רוצים לחסוך כסף לטיול בר המצווה של הילד? מכשירי חיסכון לטווח בינוני: מה עדיף?

קרן נאמנות או פוליסת חיסכון?

 

 

 
Image by Rudy and Peter Skitterians from PixabayImage by Rudy and Peter Skitterians from Pixabay
 

מיכל ארצי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/07/2022

רוצים לחסוך כסף לטיול בר המצווה של הילד? מתכננים להחליף את הרהיטים בעוד מספר שנים? כולנו צרכים כסף בצד, ליום שחור או למטרות שהצבנו לעצמינו, כאשר אנו חוסכים לטווח בינוני, כלומר ל-5-9 שנים, כדאי להשקיע את הכסף, על מנת שיצבור תשואה ויצמח. בטווח חיסכון כזה, יש מספיק זמן לשוק ההון לתקן, גם במקרה של משבר, והתשואה שתצטבר על הכסף תעניק לכם מרחב אפשרויות גדול יותר למימוש היעדים. על כן, במקום לחסוך בפק"מ, כדאי לבדוק את האופציה של השקעת הכספים במכשירי חיסכון שפועלים בשוק ההון.

ישנן מספר אופציות לחיסכון לטווח בינוני במכשירים שמתנהלים בשוק ההון, אלו העיקריים:

קרן השתלמות

קרן השתלמות היא אחד המכשירים הכי כדאיים לחיסכון לטווח בינוני, כיוון שהיא נהנית מהטבות מס, ובעיקר מפטור ממס על רווחי הון שמצטברים על ההשקעה. הקרן איננה נזילה במשך 6 שנים, ולאחר מכן ניתן למשוך את הכסף. ניהול הכסף הוא בהתאם למסלול ההשקעה שבחרתם: לכל קרן השתלמות מספר מסלולים: ממסלולים מנייתיים ועד למסלולים דפנסיביים, כאשר אתם בוחרים את המסלול שמתאים לכם, ויכולים לשנות אותו. אולם, ההפקדות לקרן השתלמות מוגבלות בגלל הטבת המס. ניתן להפקיד לקרן השתלמות משכר עבודה בלבד, עד לתקרה שקבועה בחוק, ולמרות שכדאי לנצל את קרן ההשתלמות כמכשיר חיסכון ראשוני, לרוב יש צורך בהפקדה למכשירי חיסכון נוספים לחיסכון להגשמת יעדים שונים.

קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון שגם הוא מתנהל בשוק ההון לפי מסלולי השקעה, כלומר מסלול מניות, מסלול דפנסיבי, ומסלולים שהם תמהיל בין השקעה יותר אגרסיבית לבין השקעה סולידית, כמו מסלול כללי (40%) מניות. למעשה, כמו בקרן השתלמות (ובפוליסת חיסכון עליה נפרט בהמשך), אתם בוחרים את המסלול בו יתנהל החיסכון שלכם, לפי רמת הסיכון שרצוייה לכם, ואתם גם יכולים לשנות אותו. אבל אחרי שבחרתם מסלול, את הרכב ההשקעות הספציפי בכל מסלול בוחר הגוף שמנהל עבורכם את הקופה. קופת גמל להשקעה נהינת גם היא מהטבת מס. אמנם לא מדובר בהטבה הנחשקת של פטור ממס רווחי הון לאחר שש שנות חיסכון כמו בקרן ההשתלמות, אבל ישנה הטבת מס שהיא אטרקטיבית לחוסכים מבוגרים יותר, בייחוד אלו שלא חסכו די כסף לפנסיה שוטפת -  במידה והחוסך פורש לפנסיה והוא מעוניין להוסיף את הכספים שנצברו בקופת הגמל להשקעה לחיסכון ממנו הוא מקבל קצבה, הוא יקבל את הקצבה פטורה ממס. בשל הטבת המס, גם בקופת גמל להשקעה יש הגבלה על ההפקדות עד לתקרה שנתית של כ-70 אלף שקל, ולכן היא לא תמיד מתאימה לחוסכים שמעוניינים בהפקדות גבוהות יותר לחיסכון.

פוליסות חיסכון

פוליסות חיסכון הן מכשיר שמנוהל על ידי חברות הביטוח, וכולל הפקדות לפוליסה, שמיועדת לחיסכון בלבד, ללא מרכיב ביטוחי. למעשה, המכשיר דומה לקופת גמל להשקעה, רק ללא הטבת המס, ועל כן גם ללא הגבלת הפקדה, כך שתוכלו להפקיד בכל שנה כל סכום שתרצו. חלק מהכסף מושקע בהשקעות אלטרנטיביות לא סחירות, כחלק מפיזור הסיכון, ועל מנת להשיג תשואה גבוהה יותר משוק הסחיר. דמי הניהול בפוליסות אלו עומדים על שיעור של כ-1% מההפקדות, בתלות בסכום אותו אתם מעבירים לניהול בפוליסה, ככל שהסכום גבוה יותר דמי הניהול נמוכים יותר, אך ככלל זהו מכשיר חיסכון יקר. הקושי העיקרי עם פוליסות החיסכון הוא שבניגוד לקופות גמל להשקעה בהן קל לראות מה עשו המתחרים במסלולים העיקריים, ולבצע בחירה נבונה של מנהל החיסכון, בפוליסות להשקעה שהמידע לגביהן איננו שקוף, קשה מאוד להשוות בין הגופים השונים ולדעת האם הביצועים שהשיגה הפוליסה שלכם טובים או לא.

