וול סטריט - 18 לאוקטובר עלול להיות יום "ברבור שחור", למה ?

ניתוח טכני, שוקי המניות : S&P500 ות"א 35 || רמות ה-Fibonacci שולטות בתנועה של הירידה בארה"ב - מגמה שלילית רשמית בחו"ל מול Out Perform של השוק הישראלי

 

 
צילום פאנדרצילום פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/10/2021

בכתבה האחרונה שלי על מה שקורה בשוקי המניות בעולם, התחלתי ושאלתי: האם אשר יגורנו בא? אז, היה עדיין ספק קטן אבל עכשיו אין כבר כזה. אין ספק שאנו נמצאים בתיקון יורד שונה מכל מה שהכרנו מאז הירידות של הקורונה (מרץ 2020). לא רק העובדה שיש לנו עכשיו שיאים ושפלים נמוכים מקודמיהם (הגדרה רשמית של מגמה יורדת בטווח היומי שנציג מטה), אלא שהרקע הכללי מתחיל להיות מסובך יותר ויותר.

בזמנו, ציינתי שני גורמים משמעותיים, אשר השפיעו לרעה באופן מיידי על המגמה החיובית במניות: קריסתה האפשרית של ענקית הנדל"ן הסינית Evergrande, והשינוי הרשמי במדיניות ההרחבות מצד הבנק המרכזי, הפדרל רזרב. למרות שהיו אלו אירועים ידועים מראש, הם היוו רקע לאפשרות של "תקלה", אשר היא עצמה הייתה הופכת ל"ברבור שחור". יתר על כן, כולנו הסכימו שתיקון טכני יורד היה כבר נדרש זמן ארוך מפאת שווי המניות הגבוה מדיי. ובמיוחד בחלק הטכנולוגי (FAANG) ודומיו.

כל זה טוב ויפה. אבל, בינתיים, נוצרה דרמה נוספת, אשר הפכה עכשיו לשיא הדאגה של משקיעי העולם: ה-18-10-2021. במידה והקונגרס האמריקאי לא יעשה משהו בנידון, ביום הזה תיעצר יכולת הממשל האמריקאי לקחת חוב נוסף. מה שנקרא Debt Ceiling. מה המשמעות המעשית של זה? שלא ניתן להגדיל את החוב, ועל ידי כך למלא התחייבויות ישנות וחדשות הדורשות גיוס חוב חדש נוסף (הנפקת אג"ח). ועקרונית, מצב זה יכול להביא לאי כיבוד תשלומים פדראליים לנושים שונים, כולל מחזיקי אג"ח, וזה יהיה באמת אירוע שלא היה כדוגמתו, ואשר בהחלט ייחשב ל"ברבור שחור" מהספרים.

למרות הבהילות היחסית של הבעיה, הפוליטיקאים שאמונים לעשות את המלאכה של הגדלת התקרה ממאנים לתת את הסימנים הנכונים: הרפובליקנים מסרבים לשתף פעולה במעשה שנוגד את מהותם, ובמיוחד עבור ממשל שמאלני כמו זה של ביידן, והדמוקרטים אינם מוכנים להפעיל את פרק ה-Resolution שיטיל את כל האחריות על הצד הדמוקרטי בלבד. בקיצור: Deadlock. עד כדי כך הגיעו הדברים ששרת האוצר האמריקאית, ג"נט יילן, בהופעתה בבית הנבחרים ב-29-09, "התחננה" בפני שני צידי המתרס לריב על משהו אחר ולהעביר במהרה את התקרה כדי להימנע מ"קריסת המערכת הפיננסית העולמית". מזכיר לכם נשכחות מ-2007-2009? בינתיים, המצב הוקל משמעותית כאשר הנשיא ביידן חתם ביום שישי על יכולת הממשל לשלם חלק נכבד מהתחייבויותיו אבל ללא יכולת ליזום פרויקטים חדשים במימון של חוב חדש. זה דחה את רוב הבעיה עד ה-3 לדצמבר. זאת, מבלי לשנות דבר בסיסי: יש צורך בהעלאת התקרה, על ידי הגוף המחוקק ב-18 של החודש הזה כדי לפתור את הבעיה הכוללת באופן סופי.

