S&P 500 - לא (תמיד) מה שחשבתם

כמו תמיד חשוב לבחון את ההשקעות בראיה של אופק ההשקעה

 

 
S&P500 תמונת כתב: דן גרינברג צלם יריב עראמיS&P500 תמונת כתב: דן גרינברג צלם יריב עראמי
 

דן גרינברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/10/2021

בשנים האחרונות חלה בעולם ובמיוחד בישראל נהירה של משקיעים ולקוחות למסלולים עוקבי מדד, בעיקר עוקב מדד s&p500 – מדד 500 החברות הגדולות והמובילות בארה"ב.

הסיבות ברורות – המדד הניב תשואה של למעלה מ-100% ב-5 השנים האחרונות:


בעשור אחרון הניב אותו המדד מעל 300% תשואה! 

הרבה יותר מרוב המסלולים ה"אקטיביים" באותה התקופה.

לעומת זאת - בעשור שהתחיל בשנת 2000 והסתיים ב-31/12/2009– פרוץ משבר בועת ההייטק ועד לסיומו – משבר הסאב פריים, ירד המדד 9%!

מה גרם לירידה הזו בבורסה באותן שנים? 

ראשית, תחילת שנות האלפיים התאפיינה במחירי מניות מנופחים, המוכרים לכולנו בשם בועת ההייטק. 

לאחר שהבועה התפוצצה, נפלו מדדי המניות (גם מניות התעשייה הישנה נפגעו), ולאחר מכן החלו שוב לעלות. 

רק ב־2007 חזר מדד S&P 500 למחירי טרום המשבר.


מה המסקנות שאנו יכולים ללמוד מכך?

מדד ה-s&p500 פועל בסוג של מחזוריות של כל עשור לערך, כרגע נמצא בשיא כל הזמנים, להשקיע אך ורק בו לטווח אפילו של 3-4 שנים קדימה מגלם סיכון גדול נכון להיום להערכתי.

לטווח של למעלה מעשור כמו השקעות דרך קרן פנסיה או קופות גמל שגם כך לא ניתן למשיכה - סביר להניח שהוא יעלה בצורה משמעותית גם מהשיאים שהוא שבר פעם אחר פעם בשנת 2021.

היתרון בחשיפה למסלולים אקטיביים:

פיזור סיכונים – במסלולי השקעה "כלליים" בין 10 ל-30% מההשקעה של הגופים המוסדיים הולכת לנכסים אלטרנטיביים כמו נדל"ן מניב, הלוואות, קרנות השקעה, מאגרי הגז המוכחים של מדינת ישראל ועוד. בחשיפה למדד אחד – כל ההשקעה של הלקוח היא בשוק ההון למעשה.

פיזור בין מספר מדדים – ישנם מדדים שעדיין לא עלו אפילו קרוב לעלייה החדה במדד s&p500 כמו ה"דאקס" בגרמניה שעלה "רק" 45% ב-5 השנים האחרונות ואפילו המדד בישראל ת"א 35 הניב רק 24% תשואה ב-5 השנים האחרונות כאשר מניות הבנקים והנדל"ן נראות מאוד אטרקטיביות ומהוות חלק נכבד באותו המדד!

דן גרינברג הינו מתכנן פיננסי ופנסיוני המתמחה בקופות גמל, גמל 190, קרנות השתלמות ופתרונות חסכון מגוונים לכספים נזילים, בעל רישיון סוכן ביטוח פנסיוני וכן תואר BA בכלכלה וניהול עם למעלה מ-12 שנות ניסיון בשוק ההון.   

אין באמור לראות המלצה להשקעה במסלול השקעה כזו או אחר ו\או בבית השקעות כזה או אחר.

x