מה צפוי היום בוול סטריט?

החוזים צופים יציבות

 

 
Image by Goumbik from Pixabay Image by Goumbik from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי, הפניקס-אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/01/2022

לפי החוזים העתידיים ה-S&P500 יפתח היום ביציבות לאחר ארבעה ימים רצופים של ירידות וזאת למרות שחשש המשקיעים מהאומיקרון נראה שמתפוגג, כך לפחות לפי העליות במניות חברות האנרגיה והתעופה, שהוסיפו לשוויין בשבוע החולף יותר מ- 7%. מי שמוביל את הלחץ השלילי על המדדים אלה חברות הטכנולוגיה הלא רווחיות, שרגישות יותר לשינויים בריבית הארוכה. בלט לרעה מדד הנאסד"ק 100 שרשם את פתיחת השנה החלשה ביותר שלו מאז 2000 והשבוע הגרוע מאז פברואר 2020 (4.5%-). נתון מדהים אפילו יותר הוא ש-38% מהחברות הנסחרות בנאסד"ק נסחרות היום בפחות מ- 50% משוויי השיא שלהן בשנה האחרונה.

הפד ידרש הפעם לעשות הרבה יותר נזק לכלכלה כדי לקרר את האינפלציה - הלחץ לעליית הריבית הארוכה הגיע משילוב של סביבת אינפלציה גבוהה, כשבלטו כעת פרסום נתון אינפלציה בגוש האירו עם עליה שנתית של 5%, ועליית מחיר הנפט, גם על רקע מהומות במפיקת הנפט קזחסטן (ביום רביעי יפורסם נתון מעודכן בארה"ב - הרחבה קצרה בהמשך), עוד לחצו לעליית תשואות ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה בארה"ב ל-3.9% יחד עם עליה מהירה בשכר של 4.7% בשנה, וחשש ממשי מ-"Taper Tantrum", לאור כוונת הפד לא רק להקדים את תחילת העלאות הריבית למרץ (השוק מתמחר לכך סבירות של 90%), לא רק להאיץ את קצב העלאות הריבית השנה לארבע (השוק מתמחר בסבירות של 50%), לא רק לסיים את תכנית רכישת הנכסים אלא אפילו להתכונן לשלב הסופי של הקטנת המאזן. להערכת כלכלני בנק אוף אמריקה השלב של מכירת נכסים יתחיל כבר באוקטובר השנה, אבל דרך מכירת תקבולי הקופונים על האג"ח הקיימות, כך שהמאזן לא באמת יצטמצם בקצב מהיר בכלל וייקח לכך מספר שנים. התקפלות דומה של הפד בשנת 2013 הביאה גם כן לקפיצה חדה בתשואות, אך בשלב השני שלה גרמה לבריחת הון ממדינות מתעוררות, נפילה במטבעותיהן ומשם לגל ירידות מחירים בעולם. הפעם קיים חשש שמדיניות ההידוק של הפד תצטרך לעשות הרבה יותר נזקים עד שתצליח לקרר את האינפלציה, כיוון שחלק גדול ממנה מגיע משיבושים ובעיות בצד ההיצע, מה שעלול לדחוק בפד להמשיך וללחוץ עוד ועוד על בלמי ההידוק, עד שישבור משהו גדול מספיק. כך שלמרות הזינוק החד בתשואות הארוכות שיפוע עקום התשואות לא ממש עלה משמעותית והוא עדיין נראה במגמת ירידה, שמאותתת על התקדמות מהירה לסוף המחזור הכלכלי.

ביום רביעי יפורסמו בארה"ב נתוני האינפלציה בארה"ב (CPI) שצפוי שלראשונה הגיעה לשינוי שנתי של 7.0%. רק לחשוב שבתחילת בתחילת 2021 היא עוד עמדה על 1.4%. טענה מעניינת היא שאילו היו מחשבים כיום את האינפלציה לפי המתודולוגיה של שנות ה-80, כשלמשל הכלילו בו את מחירי הדירות, האינפלציה כיום בארה"ב כבר היתה מעל 15 אחוז.

x