וורן באפט, בנג׳מין גרהם וסת׳ קלרמן - מה הם ממליצים לעשות בשווקים של היום

מילות חוכמה של שלושת המאסטרים של השקעות ערך הרלוונטיות במיוחד לתקופה זו

 

 

 
וורן באפט וצארלי מנגר צילום אודי אלוניוורן באפט וצארלי מנגר צילום אודי אלוני
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/08/2022

בתקופה זו כאשר עדיין אי הוודאות שולטת וכלכלת ארה"ב מתמודדת עם אתגרים כלכליים וטכנית  גלשה למיתון טכני, השקעות ערך כלומר, מציאת מניות שנראות זולות ביחס לשוק עשויות להיות מאד רלוונטיות.

זו גם הזדמנות מצוינת ובעיקר, רלוונטית לעבור על כמה מילות חוכמה מוורן באפט, סת' קלרמן ובנג'מין גרהם, ולראות מה שלושת המאסטרים להשקעות האלה ממליצים בזמן זה.

"חדשות רעות הן החבר הכי טוב של משקיע. הן מאפשרות לך לקנות חלק מהעתיד של אמריקה במחיר מופחת".

מנכ"ל ברקשייר האת'ווי, וורן באפט, רואה בירידות בשוק הזדמנויות חשובות לאסוף חברות איכותיות במחירים טובים. הוא אומר שמחזוריות היא חלק מהשוק, ושוק המניות הרי נוטה למגמת עלייה בטווח הארוך. אם ניקח את מדד הדאו ג'ונס כדוגמא (טיקר: DJI): ארצות הברית חוותה את השפל הגדול, מלחמת עולם, שנים עשר מיתונים ומספר פאניקות פיננסיות ב-100 השנים האחרונות, אך ערכו של מדד הדאו ג'ונס עלה בממוצע פי 400.

מדד דאו ג'ונס בין השנים 1930-2022 מקור: TradingView

"אנשים צריכים להיות מאוד סקפטיים לגבי היכולת של כל אחד, כולל שלהם, לחזות את העתיד, ובמקום זאת להמשיך באסטרטגיות שיכולות לשרוד כל מה שעלול להתרחש"

הגנה היא גישה טובה לנקוט במיתון, אומר מנכ"ל קבוצת Baupost, סת' קלרמן. אחרי הכל הרי השוק יכול ללכת נגדך, ולכן חשוב יותר לשמור על תיק ההשקעות שלך במקשה אחת מאשר להגיע לתשואות מקסימליות. אז סת' חושב שאנחנו צריכים לחפש חברות עם מאזן חזק ותזרימי מזומנים בריאים: המניות שלהן אולי לא יצליחו להתעלות כשהשוק נמצא במקום טוב, אבל הן יספקו לך את ביטחון לחזור כשהזמנים יהיו קשים.

"תשקיעו רק אם יהיה לכם נוח להחזיק מניה גם אם לא הייתה לכם דרך לדעת את מחיר היומי של המניה"

ליכולת שלנו לעקוב מקרוב אחר מחירי המניות יש מחיר: זה יכול להרגיע אותך ולתת תחושת אופטימיות כוזבת כשאתה רואה את מחירי המניות עולים ברציפות במשך ימים ברציפות, או לחילופין, להיכנס לפאניקה אם בדיוק ההיפך קורה. אבל הכלכלן ו"אבי השקעת הערך" בנג'מין גרהם מציין שאופן הביצועים של מניה בשבוע האחרון לא אומר לך שום דבר על נה יהיו הביצועים שלה בימים, חודשים או בשנים הקרובות. תשואות בלבד, במיוחד בפרקי זמן קצרים, לא מעידות כלל על איכות החלטות ההשקעה שלך. אם אתה רוצה להשיג ביצועים טובים יותר מהשוק, מאד כדאי לך להתעלם מהתנודות לטווח הקצר במחירי המניות ולהתמקד בתזה הכוללת של ההשקעה שלך.

"עדיף למשקיע לדעת הרבה על כמה השקעות מאשר לדעת רק מעט על כל אחת מהרבה מאוד החזקות".

