למרות הפתעת המדד כלפי מטה, ניתוח המדד ממשיך להראות אינפלציה

ניתוח סעיפי המדד השונים | כיצד משתנה תחזית האינפלציה

 

 
Image by Goumbik from Pixabay Image by Goumbik from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, הפניקס-אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/11/2021

מדד המחירים לצרכן אוקטובר עלה ב-0.1%, נמוך מהציפיות בשוק לעליה של 0.4%, והתמתן משינוי שנתי של 2.5% ל- 2.3%, אשר קרוב יחסית למרכז היעד של ב"י ולא רחוק גם מהאינפלציה הגלומה ל-10 שנים - 2.2% (OTC), כך שדה פאקטו השוק כבר מתמחר חוסר זמניות.

למרות ההפתעה כאמור למטה ניתוח הסעיפים ממשיך לתאר אינפלציה מהירה בקצב של כ-2.5% ואף של 3.0%. אך אנחנו לא מושכים את התחזית שלנו עד לשם מתוך קושי להניח כי בטווח זמן של שנה כל מחוללי האינפלציה יתמידו. בניהם למשל מחירי האנרגיה, מחיר ההובלה הימית, מצוקת השבבים העולמית, או אפילו עוצמת שוק המניות (שתורמת ל"אפקט עושר" וממנו לחוזקה בביקוש, וכו'...). בנוסף התחזקות השקל ורפורמות מקומיות להגברת התחרות גם הן בעלות פוטנציאל קירור, כפי שראינו גם במדד הזה ונרחיב על כך.

אך נתחיל מהאינדיקציות לכך שלחצי האינפלציה חזקים המשיכו להשתקף. נתחיל מסעיף מלונות ובתי הארחה, אשר לאחר שלושה חודשים של ירידה שנתית, חזרו פתאום לעלות. הסעיף האיץ משינוי שנתי של 25% בספטמבר ל-31% ומאותת ש"התפרצות הביקוש" עדיין לא הסתיימה. למרות העליה המחודשת אנחנו נוטים להעריך שבסעיף זה רוב עליות המחירים החריגות כבר מאחורינו, אם כי נקודת השיא מתבררת כחמקמקה.

גם מחירי ההובלה הימית שהחלו להירגע בחודשיים האחרונים לא משתקפים עדיין במדד אוקטובר. סעיפים נפחיים כמו ריהוט וציוד לבית המשיכו לזנק בחדות. תת סעיף "ריהוט" האיץ לשינוי שנתי של 7% וציוד חשמל לבית ל-5%. עם זאת בסעיף "הלבשה והנעלה", שתלוי גם הוא בהובלה במכולות ראינו עליית מחירים מתונה מהעונתיות הרגילה שלה, כך שבשינוי שנתי הסעיף ירד, ב-3.7%, דומה יחסית לקצב הירידה שלו בחודשים האחרונים. החורף המתעכב עשוי להוביל להקדמת מכירות סוף העונה מינואר לדצמבר ומסכן אותו בירידה.

מחירי המזון ממשיכים גם הם בעליה בקצב מהיר יחסית, באוקטובר ב-0.9%. בלטו בעליה מתמשכת מחירי השמנים כולל חמאה ושמנת. אבל לאור החקירות של רשתות הקמעונאות יתכן ולחצי המחירים הללו יתמתנו מעט במדדים הקרובים. מחירי המשקאות הממותקים שצפויים להתייקר בשל מיסוי פרטני עדיין לא הראו שינוי בולט. מהצד השני *מחירי העופות והדגים ירדו באוקטובר לאחר חודשיים של עליות בולטות, כנראה בגלל עונתיות של תום חגי תשרי. באופן דומה גם מחירי פירות וירקות רשמו ירידה של 1.4% והחסירו מהמדד 10 נ"ב, אך צריך לזכור שבמדד ספטמבר מחירי הירקות לבדם זינקו ב-9.5% ותרמו לו 15 נ"ב.

סעיף הדיור מתאר האצה - האיץ מ-1.8% ל-1.9% שנתי. הוא מורכב משלושה תתי סעיפים, כשהגדול שבהם "שירותי דיור בבעלות" נותר ללא שינוי 0.0% (לא סעיף מגמתי), שכ"ד עלה ב-0.2% (מדובר בהאצה בעלת מאפיינים מגמתיים) ו"הוצאות דירה אחרות" שעלו ב-0.6%. איכשהו המספרים האלה התכנסו למספר חודשי כולל של 0.0% (לא ברור איך). בכל מקרה בשורה התחתונה המדד משקף האצה בקצב עליית סעיף הדיור, מה שעשוי לרמז על הימשכות האינפלציה זמן ארוך יותר.

