קרן נאמנות במוקד || אנליסט אסטרטגיות || כאשר מנסים להיות קצת יותר מתוחכמים

קרן אסטרטגית אבל עם מינוף מינימאלי ומכוונת לשוק המקומי. האם הביצועים מצדיקים את דמי הניהול הגבוהים? אתם תשפטו

 

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/04/2022

בעולם שאנו חיים, קורה ויש לנו חשק להיות קצת יותר "מתוחכמים". משהו שיהיה קצת שונה מהרגיל, המתבטא בקרנות העוסקות בדימוי תיקי השקעות על ידי חלוקה לאחוזים (10-90, 20-80, וכו...), קרנות עוטפות שוק ומדדים מקומיים או חיצוניים, ואף על ידי קרנות ענפיות המתמקדות בסקטור או פעילות מסוימת. ואיך עושים זאת? איך נותנים גוון קצת יותר "סקסי" לניהול הכסף?

יש האומרים שיוצאים מהמסגרת הרגילה של נכסים נסחרים בבורסה ומחפשים השקעות אלטרנטיביות שונות ומשונות. אבל, למי שעדיין רוצה להישאר תחת מטרית קרנות הנאמנות יש תמיד את הסגמנט של קרנות האסטרטגיה. וכאן הבעיה הקטנה המתעוררת מיד כאשר מדברים על סוג זה של קרנות: מכיוון שהן מקושרות למינוף (לרוב) ושהן פועלות על בסיס הגיון שאינו בהכרח פונדמנטלי גרידא אלא גם נוטות לפעול על בסיס אלגוריתמי, ישנו פחד מעניין ה"קופסא השחורה" וכו...

אז בואו נחשוב על זה לרגע: נניח וניקח קרן מאוד סטנדרטית, המדמה תיק השקעות של 10 אחוז מניות ו-90 אחוז משהו אחר. מעין ה"לחם" היום יומי של הייעוץ הבנקאי ושל תעשיית ניהול הכסף המקצועי. האם אנו באמת יודעים על מה מבוססת ההחלטה של המנהלים לקנות או למכור את הנכסים הספציפיים שבתיק? הרי חוץ מהמסגרת הכללית של המנדט, אנו נמצאים בקרן הרגילה ההיא מול אותו קיר אטום של חוסר ידע מהותי על תהליך קבלת ההחלטות.

וכאן באה אלינו הנחת הרווחה: על ידי שילוב של הכרת בית ההשקעות, וביצוע מחקר קטן (במיוחד של ביצועים) על הקרן וסביבתה התחרותית, אנו יכולים לחשוב על לקנות דווקא קרן זו ולא אחרת בקטגוריה. או לפחות להכניס אותה לתיק המעקב. עבור קרנות האסטרטגיה, הדבר די דומה, חוץ מגורם אחד: ההבנה של מהות הפעילות, דהיינו: מה מחליף כאן את ה-10-90? במקרה של הקרן שנדבר עליה, נראה שהמהות היא היכולת לשחק על שני צידי המתרס (קניה ומכירה בחסר) כאשר יש התמקדות בשוק המקומי ובמינוף מאוד קטן אם בכלל. לגבי החלטות ספציפיות, אנו עדיין בערפל, אבל סומכים על המנהל שהוא יודע מה הוא עושה. יוכיחו זאת הביצועים ההיסטוריים. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית אנליסט, ונמצאת כבר לא מעט שנים בשוק, עם תאריך הקמה של קיץ 2016. לא היה בה שינוי מדיניות מאז, וזו בהחלט נקודה חשובה לטובה. במיוחד, כאשר אנו דנים בקרן אשר עושה דברים שונים בהחלט, לוקחת סיכונים מעבר לניהול רגיל של הון, וכפי שנראה בהמשך, גם לוקחת המון דמי ניהול עבור מעשי מנהליה.

אולי בגלל נקודה אחרונה זו, גודלה אינו משהו מיוחד, בלשון המעטה: 6.7 מיליוני שקלים בלבד אשר ממקמים אותה במקום הרביעי בענפה. ומה הם אותם דמי ניהול אימתניים? האמת היא שהם באמת משהו מיוחד עם 3.52 אחוז לשנה. אלו ממקמים אותה במקום הראשון (בהרבה מעל כולן) בקטגוריה שלה המכילה 5 קרנות. למה דמי ניהול כה גדולים? למנהלי אנליסט פתרונים.

האם הם עשו את המשוואה עלות-גודל? אני מניח שכן אבל זה בינתיים לא שינה דבר. סיבה אחת הגיונית להמשך עלות כה גבוהה היא התשואה השנתית של הקרן: 31.31 אחוזים. וזה הרבה, ומצדיק, כנראה, בעיני המנהלים, דמי ניהול משמעותיים... מפתיעה במיוחד סטיית התקן הנמוכה יחסית לסוג זה של קרנות: 1.97 אחוזים. האם האסטרטגיה של הקרן ממעיטה בתנודתיות? זו ההנחה אבל זו עדיין סטייה נמוכה גם עבור קרן העוסקת במניות בכלל... אגב, מהחשיפות אנו למדים את מה שציינתי לעיל: 0.02 אחוזים חשיפה למטבע חוץ זה אומר כיוון לשוק המקומי, ו 105.42 אחוזי חשיפה מנייתית זה אומר מעט מאוד מינוף.

