שער הדולר לאן - הבורסה רועדת, אז למה הדולר לא זז ?

מבט על הדולר || יורו-דולר ודולר-שקל || בשתי הזירות, השחקנים הגדולים עדיין מהססים להמר על הדולר כאמצעי הגנה קלאסי - עמדת המתנה לקראת ההכרעה הגדולה במניות

 

 
אימיג` dreamstimeאימיג` dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/01/2022

והאמת היא שאני די מופתע. מדוע, כי הייתי מצפה להרבה יותר התלהבות דולרית בחו"ל מאשר אנו רואים בפועל. מצג היורו-דולר מדגים היטב את מה שאני מדבר עליו: ירידה מתחת ל-1.12 הייתה צריכה להיות המינימום המצופה לשינוי שראינו בקומפלקס נכסי הסיכון (המניות). ואז, הדולר, כנציג בכיר מאוד בקומפלקס הנגדי של ה-Risk Off היה צריך ליהנות מזה הרבה יותר.

בפועל, המטבע האירופי פשוט חזר לתחום הדשדוש הצר שהיה קודם לפריצה המזערית האחרונה. האם יש הגיון בזה? לא כל כך. אבל, כמו שאומרים רבותינו הטכנאים: מה שהמחיר עושה הוא זה שקובע את דעתנו על הנכס. הרבה יותר מאשר כל ההשערות שיש לנו על הסיבות שיכולות להביא לתנועה כיוונית זו או אחרת. למרות זאת, אנסה לתת הסבר קצר:

תירגעו! אופיו של הדולר לא השתנה.

הוא עדיין נציג בכיר מאוד, אם לא "ה"נציג" של נכסי המפלט. יחד עם אגרות החוב הממשלתיים קצרי הטווח ועוד כמה דברים מעניינים. השאלה הגדולה היא: האם המשקיעים חושבים שהגיע הרגע לחיסול עמדות כללי בשוקי המניות, ולהתחיל להעמיס באותם נכסי מפלט. תלוי! הבה נחשוב לרגע: אם מקור הבעיה החדשה היא קריסה סיסטמית של המערכת הבנקאית (והיא לא...) אז אין ספק שהיה הגיון גדול בזה.

אבל, אם מקור הבעיה היא אינפלציה, מה עושים? שמים את הכסף בנכסים שתהיה בהם הכי הרבה שחיקה? מטבע, ללא הצמדה? בעיה. כבר עדיף לחשוב על דברים טובים יותר כמו זהב-כסף, נדל"ן, אמנות ונכס אלטרנטיבי אחר, אשר מניב עליית ערך בזמנים של מדדי מחירים לצרכן עולים. לדעתי, המשקיעים עדיין מתלבטים וזו הסיבה שאנו רואים תנועות הרבה יותר אלימות במניות מאשר במטבע האמריקאי.

ברגע מסוים, התשואה על האג"ח תהיה כזו שהיא תתחרה במניות (5-6-7-8%) ואז נראה תנועה גדולה של ביקוש דולרי כדי לרכוש את אותו אג"ח. עוד חזון למועד. ומה בקשר לדולר שלנו? הוא ממשיך לרקוד את הריקוד המגוחך שלו בין 3.08 ו-3.15 עם גבול עליון בהחלט של 3.20 וגבול תחתון מעציב של 3.04. אזור מדכדך ליצואנים אבל מעורר רוגע עבור רוב עם ישראל כאשר הם חושבים על תחנת הדלק, וסופי השבוע שיהיו בדובאי או פאריס כאשר נוכל כבר לנסוע... אלו גם הזמנים שבהם הפקידים של בנק ישראל נחים להם ללא מעש גדול כאשר השער נמצא באזור "נוח" להם מספיק שאינו מצריך כניסה נוספת לכיס הלאומי על ידי הוספה לרזרבות הדולריות.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

כמו שכתבתי לעיל, תחילת שנת 2022 ראתה ניסיון נועז לצאת מהדשדוש הצר מאוד שבו היורו היה נמצא (1.12-1.14) עם הגעה לקרבת 1.15. וזה אמר התחזקות המטבע האירופי על חשבונו של המטבע האמריקאי כאשר הבשורה כאן הייתה של עוד רגל חיובית בקומפלקס נכסי הסיכון. והנה, אותה פריצה התגלתה כפריצת שווא בהחלט. היורו חזר מהר מאוד לתוך חיקו של אותו דשדוש צר מנשוא. האם הכול נמצא בפחד המתחדש ממה שקורה בוול-סטריט? "קצת-הרבה". הייתי מוסיף לכך את ה"בלגן" הפוליטי באירופה (בחירות קרובות בצרפת, מרד הפולנים וההונגרים במוסדות האיחוד, מדיניות מופקרת של הבנק המרכזי בניסיון להידמות ל-FED מבלי שיהיו לו את הרקע של מטבע כבד כל כך שיש לדולר בעולם, וכו.... זמן רב שאנו חוזים במטבע הזה מצב של "מהלך-עצירה-דשדוש אופקי ארוך". וזה אומר שיש הרבה מאוד מתלבטים למרות שהכיוון הכללי הוא חולשה מול המטבע האמריקאי.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: הייתי אומר 1.15 כיעד מינימאלי אבל קשה לי לראות אתכם מבצעים זאת.
לשליליים: קצת לדחוף, ושבירת 1.12 תוכל להניב לכם הרבה תועלת!



USDILS

כבר כתבתי בפתיחתה של השנה שקורה בשוק המטבע המקומי משהו הדומה לבדיחת קרש: זה אמור להיות מצחיק אבל זה בעצם מעציב. האם כלכלת ישראל האמיתית, והאטרקטיביות המשקית, חיוביות עד כדי הרמה הנוכחית של הדולר מול השקל? אין לי את הכלים לומר זאת בוודאות אבל אני מעז לומר שלא. מדוע? כי, היסטורית, הייתה תמיד פרמיית סיכון של 2-3% בינינו לבין העולם מעצם היותנו עדיין אומה במלחמה, אי מוקף אויבים, ועם כל הכבוד (והרבה מעשים מטורללים של מנהיגינו) תלויים בצורה קשה יותר ויותר בחומרי גלם ומוצרים מוגמרים מהחוץ.

תעשיה לצריכה מקומית, חקלאות, ועוד, הן דוגמאות לכך. מה אומרים לנו מנהיגינו: כדי להוריד את יוקר המחיה נוריד מכסים, ונאפשר יבוא מתחרה, וכו... וכאשר סקטורים מקומיים שלמים נהרסים מכך, וחלילה, הייבוא שנצטרך לבצע יהיה בעיקר בטחוני, מה נעשה אז? את השיעור הזה למדו רבים וטובים כאשר המגפה הקריסה את התיאוריה של הגלובליזציה המוחלטת של אמצעי הייצור. אצלנו, עוד לא הגיעה ההפנמה הזו לידי ביטוי מעשי שיביא לעידוד עצמאות ייצור מקומית של כל מה שחיוני לקיומנו האזרחי ולא רק הבטחוני.

בכל אופן, לא רק שהפרמיה ההיא נעלמה אלא שאנו נמצאים בפרמיה הפוכה, שבה הדולר מול השקל נמוך מאשר חבריו מול מטבעות של מדינות גדולות ומבוססות בעולם. מעניין מתי הגלגל הזה יתהפך....

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: הוכחת יכולת זמנית תהיה מעל 3.20. לא לפני.
לשליליים: ואני תמיד אומר: השפל או השיא האחרון הם היעד הברור! במקרה שלכם: 3.04. עד אז, 3.08.

x