העיקרון מאחורי המנטרה הנוספת הזו של קלרמן הוא פשוט: אתה לא צריך המון רעיונות השקעה טובים כדי להיות משקיע מצליח, אלא צריך רק כמה רעיונות נהדרים. הסיבה לכך היא שלעתים קרובות רק רעיון אחד או שניים בתיק ההשקעות הם אלה שמניעים את רוב התשואות הטובות ביותר של המשקיעים. זה אומר שהמשקיעים האלה לוקחים זמן לעשות שיעורי בית על חברה, על המוצר שלה, התעשייה שלה והמתחרים שלה, והם ממש לא מעוניינים להשתמש בהון ההשקעה שלהם באופן לא מושכל ולהגביר סיכונים שיביאו להפסדים, אלא הם ממתינים בחוכמה עד שתגיע ההזדמנות הנכונה, או הראויה ביותר מבחינתם.

"הסיכונים ביציאה מהמשחק הם עצומים בהשוואה לסיכונים בלהיות בו"

אף אחד לא יודע את העתיד, ואפילו למומחים יש בדרך כלל רקורד גרוע בניבוי מתי השוק יבצע תפנית. 

במילים אחרות, מציאת תחתית בשווקים זה לא באמת מה שאתה צריך לחפש. כשהשוק יורד ונדמה לך שאתה לא רואה את האופק...זה מאד מפתה לסגור את הפוזיציות, להמתין ולחזור שוב כשהדברים יתחילו להיראות שווים יותר. אבל חשוב יותר לזכור כמה קשה לתזמן את השוק וכל מי שמנסה לעשות זאת, עלול בסופו של דבר לפגוע בתשואות שלו.

זו הסיבה שבאפט חושב שהכניסה והיציאה מהשקעות המבוססות על תחזיות של 'מומחים' או "השפל של הפעילות העסקית" היא אחת הטעויות הגדולות ביותר שמשקיע יכול לעשות. אחרי הכל, אם היית מפספס את 10 הימים הטובים ביותר של השוק בין 2001 ל-2020, היית מרוויח פחות מחצי ממה שהיית מרוויח אם מעולם לא פרשת בכלל.

הזמן בשוק חשוב יותר מתזמון השוק מקור: בלומברג

"היות והשקעה היא אמנות כמו מדע, משקיעים צריכים מרווח ביטחון"

הדרך הפשוטה ביותר להרוויח במילים פשוטות, היא להימנע מהפסד. אבל זה ממש לא אומר שצריך להתרחק לגמרי מהשוק: במקום זאת, קלרמן טוען שכדאי להשקיע בנכסים עם "מרווח ביטחון". בעיני סת', זה אומר להשקיע בנכסים "שנקנו במחירים הנמוכים מספיק מהשווי ההוגן שלהם, כדי לתת מקום לטעויות אנוש, מזל רע או תנודתיות קיצונית שיש לנו בעולם הזה, עולם שהוא מורכב, לא צפוי ומשתנה במהירות." זה לא משהו שהיה קל לעשות בעשר השנים האחרונות, כשהמניות היו כל כך למעלה והיה קשה היה להשיג ערך, אבל בתקופה זו, כשהמניות נמצאות בלחץ רב יותר, מרווח הביטחון הזה צריך להיות בראש סדר העדיפויות.

"ההשקעה הכי חשובה שאתה יכול לעשות היא בעצמך"

באפט הוא מעריץ גדול של הרעיון שרכישת ידע דומה לתשואות, מה שאומר שתרוויח יותר בטווח הארוך אם לעולם לא תפסיק ללמוד. הוא טוען שידע לא ניתן למיסוי, לא יישחק על ידי אינפלציה, לא ייפגע על ידי מיתון, והוא לגמרי בשליטתך.

"היתרון הגדול ביותר שיכול להיות למשקיע הוא אוריינטציה לטווח ארוך"

קלרמן חושב שאתה לא צריך להיות גאון כשזה מגיע להשקעה, אבל אתה כן צריך להיות בעל סבלנות! קשה ללכת נגד העדר, במיוחד כשהשווקים בירידות כפי שקורה בתקופה האחרונה בשווקים. אבל אם יש לך את המשמעת להשקיע את הכספים העודפים שלך בזמן שכולם מנבאים אבדון ודכדוך, אתה כנראה תהיה זה שגם יקצור את הפירות בטווח הארוך.

x