ביצועי הקרן



גרף השנה של הקרן מראה לנו שהיא די עוקבת אחרי מה שקרה, באופן כללי, בשוק אבל עם "דחיפה תשואתית" המגיעה כנראה מהאסטרטגיה. מעין דלתא 0 + חיוב המגיע מהלוגיקה. הגרף מראה גם שיש תנודתיות יחסית נמוכה בתוך הסגמנטים המגמתיים. הרצף התשואתי:



מאשר לנו שיש כאן קרן מצוינת למי שאינו רוצה לדאוג כל רגע ורגע על השקעתו. למרות שמדובר בקרן שיש בה סיכון יחסית גבוה יותר, הרצף מצביע על המשכיות חיובית לאורך זמן: מהטווח הקצר ביותר ועד הארוך ביותר. הנפילה של ה-90 יום גם מובנת ממה שקרה בשווקים (אינפלציה-אוקראינה) ואינה מצביעה בהכרח לתקלה בקרן עצמה. מכאן נעבור להשוואות על בסיס זמן קלנדארי בין הקרן של אנליסט ומדדי המניות בארץ, המיוצגים על ידי קרנות מחקות של תכלית. נתחיל בטווח הארוך של שלוש שנים:



בו אנו רואים שהקרן נמצאת ממש אחרי מדד המניות שכולם מעריכים כעילוי הבורסאי שלנו: תל אביב 90, וזהה למה שעשה המדד הכללי יותר של תל אביב 125. בהתחשב בעובדה שלפנינו קרן מנוהלת ופעילה מאוד (על פי דמי הניהול...) זה ממש מראה על יכולת. זכרו: פעילות גבוהה דווקא אומרת לקיחת סיכון תכוף וסיכוי גדול להפסד. מכאן נעבור לטווח הקצר יותר של שנתיים:



ובמבט של שנתיים הקרן של אנליסט הופכת לטובה יותר מאשר במבט הקודם, כאשר היא מובילה את כל המדדים חוץ מאותו מדד עילאי של תל אביב 90. יש לשים לב שבטווח הזה המניות הקטנות, המיוצגות על יד מדד SME60, הוא השני הטוב ביותר אחר תל אביב 90 הרבה מעל תל אביב 125. ועכשיו נתקדם לכיוון טווח שנה:



והנה, בטווח הקצר הזה, הקרן של אנליסט הופכת להיות הראשונה בכלל. נקודה. עם הפרש של כ-6 אחוזים מעל המקום השני התפוס על ידי, ניחשתם, תל אביב 90. האם התהליך הזה יימשך עוד, כאשר נקצר עוד יותר את הטווח? נבדוק זאת על ידי תצוגה של הביצועים מתחילת השנה:



ולפני שנאמר את התשובה לכך נציין שאין ספק שזו הייתה תקופה קשה לשווקים. בעצם, לפנינו מצב שבו בוחנים באמת את האסטרטגיה הגמישה של הקרן של אנליסט, וזאת בתקופה של שלילה ולא חיוב, כמו בפעמים הקודמות. והתשובה לשאלה? גם כאן היא הראשונה. אחריה תל אביב 35 הכבד יותר, והמכיל מניות הדגל של המשק הישראלי, לרוב מניות ערך. אלו מניות ערך מול מניות צמיחה ויזמות שבתל אביב 90. מסקנה מכל המוצג? ניהולה של הקרן משתפר ככל שאנו בודקים אותה בטווחים קצרים יותר. יתר על כן, המבחן האמיתי היה בזמני שלילה, כאשר הקרן עברה אותו בשלום. בקיצור, יש כאן משהו שבהחלט עובר את המבחן להכנסה לתיק מעקב.

גיוסים ופדיונות



בגיוסים התמונה עגומה אבל עם תקווה. עגומה מהכמויות. ועל זה כבר אמרתי לעיל שיש, לדעתי, מחסום קשה להשקעה בקרן הזו כאשר רואים את דמי הניהול שלה מול הקרנות המתחרות בענף. וזאת, למרות התשואות והביצועים היפים שהראיתי מעלה. אוקי, אז הבסיס ההוני מאוד נמוך אבל התקווה מתבטאת בתהליך של הגיוסים האחרונים, הנראים פחות טוב בחלק השמאלי של התמונה, מאשר בחלק הימני שלה, המראה את השינוי בהיקף נכסי הקרן. אני מניח שהעקומה מדברת בפני עצמה אבל היא עדיין חייבת לעבור את החד ספרתי, ואולי הדו ספרתי, במיליונים, כדי שנוכל לומר: הקרן הגיעה למנוחה ההונית שלה. הבה ניקח מבט על התחרות:


המבט המהיר הזה רק מאשר את מה שאמרתי עכשיו כאשר רואים בהחלט שהקרן של סיגמא במיוחד מרכזת תשומת לב עצומה ביחס לקרן של אנליסט, וזאת בשנתיים האחרונות.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5104328
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/98

המון הצלחה לכולם!

x