קרנות נאמנות

על מנת להבין איך בנוי עולם קרנות הנאמנות, נסביר שני מושגי בסיס: השקעות פאסיביות, והשקעות אקטיביות. השקעה פאסיבית היא השקעה שעוקבת אחרי מדד מסוים כאשר המשקיע מצפה להשיג את התשואה שהציג המדד, והשקעה אקטיבית היא השקעה בה המשקיע בוחר חברות ספציפיות להשקיע בהן על מנת להשיא תשואה. למשל: השקעה פאסיבית על מדד ת"א 125 תכלול השקעה בכל אחת מהחברות לפי חלקה היחסי במדד, ובמסגרת השקעה אקטיבית על מדד 125 אפשר לקנות ניירות ערך של חברות ספציפיות מתוך המדד, או להשקיע בקרן נאמנות שמתמחה בחברות תל אביב 125, אבל היא בוחרת באיזה מהן להשקיע, ובאיזה אחוז מהכסף. הרעיון הוא שבחירה נכונה של החברות בזכות אנליזות וניתוח מדוייק, יובילו לתשואה גבוהה יותר מהשקעה עיוורת במדד כולו. בפועל, לאורך זמן מנהלי השקעות מתקשים להשיג תשואה גבוהה יותר מהמדדים.

עולם קרנות הנאמנות מורכב מקרנות סל, כלומר קרנות פאסיביות שעוקבות אחרי מדדים, כאשר ישנם אינספור מדדים, מקרנות סל שעוקבות אחרי מדדים גיאוגרפים, ועד קרנות סל שעוקבות אחרי מדדים סקטוריאליים. הסוג השני של הקרנות הקיימות הן קרנות בניהול אקטיבי, כלומר מנהל הקרן בוחר את החברות בהן הקרן משקיעה.

ניהול חיסכון באמצעות קרנות סל על מדדים לפי בחירתכם, נחשב לאחת הדרכים הזולות והיעילות להיחשף לשוק ההון, בעיקר כאשר מדובר על השקעה לטווחי זמן ארוכים יחסית. הסיבה: העלות העיקרית בהשקעה דרך קרנות נאמנות היא עמלות קניה ומכירה, ולכן מומלץ לבנות אסטרטגיה של חשיפה לרמת סיכון שמתאימה לכם, לקנות קרנות לפי האסטרטגיה הזאת, ולתת להן לעבוד בשוק ההון לאורך זמן ארוך. כדאי לציין שדרך נכונה לבניית תיק השקעות כוללת פיזור של ההשקעות כך שאם חלק אחד יורד, חלק שני מחפה עליו. השקעה במדד שכוללת את כל החברות במדד יכולה להיתפס כהשקעה מפוזרת, בייחוד כאשר מדובר על מדדים רחבים כמו S&P500 שכולל 500 חברות, אבל לא בטוח שדי בפיזור על פני מדד אחד, וחשוב במסגרת אסטרטגיית ההשקעה להיות ערים לכך.

השקעה דרך קרנות נאמנות ניתן לעשות בשתי דרכים: דרך תיק מנוהל, כלומר אתם נותנים כסף למנהל תיקים שישקיע עבורכם, כאשר חלק מההשקעה היא השקעה בקרנות נאמנות, דרך זו היא יקרה יחסית. דרך נוספת היא באמצעות חשבון השקעות, כאשר ניתן לפתוח חשבון השקעות בבנק, וניתן לפתוח חשבון השקעות דרך ברוקר פרטי. באתר הבורסה מפורטות העמלות והעלויות הממוצעות של הברוקרים השונים: הבנקאי והפרטי, כאשר ככלל הברוקרים הפרטיים מציגים עמלות זולות יותר מהברוקרים הבנקאיים. עם זאת, בחירה בין הברוקרים השונים צריכה לקחת בחשבון פרמטרים כמו זמינות ונוחות הממשק שהם מציעים למסחר, עמלות ועלויות רכישת ניירות ערך זרים במטבע זר, למי שמעוניין לעסוק במסחר בתחומים אלו, וכן כמובן שירות לקוחות בעת הצורך.     
x