כלכלני לאומי >> הירידה במחיר הנפט בימים האחרונים - על רקע החששות מהעלאת קצב ההדבקה בקורונה בארה"ב

להערכתנו, מרבית מדינות אופא"ק יקיימו את הסכם קיצוץ הייצור ביוני

 

 
 

ד"ר גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/06/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לירידה במחיר הנפט בימים האחרונים, לאחר עליות המחירים בתקופה האחרונה: "הירידה במחיר הנפט בשבוע האחרון התרחשה על רקע העלייה במלאי הנפט של ארה"ב ועל רקע החשש להעלאה בקצב ההדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב בשל ההפגנות ההמוניות. כל זאת, בנוסף לכך שה-FED התריע כי התאוששות כלכלת ארה"ב צפויה להיות איטית". להערכתו, "מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן ההערכות בנוגע לקיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה ועיראק, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם והשפעותיו על הכלכלה העולמית. להערכתנו, מרבית המדינות החברות בארגון OPEC+ צפויות לקיים את ההסכם ולקצץ את יצור הנפט ביוני. אולם, קיים ספק רב אם כל המדינות החברות בארגון OPEC יבצעו את הקיצוצים בייצור הנפט, בפרט עיראק.
 
"בטווח הארוך יותר, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020  שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה. יישום מהלך הקיצוץ הנוסף מצד OPEC+, עשוי למנוע ירידה מחודשת במחיר, להמשיך את הפחתת הלחץ על מקומות אחסון הנפט ולסייע לעליית מחירי הנפט, זאת לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה בדרך שתאפשר הקלה ברורה ומתמשכת על צרכני הנפט הגדולים: תעופה ותובלה.  עם התחלת ההתאוששות הכלכלית, הביקוש לנפט צפוי לעלות בחודשים הקרובים באופן איטי, אך בשל ההתאוששות האיטית של הכלכלות ובשל הביקוש הנמוך לטיסות, הביקוש הגלובלי לנפט לא צפוי לחזור במהלך השנה לרמה שלפני התפרצות וירוס הקורונה. עם זאת, במידה שהחזרת הפעילות הכלכלית תגביר את קצב התפשטות וירוס הקורונה והמדינות יחליטו להחזיר את הסגר, אזי ההתאוששות בביקוש לנפט תהיה במועד מאוחר יותר, זאת כתלות בדינימיקה של השפעות הווירוס. במבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים לכ- 40 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית נפט מסוג WTI צפוי להתייצב, על פי החוזים, סביב 37 דולרים לחבית עד לסוף 2020. להערכתנו, לקראת סוף השנה, התחזקות הצפי להתאוששות וצמיחה בפעילות הכלכלית צפויה לגרום למחיר הנפט לעלות, זאת כפי שמשתקף בתחזית הקונצנזוס של הבלומברג. בהתאם לכך, במידה והתפשטות וירוס הקורונה תיבלם עד סוף 2020 והמדינות החברות בארגון OPEC+ יעמדו במכסות, מחיר נפט מסוג BRENT צפוי לעלות במהלך 2021 לסביבות ה-50 דולרים לחבית".
 
בפמן מתייחס גם להשפעה של התאוששות מחירי הנפט על חברות פצלי השמן: "עם עליית מחירי הנפט, חברות פצלי השמן מתחילות להראות סימני חזרה לשוק בשל עליית הכדאיות של חלק מהחברות המייצרות נפט באמצעות פצלי שמן. אולם, מידת כדאיות ההפקה בארה"ב, ברמת מחירי הנפט הנוכחיים, עדיין נמוכה עבור רוב מפעלי פצלי השמן וחולות הביטומן, הפועלים במינוף גבוה מאוד בארה"ב ובקנדה. מבחינת ה- BREAKEVEN הנדרש לשם פתיחת הפקה חדשה, מדובר בסף בסדר גודל של כ-50 דולר לחבית במונחי WTI. מבחינת סף המחירים שמתחת לו עדיף לסגור פעילות הפקה, מדובר בכ-30 דולר לחבית במונחי WTI.
 
לכן, למרות המהלכים לפתיחת פעילות של כמה חברות בארה"ב, הרי שייצור הנפט בחלק ניכר מחברות פצלי השמן האמריקאיות עדיין לא חזר להיות רווחי מספיק. במידה ומחיר הנפט לא ימשיך לעלות, או שלא ישהה באופן יציב ברמת המחירים הנדרשת לכדאיות, הרי שחלק מהחברות ישארו במצב של סכנה ממשית לפשיטת רגל. כמו כן, מספר בתי זיקוק בקנדה עצרו את הפעילות לזמן הקרוב בשל התפשטות וירוס הקורונה ומחירי הנפט הנמוכים ויתכן שחברות נוספות יעצרו את הפעילות באופן זמני או יצאו מהשוק לחלוטין במידה ומחיר הנפט יחזור לרמת מחירים נמוכה.  במידה ומחיר הנפט ימשיך לעלות באופן יציב, אגן Permian אשר תעשיית הנפט בו נפגעה משמעותית במהלך השבועות האחרונים, צפוי להיות מוקד מרכזי בהתאוששות של שוק פצלי השמן האמריקאי".
 
x