משבר האנרגיה באירופה, Winter Is Coming

משבר האנרגיה באירופה - סיפור על קוצר ראות, שאת המחיר האזרחים משלמים. כמו חמצן לאדם, כך אנרגיה למדינה. מדינה נטולת אנרגיה לא יכולה להתקיים. את הדבר הפשוט והברור הזה האירופאים סירבו להבין, וכיום הם משלמים על כך מחיר כבד מאוד | ההשפעה מגיעה גם לכלכלה הריאלית לקראת הודעת ריבית ה-ECB היום

 

 

 
Image by TeeFarm from PixabayImage by TeeFarm from Pixabay
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/09/2022

אנחנו לקראת הסתיו, והיבשת האירופאית מודאגת. ננסה לתאר את הסיטואציה שם, ונסביר אותה גם בהקשר הרחב יותר.

אינפלציה, ריבית וצמיחה

בנק ישראל, בהודעת הריבית האחרונה, סייע לנו ונתן לנו הצצה למצה הכלכלי בעולם. נתחיל מצמיחה. הצמיחה מאתה. בארה"ב הצפי לצמיחה הוא ל-1%, באירופה צפי לצמיחה של 1.2%, סין צומחת אבל לא בקצב שאנחנו רגילים.


מחירי האנרגיה באירופה נוסקים

מחירי האנרגיה למשקי הבית באירופה נוסקים מאז מלחמת רוסיה-אוקראינה. החוזים על הגז הטבעי כמעט שילשו עצמם מתחילת 2022, כשהחלו החששות של מלחמת רוסיה-אוקראינה. אמנם המחירים ירדו מעט מהשיא, אבל הכיוון מאוד ברור. 


המלחמה באוקראינה

כמובן שאף אחד לא מדבר על ההשלכות של המלחמה, ועל הצורך להגיע לאיזשהו הסדר בין רוסיה לאוקראינה. צריך לזכור שלאירופה יש יד בכל סיפור המלחמה הזו, שכן השאיפה של אירופאים לצרף את אוקראינה לנאט"ו, הסלימה את היחסים בין אוקראינה לרוסיה. ההסלמה הזו החריפה עד שהגיעה בסוף למלחמה הזו.

בניסיון לחזק את אוקראינה, ולהחליש את פוטין, האירופאים החליטו להטיל סנקציות על רוסיה, לרבות אי רכישת אנרגיה מהרוסים. בנוסף, האירופאים דואגים לחמש את אוקראינה, בניסיון להביא לדחיקת הרוסים מארצם. ביידן עצמו צוטט אומר ששום פתרון זולת כניעה רוסית מוחלטת לא בא בחשבון.

כאן אי אפשר להימנע מהשאלה, מה יקרה קודם, כניעה רוסית מוחלטת, או נסיון של האירופאים לסיים את המלחמה על ידי הסדר כלשהו בין רוסיה לאוקראינה. כפי שנראה עכשיו, לכל הצדדים הנוגעים בדבר – לרוסים, לאוקראינים ולאירופאים קשה. הנסיון של האירופאים לחזק את האוקראינים בעיקר בסיוע צבאי, נועד אולי להחליש את רוסיה, כדי שההסדר שיקבע יהיה מיטיב לשני הצדדים.


אם הייתי חובב תיאוריות קונספירציה, הייתי אומר שיתכן והאירופאים לא היו יכולים להיגמל מהתלות באנרגיה רוסית, ולהתפכח מחלום האנרגיה הירוקה, אלמלא המלחמה באוקראינה. כך שבעצם, בהפוך על הפוך, יתכן והעובדה שנאט"ו יזמה כניסה אוקראינית לנאט"ו, יצרה מהלך בלתי נמנע שחייב את הצדדים להציג קו נוקשה, שבסופו הלחימה הרוסית יצרה משבר אנרגיה אירופאי, ומשם ניתוק התלות האירופאית ברוסיה. הרי פוליטיקאים לא ממש עושים שום דבר ללא משבר, והנה כאן יש משבר שמאפשר להם לסובב חזרה את גלגל האנרגיה הירוקה לאחור – לכיוון אנרגיה גרעינית, מבלי לקבל ולו שמץ של ביקורת ציבורית. נו טוב, מזל שאני לא ממש חובב תיאוריות קונספירציה.

מה האירופאים עושים עם משבר האנרגיה?

האמת הם מאוד יצירתיים האירופאים. אבל כמו במשל של החכם והפיקח, שבו החכם מראש לא נכנס לצרות שהפיקח יכול לצאת מהם, תחשבו לבד איפה אתם מוצאים את האירופאים.

מחירי האנרגיה נוסקים באירופה, והאירופאים מנסים לעשות כמה דברים. הראשון, כמובן הוא לחסוך בהוצאות האנרגיה. זה מתחיל מ'עצות' שצצות באתרי האינטרנט השונים כמו – להתרחץ במים קרירים יותר, לכבות את מערכות החימום בבית ולהחליף לנורות חסכוניות. זה ממשיך תקנות מוצעות ברחבי אירופה להגבלת הטמפרטורה בחימום בתים, וכן במוסדות, כולל עונשים על מי שיחרוג מתקנות אלה. כך למשל לא מעט מסעדות בבריטניה ייאלצו להיסגר החורף, שכן לא יוכלו לעמוד במחירי האנרגיה הגואים, בשווייץ מדברים על תקנות מחמירות לשימוש באנרגיה. האירופאים מדברים על הגבלות קצבה של גז טבעי.

