אודי אלוני מנכ"ל ומייסד משותף FUNDER >> הזדמנות שנייה ושלישית - לקנות מניות בזול

האופטימיסט: האם יש כלכלה חדשה - לא | אבל יש מחיר חדש לשווקים

 

 
אודי אלוניאודי אלוני
 

אודי אלוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/06/2020

 

האם יש כלכלה חדשה - לא | אבל יש מחיר חדש לשווקים

 
בחיים לא הכל הולך חלק ונראה לפעמים שאם לא נכנסים 'בדלת הנכונה' אין אפשרות לתקן.
 
אבל מניסיוני הרבה פעמים החיים נותנים לנו הזדמנות שנייה ולפעמים גם שלישית. תשאלו איך הרהורים על הזדמנות שנייה ושלישית, קשורים לשוק ההון?...ובכן הכל קשור. משבר הקורונה יצר הזדמנות ענקית לרכוש מניות מעולות ב’זיל הזול’. אבל ביננו רק מעטים בכלל חשבו במרץ ובאפריל לעשות צעד נועז שכזה ולקפוץ ראש לתוך הסערה.
 
כמי שהמליץ שוב ושוב לעשות זאת אני בהחלט מבין למה אנשים לא עשו זאת. לכל אחד מאיתנו יש את הרגע הזה שבו הוא קופא במקום, והקורונה היא משבר כזה שגורם כמעט לכולנו לעצור ולא לזוז, פיזית ממש, לא כל שכן בכסף שלנו.
 

הגל השני מפחיד אבל גם מייצר הזדמנות

 
‘הגל השני’ הוא בעצם האירוע המפחיד ביותר ועליו כתבתי בחודש שעבר, שמפחיד את המשקיעים שנמצאים בתוך השוק, אבל זו גם ההזדמנות הגדולה של אלו שנשארו בחוץ לחזור אליו במחירים קצת יותר אטרקטיביים. הגל השני זו בעצם הזדמנות שנייה שאולי תתממש ותיתן למשקיעים הגדולים פתיחת דלת אל ‘האושר’ והתשואות העודפות על פני הריבית והשפל בתשואות האג”ח.
 
שוק ההון לא מתאים לכל אחד וחשוב לחזור על זה, כי לפעמים כשהשוק עולה מספיק זמן, האנשים, שהשוק לא בשבילם, מתבלבלים ונכנסים אליו ודווקא אז השוק יורד והם שוב עוברים טראומה שמבהירה להם שזה לא בשבילם.
 
לאחר שהנאסד”ק נגע ב־10,000 ב־10 ביוני, נראה היה ש’הגל השני’ מתחיל עם ירידות של כ־6%. אבל אפילו לא הספקנו להכין על זה כתבה, וכבר השווקים עשו פליק פלאק והגיעו חזרה קרוב לשיא (נכון לכתיבת שורות אלו).
 
אוףףףף, זה היה קצר מדי, שוב פעם לא היה מספיק זמן לקבל החלטה להיכנס ושוב המחירים נראים יקרים. היום יום שבת
ה־20.6 (אני מציין את התאריך כי בכל יום עלולות להגיע ידיעות גורליות שיכולות לשנות את כל התמונה...) ונראה שהקורונה הולכת לתת לנו באמת עוד הזדמנות. הזדמנות שלישית.
 
אבל אולי לא. זה בדיוק העניין. אולי לא. לכן אין ברירה, וההמלצה שלי היא להיכנס בשני שלבים. בשלב הראשון עם כמחצית מהסכום שהחלטנו להכניס לשוק, ואיתו לקפוץ ראש בבת אחת. את המחצית השנייה לקנות במנות, ולנסות לתזמן ירידות גדולות וקטנות. הסיבה היא פשוטה. הרי אף אחד לא באמת יודע כמה השוק יעלה או ירד, אבל יש חשיבות גדולה לפסיכולוגיה של המשקיע וליכולת העמידה הנפשית שלו לעמוד בירידות.
 
כשמשקיע רואה את ההשקעה שלו יורדת, הוא מסוגל לעמוד בה כל עוד הוא מעריך שזו הזדמנות עבורו ואם יש לו סכום נוסף להשקעה אז תיקון, גדול ככל שיהיה, מהווה הזדמנות ולא משבר (כלכלי ונפשי). השוק נע בין פחד מ’גל שני’ לפחד מ’חיסון’. אלו שבפנים פוחדים ‘מגל שני’ ואלו שבחוץ פוחדים מחיסון.
 

וורן באפט הטעות הראשונה

 
מומחים רבים מנסים להסביר את הפער בין הכלכלה הריאלית כיום, יש שמכנים אותה: מיין סטריט, לשוקי ההון או וול סטריט. לדעתם השוק הוא בועה ונמצא במצב של רכישות יתר וצפוי להתפוצץ. בואו נעבור על כמה מההסברים ונראה מה מהם הגיוני ומה לא.
 

TINA – There Is No Alternative

 
המומחים טוענים שהשוק עולה כי לאנשים אין אלטרנטיבה ראויה לכסף. נו....(למבוגרים שבינכם זה יזכיר את שלמה ניצן).
 
