מידרוג מותירה על כנו דירוג של Aa1.il לאיתנות הפיננסית (IFS)‏ לחברת הפניקס בע"מ

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/12/2016

מידרוג מותירה על כנו דירוג של Aa1.il לאיתנות הפיננסית (IFS) של הפניקס חברה לביטוח בע"מ ("הפניקס" או "החברה") ומותירה על כנם דירוגים של Aa2.il(hyb) לכתבי ההתחייבות הנדחים (הון משני נחות ושלישוני מורכב) ו- Aa3.il(hyb) לכתבי ההתחייבות הנדחים (הון משני מורכב) שגויסו באמצעות חברת הבת הפניקס גיוסי הון (2009) בע"מ. אופק הדירוג יציב. 

ני"ע המדורגים על ידי מידרוג:

סדרה

מס ני"ע

דירוג

אופק דירוג

סוג הון מוכר

תאריך פירעון סופי

א

1115104

Aa2.il(hyb)

יציב

משני נחות

01/09/2018

ב

1120799

Aa3.il(hyb)

יציב

משני מורכב

30/09/2022

ג

1120807

Aa3.il(hyb)

יציב

משני מורכב

30/09/2020

ד

1133529

Aa2.il(hyb)

יציב

שלישוני מורכב

31/01/2026

ה

1135417

Aa3.il(hyb)

יציב

משני מורכב

31/10/2029

ו

1136696

Aa3.il(hyb)

יציב

משני מורכב

31/01/2026


שיקולים עיקריים לדירוג

דירוג החברה משקף פרופיל עסקי טוב, המתאפיין בגודל משמעותי ובפיזור של קווי עסקים, התומכים ביכולת יצור ההכנסות וכן בפרופיל סיכון טוב, נוכח סיכון מוצרים וחשיפה ללקוחות גדולים נמוכים יחסית לענף. הפרופיל הפיננסי סביר ביחס לדירוג ומתאפיין מחד ברמת רווחיות סבירה, אולם מאידך באיכות נכסים נמוכה יחסית לדירוג. כאשר, הלימות ההון מהווה מגבלה לדירוג. פרופיל הנזילות הולם לדירוג ומושפע לחיוב ממח"מ ההתחייבויות הארוך יחסית של החברה. כאשר, הגמישות הפיננסית אינה בולטת לטובה ומושפעת מחד מיחס חוב ל-  CAP גבוה יחסית לדירוג, אולם מאידך מרווחיות חיתומית טובה יחסית.

להפניקס מותג חזק יחסית המתבטא גם בשיעור חידושים הולם בחלק מהענפים, בסיס לקוחות רחב ומפוזר ותמהיל פעילות מגוון, התומכים במיצובה העסקי. החברה הינה המבטח הרביעי בגודלו בישראל לאורך זמן במונחי פרמיות ברוטו, ובעלת היקף נכסים מנוהלים ונוסטרו כולל של כ- 83 מיליארד ₪, נכון ל-30 לספטמבר 2016. גודלה של החברה מתבטא גם בנתחי שוק משמעותיים יחסית לאורך זמן (כ- 15% בממוצע) ובעיקר בתחומי ביטוחי החיים וחסכון ארוך טווח וביטוחי הבריאות.

הפרופיל העסקי נתמך בפיזור קווי עסקים הולם לדירוג וטוב ביחס לקבוצת ההשוואה, המציג היקף פעילות משמעותי בשלוש רגלים מרכזיות- ביטוח חיים, בריאות וכללי- המפוזר מטבעו ומהווים כ- 55%, 15% וכ-30% מסך הפרמיות המרווחות בשנים האחרונות, בהתאמה. ספקטרום רחב זה של מוצרים ביטוחיים תומך ביכולת יצור ההכנסות לאורך המחזור ומפצה על שינויים בטעמי הציבור ושינויים רגולטוריים. עובדה זו, תומכת ברווחיות, נוכח התנודתיות בענף ביטוחי החיים, הנתון להשפעות אקסוגניות משמעותיות. מודל ההפצה של החברה נסמך על סוכנים, אולם החברה פועלת לגיוון ערוצי ההפצה, תוך שימוש גובר באמצעים ישירים, זאת במטרה לשפר את השליטה במערך ההפצה וכפועל יוצא במבנה ההוצאות, כפי שבא לידי ביטוי ביחס הוצאות עמלות ושיווק מפרמיות ברוטו של כ- 16% בשיעור בולט לטובה ביחס לקבוצת ההשוואה ולענף.

