רשות שוק ההון >> שורת היתרים למוסדיים כדי להגדיל את הנזילות בבורסה

הרשות מגדילה משמעותית את שיעור ההשקעה של מוסדי שניתן להשקיע באג"ח בודד של חברה

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/03/2020

בשבועות האחרונים, עקב התפרצות מגיפת הקורונה, חלו שינויים משמעותיים במאפייני המסחר ומחירי הנכסים בבורסה לניירות ערך בתל אביב.
על מנת להגן על כספי החוסכים, המנוהלים ומושקעים בבורסה באמצעות הגופים המוסדיים, ועל מנת להגדיל את יעילות המסחר בבורסה, הודיעה היום רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בראשותו של ד"ר משה ברקת, על סדרת צעדים שעיקרה הסרת חסמי השקעה הקבועים בדין, המיועדת להגברת הנזילות בשוק ושכלול המסחר בו.
הסרת המגבלות נעשתה בראש ובראשונה מתוך ראיית טובת החוסכים והגנה על תיק ההשקעות שלהם, המנוהל על ידי הגופים המוסדיים. הרשות בחנה באופן שקול ומבוקר את כלל המגבלות החלות על אופן השקעת כספי העמיתים בסביבת שוק ההון הנוכחית, להבדיל מעת שגרה. מרבית הצעדים הללו, יחד עם שורת צעדים נוספים בהם שוקל הממונה לנקוט, ואשר יוצאו לפועל כתלות במצב המסחר בבורסה ובשוק ההון בכלל, יהיו בתוקף לתקופה קצובה אשר תסייע להתמודד עם השלכות המצב הנוכחי על השווקים ותיקי החוסכים.
פירוט הצעדים:
1. מתן אפשרות לגוף מוסדי להחזיק עד 49% מערכה הנקוב של סדרת אג"ח, חלף 25% ,וזאת על מנת לאפשר לגופים המוסדיים לנצל הזדמנויות רכישה ולהגביר את נזילות המסחר של אגרות חוב קונצרניות בבורסה. ההקלה תחול על רכישות אג"ח קונצרניות מכספי העמיתים בלבד ותתאפשר לתקופה בת שישה חודשים. למען הסר ספק יובהר, כי בתום תקופת האישור לא יראו אחזקות משקיע מוסדי שנעשו בהתאם לאישור זה כחריגה.
2. הרשות בוחנת מתן אפשרות לגוף מוסדי, לרכוש אגרות חוב במסגרת המסחר בלבד ("שוק משני") גם אם אינן כוללות תניות שהומלצו על ידי "ועדת חודק" ("הועדה לקביעת פרמטרים להתייחסות גופים מוסדיים המעמידים אשראי באמצעות רכישת איגרות חוב לא- ממשלתיות") וגם אם הרכישה אינה נתמכת ב"אנליזת חודק", היינו אנליזה כפי שהומלצה על ידי "ועדת חודק", אלא בהתבסס על אנליזה כלכלית ובחינת כדאיות תוך התייחסות לתשואה
וסיכונים. אימוץ הקלות אלו תשווה את הכללים החלים על גופים מוסדיים לאלו החלים על רכישת אגרות חוב קונצרניות על ידי קרנות נאמנות. מתן הקלה זו נבחן כהוראת שעה לתקופה בת שלושה עד שישה חודשים.  
3. מתן אפשרות לגופים המנהלים כספי לקוחות לרכוש עד 7.5% ממניות גופים מוסדיים עם בעל שליטה, חלף 5% ,כמו שניתן ביחס לגוף מוסדי בלא שולט. האפשרות תינתן על דרך של מתן היתר החזקה במסלול מקוצר, וזאת תוך המשך הקפדה על העיקרון לפיו בעל השליטה בגוף המנהל כספי לקוחות שביקש היתר החזקה לא יוכל להחזיק בעבור עצמו יותר מ-5% בגוף המוסדי המוחזק.
4. הגדלת התמריצים להשקעה בקרנות סל בדרך של תיקון המאפשר לגופים המוסדיים להשית הוצאות ישירות בשל השקעה בקרנות סל המוחזקות למסחר ומשקיעות במדדים בישראל בלבד, וזאת בשיעור של עד 5% מתוך סך מגבלת ההוצאות הישירות, אשר נותרה ללא שינוי, בגובה של 0.25% מסך הנכסים המנוהלים. התיקון הינו לתקופה מוגבלת בלבד, עד להסדרה כוללת של הנושא.
קרנות הסל, שהוסדרו במסגרת תיקון מס' 28 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-  1994 ,מאפשרות לגופים המוסדיים חשיפה למגוון רחב של אפיקי השקעה בארץ ובעולם דרך מכשיר נזיל הנסחר במסחר הרציף, מאפשר פיזור סיכוני ההשקעות, וניהול מיטבי של סיכוני נזילות.
בימים הקרובים מתכוונת רשות שוק ההון לבחון חבילה נוספת של תמריצים להגדלת השקעות בישראל על ידי הגופים המוסדיים, בהעדפה על פני השקעות בחו"ל, תוך התמקדות בשני אפיקים:
- השקעות בתשתיות בישראל
- השקעות ואשראי חדש לחברות ישראליות קטנות ובינוניות.
x