מחזורי מוסדיים || כלי שמאפשר יתרון יחסי על משקיעים אחרים

שילוב של כלי מחזורי המוסדיים עם כלים אחרים יציע לנו יתרון יחסי משקיעים אחרים בניסיון להבין את כוונתם האמיתית

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/04/2021

זו כתבה שתנסה לעודד אתכם להשתמש עוד יותר בכלים שאנו מציעים לכם בפאנדר. כתבתי כבר כמה דברים על כלי "מחזורי המוסדיים", אבל כתבה זו תנסה להאיר על עוד אפשרות לנצל אותו לטובתנו כמשקיעים מתוחכמים. כאן, אני מחבר את האמצעי הניתוחי מהאתר עם מבט על מצבה המגמתי של מניה. ומהכלי עצמו, אנו לוקחים את התובנה הבאה: האם השחקנים, היותר "חכמים" והיותר "כבדים", פועלים בכיוון זה או אחר בה, ומה זה אומר לנו, למשקיעים הקטנים. התהליך פשוט יחסית: תחילה, אנו מסתכלים על מצב המגמה של המניה, בכלי הניתוח הטכני הקיימים בידנו, ולאחד שאנו אוספים קבוצה מעניינת לשאילתא, אנו הולכים ובודקים מה שהמוסדיים עושים במניות שבאותה קבוצה.

מביצוע שתי הפעולות האלו אנו מקבלים מטריצת החלטה

מצב 1: המניה במצב טכני חיובי, ויש לה גם גיבוי חיובי של פעילות קנייה מצד המוסדיים. אזי, אנו יכולים להיות שקטים לעשות שני דברים: לקנות אותה, או להישאר בה, במידה ואנו כבר מחזיקים בעמדה בה. זאת, כל עוד צמד התנאים הזה מתקיים, וכל עוד אנו ממשיכים להאמין בה, כהשקעה טובה פונדמנטלית וטכנית יחד.

מצב 2: המניה חיובית טכנית אבל המוסדיים מוכרים אותה. במצב הזה, ברור שלפנינו אירוע של פיזור סחורה. זהו תהליך קלאסי שבו ה"גדולים" מנצלים את ההתלהבות של הציבור, כהזדמנות למכור לו את הסחורה שבידם. זהו המצב שבו אנו נחשוב על כללי ניהול הסיכונים שלנו, על גידור האחזקה האפשרית שלנו במניה, ונבצע בדיקה חוזרת של הסיבות לכניסה הראשונית במניה. המצב הזה אינו מספיק חזק לצורך פעילות שלילית ממשית, כמו ביצוע שורט, וזאת בגלל שהמניה עדיין יכולה לעלות זמן רב, במסגרת של הפיזור השקט.

מצב 3: המניה במצב טכני שלילי, והמוסדיים מוכרים אותה בחדווה. במדינתנו הקטנה קשה לעשות שורטים על מניות אבל, זה המצב שהיה מבקש פעולה כזו. בכל מקרה, ואם בידנו אחזקה במניהו, יש כאן צורך ברור להיפטר ממנה. תפגשו מצב זה באמצע של ביצוע תיקון יורד עמוק במיוחד, או כאשר ישנה פאניקה כללית בשוק המניות. בכל מקרה, מוסדיים אינם נוטים לבצע מהלכים שניתנים לגילוי, כאשר הם חושבים שהירידות במניה יהיו זמניות וחולפות מהר. לכן, כאשר אנו כבר מזהים מכירות עודפות על קניות, מצידם של המוסדיים, זהו סימן של בעיה בטווח הבינוני-ארוך. במיוחד עם שילוב של גידול במחזור הבורסאי הרגיל במניה.

מצב 4: המניה שלילית טכנית אבל, המוסדיים דווקא קונים אותה. לדעתי, זה המצב הכי מעניין. זה המצב שאנו קוראים לו איסוף, דהיינו, מצב שבו המוסדיים רואים את השלילה במגמה במניה כהזדמנות קנייה מבחינה פונדמנטלית, וכהשקעה טובה לטווח ארוך. עבור רובם, ובמיוחד עבור המוסדיים של קרנות הנאמנות, הטווח הבינוני בסדר גמור גם הוא. מובן מאליו, שכאן יש לנו דילמה לא קטנה: האם לפעול כמוהם? אני חושב שלא, אלא אם כן אנו נמנים עם מה שמכונה בברנז"ה "משקיעי ערך". כאלו היכולים "לשבת" על מניה, עד שהשוק יבין שאנו צודקים בהערכתנו ביחס למחירה, ושבסופו של דבר, השוק יביא את ערכה לאזור שאנו חושבים שהוא "צריך להיות". וזה יכול לקחת הרבה זמן, ולעיתים אף פעם לא. לרובנו, אין את אורך הנשימה, ואת יכולת הסבל האלו. ולרובנו, קשה מאוד להיות בנייר טוב, הנמצא במגמה יורדת. לכן, מצב משולב זה, שבו אנו רואים מגמה יורדת עם קניית מוסדיים, יהיה לנו לסיבה לעשות רק דבר אחד: להכניס את המניה לתיק המעקב, ולקנותה רק כאשר אנו נזהה שינוי מגמתי לטובה.