אגב, בעדותה זו הי גם הטילה פצצה, אשר הורידה מייד כמה מאות נקודות ב-DOW על ידי השערה שהאינפלציה של 2021 תסתכם ב-4% ולא ב-2% המצופים. איך כל זה נראה, מהצד של הכסף הגדול? הנה גרף יומי של תשואות האג"ח ל-10 שנים האמריקאי:



המבנה! המבנה! זהו העניין החשוב בגרף הזה: מתחתית סביב 0.4-0.6%, בתחילת 2020, התשואה מתקרבת שוב להתנגדות סביב 2.00-1.80%. אבל, במבנה מגמתי של שיאים ושפלים עולים. אם המבנה הזה יתמיד להיות כזה ונראה את התשואה עוברת את 2.00% אזי נדע שלפנינו תקופה אסטרטגית של שינוי מהותי בכלכלה האמריקאית. לא רק שהמימון לפעילות הבסיסיות בכלכלה יהיה יקר יותר אלא שהדבר הזה מעיד על אמון "קשיח" בעתיד אינפלציוני וסוג של מיתון. מה שמזיק קשות לשוקי המניות. לכן, ככלל, זהו הגרף המשמעותי ביותר אחרי בחינת המחיר של המדדים עצמם.

לגבי אלו האחרונים, השאלה הגדולה היא: מתי המשקיעים יחליטו שדי, ושרמת המחירים כבר מצדיקה לקיחת סיכונים גדולה יותר?

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...



S&P500

בגרף הזה ניתן לראות איך הירידה התפתחה בצורה הקלאסית של 1-2-3. וזאת, כאשר אין עדיין סיום ברור לגל 3 היורד. מה כל כך קלאסי כאן? ההתייחסות לרמות הפיבונצ"י בדרך מטה: תת-גל בגל 1 נעצר בדיוק ב-23.6% תיקון, וגל מלא 1 נעצר בדיוק ב-50% תיקון (מלבנים סגולים). זו הסיבה שאני חושב שיש לנו עדיין מרחק לעבור מטה, לכיוון הבדיקה של רמת השני שליש פיבונצ"י (61.8%), ואולי קצת למטה מזה, עד שהתיקון הזה ייגמר לחלוטין. שוב, במידה ולא יקרה דבר רע מהדברים שציינתי לעיל, כמובן.

בכל מקרה, לפניכם מצב די בעייתי נפשית לשחקנים הפעילים החיוביים באופן מתמיד בשוק המניות הזה: המגמה עכשיו שלילית רשמית, מאז שנוצר שפל שני נמוך מקודמו. זו הצהרה שלא ראינו כדוגמתה מאז ירידות הקורונה ואשר רוב רובם של המשקיעים לא חשבו שיראו כאן לאור שני הגורמים היסודיים התמידיים: הגעת קונים הרואים כל ירידה כהזדמנות, וה-PUT של הפדרל רזרב.

כרגע ישנם סדקים בשני המוסכמות האלו, אחרת לא היינו מקבלים מגמה רשמית יורדת.

כאמור בפתיחה: למרות הדחייה של מימון הממשל על ידי הנשיא ביידן ביום שישי, עד תחילת דצמבר, ה-18-10-2021 הוא תאריך קריטי (תאריך יעד לגידול תקרת החוב) עבור השוק אבל אני חושב שהפוליטיקאים לא ילכו עד הסוף באיומיהם ויאשרו הגדלה בסופו של דבר. לכן, השאלה הגדולה היא: כמה עמוק המדד יירד ואיזה סגמנט מגמתי עולה הוא מתקן. בגרף, אני מניח שמדובר בעלייה מאמצע מאי ועד אמצע ספטמבר. ואולי זה משהו הרבה יותר רחב?...

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: האם לקחתם הגנות למקרה ש... צורך השעה הוא עמידה איתנה סביב 4230.
לשליליים: אוקי, אז עכשיו אתם על הסוס. שבירה של 4230 והגעה ל-4030 היא המשימה.



TA35

נגמרו החגים! ולמרות שהיו ימי מסחר באותם חגים, אי אפשר לומר שחזרנו לשגרה מלאה עד תחילת השבוע הנוכחי. לכן, זהו רגע האמת שבו נראה אם ההובלה החיובית של השוק שלנו (OverPerform) תמשיך להתקיים לאורך זמן כאשר קיימת מגמה רשמית יורדת בשוק המניות האמריקאי ובכלל.עכשיו ישנו גג קשיח סביב 1810-1790. פריצתו מעלה תאשר את המשך ההובלה החיובית. וזה יהיה הישג אדיר מימדים לדעתי. לעומת זאת, ירידה מתחת 1720-30 תרמז על כך שהיה לנו כאן אפיזודה חולפת ושהשוק הישראלי פשוט נהנה מימי חגים ומהפסקות המסחר. נזכור פונדמנטאלית שכלכלית, ישראל נמצאת במצב סביר וטוב לעומת הרבה מדינות OECD אבל זה עדיין לא מצדיק שוני כזה במבנה תנועת המחיר של השוק שלנו מול זה בעולם.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: להתמיד מעל קו המגמה העולה ובמיוחד לפרוץ את 1810 מעלה.
לשליליים: שבירה של 1720. לא פחות. תרוצץ את ההשערה שהתנתקנו מהקורלציה המנייתית הגלובלית.
 
x