למעשה זו סיבה מצוינת לעליות הגיוניות, כי אם מכפיל הרווח באג”ח עומד על בין 70 לאינסוף, אז מכפיל 30 לשנה שנתיים קדימה נשמע כלכלי לחלוטין.
 

FOMO – Fear Of Missing Out (החשש מלפספס את ההזדמנות)

 
בשוק ההון המעבר בין פחד ותאווה הוא המהות של פעילות המסחר ואין ספק שמי שלא נכנס בזמן נמצא עכשיו בסיטואציה בעייתית. לכן כל ירידה קטנה היא תירוץ להיכנס לשוק ולא לצאת. כי מי שמחמיץ את העליות עלול לפספס שנים רבות של תשואה וזה פחד הגיוני, לדעתי לפחות.
 

משקיעי הרובין הוד (זה ההסבר החביב ביותר והמעניין ביותר)

 
הטענה אומרת שהמשקיעים הצעירים ‘המיליניאלז’ מנפחים את השוק ובעיקר את מניות הטכנולוגיה הגדולות. ובכן אם באמת זה הטרנד אז אני מצדיע לחבר׳ה האלו כי הם עושים בית ספר לכל הכלכלנים המעונבים ומלמדים אותם שיעור בהשקעות. ולמה אני אומר את זה כי הם עושים בדיוק את מה שלימדו אותם – ‘להשקיע במה שאתה מכיר’, ומה הם מכירים כבר בערך 20 שנה? בדיוק את החברות שהם גדלים איתם ולתוכם. אלו החברות שיהיו פה גם בעוד 10 שנים, בלי למצמץ עם או בלי קורונה. אני מתפלא שאין מדד רובין הוד שמאגד רק חברות של ‘מילניאלז’.
 

הפד מזרים טריליונים בלי חשבון (זה התירוץ האולטימטיבי)

 
נכון. הפד באמת מזרים טריליונים של כסף לאיגרות חוב ממשלתיות, קונצרניות, אולי בעתיד גם ירכוש מניות. אז מה בדיוק צריך לעשות משקיע רציונאלי?
 
אם הפד פורס לך רשת ביטחון אז ברור שהמשקיע הרציונאלי צריך להשקיע כי אם ‘נותנים לך תיקח, אם מרביצים לך תברח’. זה לפחות מה שאמא שלי לימדה אותי. הרי ההזרמה הזו עשויה לרפא את הפצע מצד אחד ומצד שני היא עלולה לייצר אינפלציה וגם מהסיבה הזו השוק עדיף.
 

האם יש כלכלה חדשה? לא!

 
אבל יש מחיר חדש לשווקים והוא מכפיל הרבה יותר גבוה לשווקים ממה שהתרגלנו אליו בהיסטוריה עבור ה־S&P500 כי הריבית כל כך נמוכה שהיא מייצגת מכפיל של כ־ 35 עד 70 במקרה הטוב ובלי הגנה מאינפלציה.
 
השוק נותן הגנה מאינפלציה וגם עוד כ־2.5% בשנה לפחות כאשר מי שיכנס היום יקבל אולי 3%. זה כנראה הרבה פחות ממה שה’מילניאלז’ חושבים שיקבלו אבל זה הרבה יותר מהאלטרנטיבות.
 
ה־’בייבי בומרס’ העשירים נמצאים בחוץ עם 5 טריליון דולר, ואם הם ימתינו עוד הם יאלצו להיכנס במחירים הרבה יותר גבוהים או שהם אלו שיקנו בירידות שיבואו בהיקפים משמעותיים. כך שה’מילניאלז’ צודקים וגם כלכליים. הם היו זריזים ו־fearless (חסרי פחד), והם סוף סוף מנצחים במאבק על העושר העתידי. ניצחון ראשון אחרי המון הפסדים.
 

צדק הסטורי

 
חלוקת ההון העולמי בין מבוגרים לצעירים היא במצב שבו רובו מוחלט של ההון נמצא בידי המבוגרים, וכמעט כלום בידי הצעירים. אם באמת (כי מספרים מדויקים אין בנמצא) הצעירים מעלים את השוק, והמבוגרים נשארו בחוץ יש פה גם צדק פואטי שמוכיח שהעולם השתנה כל כך שהמבוגרים כבר לא מבינים אותו והצעירים כן.
 

מילה לסיום

 
העולם עובר מהפכה מול עינינו, וממש כמו בימי קדם ובסיפורי המהפכה הצרפתית גם הפעם פסלים נופלים (מזל שאין גיליוטינות). בישראל, מדינה פריפריאלית, יש תחושה שפה הכל כרגיל, אבל לא כך הדבר.
 
בנובמבר צפוי לעלות נשיא חדש בארה”ב, וישראל תאלץ להכיר במעמדה החדש. בירושלים ירגישו בגלי ההדף של מהפכת Black Lives Matter (שבאה אחרי ה־MeToo#, שבאה אחרי ה־99%, שבאה אחרי האביב הערבי וכו׳). למשל קיצוץ של הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל... על זה נדבר אולי בפעם הבאה, אבל תחזיקו חזק זה הולך להיות כואב..
 
הכותב הוא מנכ"ל funder Advizerland ו-Bloomer
x