דוגמאות למצב 3 (מגמה ומוסדיים שליליים):

על מנת לתת דוגמה מוחשית לדברים, נעשה השבוע תרגיל שיציג שתי מניות, ממדד ת"א 35, הנמצאות במצב השלילי: המגמה שלילית, והמוסדיים מוכרים. כאן, אין ספק מה צריכה להיות המסקנה, למרות שייתכנו, כמו תמיד, שיקולים אישיים ומיוחדים לכל משקיע לפעול אחרת.

דוגמה ראשונה:



מניית ספיאנס מציגה לנו את המצב הברור של שלילה במחיר, על ידי שיאים ושפלים יורדים, ועודף מכירות מצד המוסדיים. אבל, המהלך אינו אחיד היסטורית, ורציתי להראות לכם כמה ניואנסים בו. תחילה (1) ראינו מכירה אגרסיבית, אשר החלה את הירידות במניה אחרי זמן ממושך של מגמה חיובית בה. לאחר זמן מה של דשדוש יורד, ראינו מאבק קשה בין הביקושים וההיצעים אצל המוסדיים (2). המאבק הזה נבע כנראה מהתחושה של חלק מהשחקנים כאן שהרמה הזו מהווה הזדמנות קנייה, עם ציפייה קרובה לחידוש המגמה החיובית.

אבל, מה שזה יצר זה הנר הדרמטי (2 במחיר), עם הזנב הארוך כלפי מעלה. נר המצביע בהחלט על ניצחון ההיצע, שהצליח להחזיר אחורה ניסיון בריחה כלפי מעלה מאותו דשדוש מדמם. ומכאן, המצב של המניה היה ברור: הכישלון של (2) הביא את המצב של (3): הקצנה של זווית הירידות, וכמות היצעים הרבה יותר גדולה אצל המוסדיים. חוסר האיזון כאן מרשים ובולט: (2) קבע פסיכולוגית את מה שקורה ב-(3). והשאלה הגדולה היא לכמה זמן...

דוגמה שנייה:



במניית אנרג"יאן המצב עוד יותר מעניין, לאור ההתפתחויות שקרו, ולאור המסקנות שניתן להפיק מהן. בגלל היותה מנייה קטנה יחסית, תנועות המחיר אגרסיביות הרבה יותר ובולטות בכיווניות שלהן. הסימביוזה בין המגמות המינוריות והפעילות של המוסדיים פשוט בהירה ויפה במיוחד בה. נתחיל ב-(1), כאשר אנו רואים דוגמה מצוינת של מצב-1 (שלילה במחיר ומוסדיים שקונים). ואחרי שהעמדות נלקחו, המגמה התחלפה במהרה ל-(2) וזאת בשני חלקים אופייניים: המשך כניסה למניה והמתנה לסיום העליות.

כאשר הגיע הרגע של ההגעה לסביבת 4300 במחיר, המוסדיים החלו לשחרר באגרסיביות סחורה, כאשר חלק מהם עדיין מאמין בחידוש החיוב. מכאן הדשדוש וההמתנה עד (4). כאן, ההפנמה של כולם, שהגענו לזמנים של ירידות, הביאה את צד ההיצע להיות מתגבר יותר, ולהציג לנו דוגמה מופלאה של מצב-3. כרגע, אין משהו לומר חוץ מן העובדה הפשוטה שגם הציבור וגם המוסדיים רואים במנייה הזו משהו שלילי. וגם כאן, עד שנראה חזרה בגידול ניכר בביקושים מצד המשקיעים המוסדיים.

לסיכום:

מטרת הסקירה אינה לתת לכם טיפים לפעולה (דג) אלא לתת לכם אופן התנהלות (חכה). כאשר אנו זוכרים את ההגדרה של מגמה (רצף של שיאים ושפלים), וכאשר אנו נעזרים בכלים, כמו מחזורי המוסדיים באתר, יש בידנו "יתרון יחסי" על משקיעים אחרים. אגב, בחינת פעילות ההון של "גדולים" היא אומנות ישנה וטובה, שניתן למצוא אותה בספרי ההיסטוריה. הרבה לפני שהיו כלים אחרים להערכה של מגמות וטיבם של נכסים פיננסיים. אנשים פעלו על פי "מה שעשו מי שיודע", כאשר ההנחה הייתה תמיד שמי שמחזיק בהמון כסף להשקעה, אכן יודע טוב מכולנו מה הוא עושה. אני מקווה שהדוגמאות שהבאתי יהוו מגדלור של תובנה חדשה עבורכם. לדרך חדשה, וארוכה, של הערכה מחדש, ושל ניצול היתרון היחסי שבידכם. נשמח להביא בפניכם דוגמאות נוספות בעתיד, ממצבים אחרים (1-4), על מנת להראות שכול העניין הזה מאוד דינאמי. ניתן למצוא את "מחזורי המוסדיים" בסרגל העיקרי, בדף הראשי של האתר:



המון הצלחה לכולם.


 
x