלוש שנים, שנה, ומתחילת השנה:





בשלושת הגרפים אנו רואים איך הקרן קרובה הרבה יותר לחלק הלא מדורג אבל עדיין יציבה מספיק. בטווחים הקצרים היא מצליחה להיות טובה משני המחקות גם יחד, וזה ממש מעניין כאשר חושבים על ההרכב המפוזר יותר שבתיק הקרן עצמה. ההשוואה השנייה מגיעה אלינו מול 4 הקרנות הטובות שנתית האחרות בקטגוריה (פוקוס, הראל, פורטה, פורצ"ן). גם כאן יש את שלושת הטווחים שהראיתי קודם:





ומה אנו רואים? בטווח הארוך, היא ממש מתחרה עם פוקוס על המקום הראשון, כאשר שנתית היא הכי טובה, ובטווח הקצר היא טובה בצורה משמעותית מכל האחרות. הפער בזמנים האחרונים פשוט מצביע על ניהול מוצלח הרבה יותר בתקופה האחרונה דווקא.

גיוסים ופדיונות



כפי שניתן לראות היטב בגרפים האלו, שלושת החודשים האחרונים היו שונים מאוד מבחינת הקרן הזו של איילון. כניסה מאסיבית ממש של כספים, המהווה התנהגות שונה בצורה קיצונית למה שקרה עד אז. סיבה? אנו נניח שהתשואה ודמי הניהול הנמוכים הגיעו לאוזני המשקיעים. אבל, יש כנראה משהו נוסף שאיננו יודעים עליו.... בכל אופן, העניין הזה עשה שוני משמעותי ביחס של הגיוסים מול הקרנות האחרות. הנה מה שהיה בהן, בשלוש השנים האחרונות:


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5109673
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/317

המון הצלחה לכולם!

 
x