פרופיל הסיכון של החברה טוב ביחס לדירוג, נשען על סיכון מוצרים נמוך יחסית עם שיעור גבוה של פוליסות בביטוח כללי ובריאות בעלי "זנב קצר" וכן על שיעור גבוה יחסית של עתודות ביטוח חיים ובריאות לזמן ארוך ב"סיכון נמוך", כהגדרתנו. פרופיל הסיכון נתמך גם כן במדיניות ניהול סיכונים הולמת. עם זאת, הצורך של החברה להשלים את הפער הרגולטורי הנדרש ליישום משטר ההון החדש מעיב על פרופיל הסיכון ועל הגמישות העסקית של החברה ומצריך התאמות בתהליכי הערכת הסיכונים וניהולם בקשר עם משטר ההון החדש ונקיטת הפעולות הנדרשות על מנת להקטין חשיפות ולגדר את הסיכונים הרלוונטיים. 

איכות הנכסים אינה בולטת לטובה ביחס לדירוג, כאשר לחברה שיעור גבוה יחסית של נכסים בלתי מוחשיים והוצאות רכישה נדחות בביטוח חיים מתוך ההון העצמי ושיעור נכסים בסיכון גבוה  להון המוכר הגבוה במקצת גם ביחס לקבוצת ההשוואה. תיק הנוסטרו מורכב ברובו מאג"ח ממשלתי ומאופיין גם במרכיב גבוה יחסית של הלוואות פרטיות ומשכנתאות, מגמה שצפויה להימשך להערכתנו, נוכח פוטנציאל יצור התשואות הנמוך.

על פי מודל ההון של מידרוג, עודף ההון המותאם של החברה נמוך ביחס לדירוג הנוכחי וביחס לקבוצת ההשוואה ומהווה מגבלה לדירוג (החברה עומדת בצורה גבולית בתרחיש הקיצון השני בחומרתו מתוך חמישה) עם יחס כושר פירעון של כ-100%. בתרחיש זה, הסיכונים העיקרים אליהם חשופה החברה כפי שנתפס במודל- נובעים מסיכונים ביטוחיים ובפרט סיכוני תוחלת חיים בפוליסות עם מקדמים מובטחים ומסיכוני שוק בתיק הנוסטרו (ביטוח חיים מבטיח תשואה, כללי והון). להערכת מידרוג, החברה תשפר את עודף ההון המותאם בטווח הזמן הקצר-בינוני בעיקר כתוצאה מהקטנת חשיפות גם לאור היעדים הרגולטוריים המפורטים להלן.

על פי תרגיל ה- IQIS5 שביצעה החברה בחודש אוגוסט 2016, המבוסס על תמהיל ההשקעות וההתחייבויות הביטוחיות ליום ה- 31 בדצמבר 2015, לחברה חוסר בהון בהיקף של כ- 1.2 מיליארד ₪ ביחס ליעד ההון הסופי בסוף שנת 2018, המשקף יחס כושר פירעון של כ- 79% (וכ- 1.6 מיליארד, המשקף יחס כושר פירעון של כ-74% ללא התחשבות בהקלות הוראות המעבר), אשר עלול להערכתנו לפגום בגמישות העסקית. אולם, נציין, כי בהתאם להוראות המעבר הנוספות שפורסמו לאחרונה החברה עומדת ביעדי ההון לינואר 2017 (60%( ואנו צופים כי תעמוד ביעד ההון של 100% בסוף שנת 2018. אנו צופים כי עד למועד זה, החברה תפעל להגדלת ההון המוכר ולהקטנת חשיפות, במקביל לגיוס חוב נחות ומקורות נוספים מתוך הקבוצה זאת לאור פוטנציאל רווחיות מתון בטווח הזמן הקצר ולמרות צפי לאי חלוקת דיבידנדים בתקופה זו. מידרוג מצפה, כי החברה תפעל לשמר מרווח ביטחון אל מול החסם הרגולטורי, לאחר העמידה בו, נוכח תנודתיות גבוהה יותר ביחס למשטר הנוכחי. 

רווחיות החברה תנודתית אך סבירה ביחס לדירוג. בשנים האחרונות חלה ירידה ברווחיות שנבעה בין היתר, מהצורך בהשלמת רזרבות לאור הירידה המתמשכת בעקום הריבית ופגיעה בפוטנציאל יצור ההכנסות ובפרט דמי הניהול המשתנים ורווחי ההשקעה. יחד עם זאת, פיזור הפעילויות והרווחיות החיתומית הטובה יחסית של החברה בענפי הביטוח הכללי פיצתה חלקית על השפעות אלו, כפי שמשתקף גם ביחס משולב טוב ביחס לענף בשנים האחרונות. בנוסף, אסטרטגית החברה למיקוד ברווחיות, אשר משתקפת גם בחשיפה נמוכה יחסית לקולקטיבים (למעט בביטוח בריאות), תומכת אף היא ברווחיות החיתומית.




הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x