העליה במחירי המכוניות מאיצה! בחודשיים הקודמים הם עלו ב-1.1% בכל חודש ובאוקטובר העליה היתה מהירה יותר, של 1.3%, מה שעשוי לאותת שהמומנטום עדיין חזק ואף עשוי להתגבר. מדובר בסעיף גדול במדד של 5.2% והתמדה כזאת היא סיכון גדול. בינתיים השקל המתחזק מתקשה לקרר את מחירי המכוניות החדשות, כי הן פשוט לא מגיעות לארץ... אבל במקומות אחרים השקל כן נותן עבודה:

השקל החזק מתבטא בקירור המדד והיצואנים פתאום מאוהבים בו, במיוחד ביצוא שירותי התיירות - התחזקות השקל משתקפת בבירור בהתקררות מדד אוקטובר ובמיוחד בסעיף הטיסות לחו"ל אשר נפל באוקטובר ב-14%! זאת לעומת טיסות פנימיות שהתייקרו. השקל החזק ייאפשר לבנק ישראל להמתין עם העלאות ריבית זמן ממושך ויחסוך ליצואנים שלנו זינוק בעלויות המימון, מה שיקל עליהם להיות תחרותיים יותר בעולם. בנוסף הוא יקל על התעשייה המסורתית בהוזלת חומרי גלם וייקל על תעשיית ההייטק בעצירת בריחת "מוחות" לחו"ל ובמשיכת עובדים מיומנים לישראל, התלונה העיקרית שלהם עד לא מזמן. החוזק של השקל גם ישאיר יותר כסף פנוי לצרכנים הישראלים, מה שמחזק את הביקוש המקומי, כמו למשל בסקטור התיירות שגילה פתאום שהוא בעצם מעדיף תייר ישראלי עשיר מתייר זר עני: לפי מדד המחירים המלונות גובים כיום מתייר ישראלי 26% יותר ממה שגבו מתייר זר באוקטובר 2019.

אנו מעלים את תחזית האינפלציה השנתית שלנו מ-1.8% ל-2.0%.

בנושא אחר, תשואות האג"ח בארה"ב עלו אתמול בצורה בולטת בעיקר בטווחים הארוכים, זאת ל-10 שנים עלתה שוב מעל 1.60%. הקפיצה התרחשה לאחר פרסום מדד הפעילות בתעשייה באזור ניו-יורק (ה"אמפייר"), שהפתיע בעליה חדה הרבה יותר מהצפוי. מעניין אגב היה לראות בנתון שמחירי המכירה עלו לרמת התרחבות של 50.8 נק' בעוד המחירים ששולמו על חומרים עלו לרמה של 83 נק'. כלומר אינדיקציה שעוד עליות מחירים בצנרת. גם ציפיות האינפלציה הגלומות הגיבו לנתון בעליה. מלבד מדד האמפייר קפיצת התשואות הוסברה גם ע"י גל הנפקות חוב קונצרניות בארה"ב הדירוגי השקעה, שמשך הון מהממשלתיות. הגל הוסבר כהקדמת גיוס הון לפני עונת החגים בהם השווקים יהיו סגורים למספר ימים והנזילות תהיה נמוכה. הסבר פוטנציאלי נוסף הוא בניית פוזיציות נגד האג"ח הממשלתיות לקראת ההנפקה מחר ל 20 שנה, לאחר שבשבוע שעבר המשקיעים נכוו מההנפקה כושלת ל-30 שנה. אינדיקציות נוספות לגבי האינפלציה המשקיעים יחפשו היום בנתוני מחירי היבוא והיצוא מארה"ב. תשומת לב נוספת תהיה לגבי איתנות הצרכן האמריקאי לעליות המחירים בתחילתו של הרבעון הרביעי, כשהיום יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר. הנתון צפוי להראות התרחבות במונחי דולרים, כיוון שהצרכנים אולצו לשלם יותר על למשל מכוניות ודלק, אך מבחינת כמות יחידות, כלומר מבחינה ריאלית, לא ברור כמה העליה עוצמתית. ככל שהמכירות יבטאו יותר התייקרות ופחות מוצרים כך התסכול של הצרכן יעשה עמוק יותר ויכולת הצריכה שלו תישחק.

x