פתרון נוסף הוא יבוא גז טבעי נוזלי, היקר יותר, שמייקר את חשבונות החשמל האירופאי.

פתרונות יצירתיים יותר כוללים מעבר להסקה בעצי הסקה ובפחם. בגרמניה עצי הסקה אוזלים, ומיזמים להפקת שבבי עץ מכריתת עצים לטובת חימום צצים ברחבי היערות בגרמניה. מוזר, אבל זה קורה עכשיו, לא בימי הביניים.

האירופאים מציעים גם פתרונות כלכליים, שכוללים הצעה לתקרת מחיר על מפיקי אנרגיה לא פוסילית. נסביר רגע. מחירי האנרגיה הגבוהים, מיצרים צמיחה מדהימה בהכנסות של כל מפיקי האנרגיה, אולם בעוד שמחירי נניח גז טבעי עולים, ולכן הפקת חשמל מתייקרת, הרי שגופים שמפיקים חשמל לא מאנרגיה פוסילית מרוויחים מהמצב. האירופאים רוצים לשנות את זה, ולקבוע תקרת מחיר לאנרגיה לא פוסילית.

יוזמה נוספת היא להטיל 'מס יסף' על חברות אנרגיה, שאף הן מרוויחות באופן פתאומי מעליית מחירי האנרגיה.

שתי היוזמות האלה, אמורות לשרת את המדינות בבואן לייצר עוד הכנסות שיסייעו להן לטפל במשבר האנרגיה, לטובת אזרחיהן. 

סוכנות האנרגיה הבינלאומית, ה-IEA, הציעה לאירופה תוכנית 10 נקודות, שכוללת יבוא גז טבעי ממקורות אחרים – נורבגיה, אזרבאיג'אן. שימוש בגז טבעי נוזלי. הגדלת יכולת האגירה של גז טבעי כדי להקטין את החשיפה של אירופה לשיבושים באספקת הגז הטבעי. ה-IEA מציע לאירופאים לחזור חזרה לכורים גרעיניים, סבסוד חשמל לאוכלוסיות זקוקות, ועוד עצות שונות לחסכון באנרגיה (כמו התקנת תרמוסטט בחימום בתים).

השאיפה הירוקה יצרה אסון אנרגטי

באופן פרדוקסלי, ההסתבכות של אירופה החלה לאור השאיפה לעבור לשימוש באנרגיה ירוקה. קובעי המדיניות האירופאים סברו שגז טבעי (מיובא בעיקר מרוסיה), יוכל לגשר על צרכי האנרגיה של היבשת, עד שנגיע למצב יציב של אנרגיה ירוקה זמינה ברחבי היבשת. זה לא קרה! וזה לא אמור לקרות בטווח הזמן הנראה לעין. לא מעט בעיות יש עם זמינות ואגירת אנרגיה ירוקה, ובעוד שאנרגיה יכולה לצמצם שימוש באנרגיה פוסילית, כפי שאירופה הולכת לגלות החורף על בשרה, אנרגיה ירוקה לא הולכת להחליף אנרגיה פוסילית. לא בקרוב.

ההסתמכות של אירופה על גז טבעי מרוסיה, היתה עוד יורדת בגרון, אבל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שיבשה את המערכת לגמרי, והיום האירופאים נמצאים בצד הלא נכון מבחינה אנרגטית.

התוצאה היא שאירופה פונה יותר ויותר שמקורות אנרגיה מזהמים יותר כגון נפט, פחם, וכפי שציינתי קודם, גם עצים להסקה. מקורות אנרגיה מזהמים מאוד, שמגבירים את פליטת המזהמים באירופה. כך, באופן פרדוקסלי השאיפה של אירופה לצמצום מזהמים, ולאנרגיה ירוקה, הסתכמה בקוצר ראות מחריד, שבסופו של דבר הפך את הגלגל לגמרי מבחינת היות אירופה ירוקה.

משבר האנרגיה משפיע על הכלכלה העולמית

הכלכלות מתחממות, בעקבות סיבות שונות. בעיקר היציאה מהקורונה שיצרה בעיות בשרשראות האספקה השונות, גידול בביקושים, פגיעה בכושר הייצור של סין (קורונה). כל אלה מייצרים אינפלציה גבוהה, כזו שלא נראה מזה שנים רבות בעולם. בארץ האינפלציה סביב 5%, באירופה האינפלציה סביב 8.5% ובארצות הברית מעל 9.1%. 

כאשר מודדים אינפלציה, ישנו גודל שנקרא אינפלציית הליבה. אינפלציית הליבה לא כוללת את מחירי המזון, והאנרגיה. הסיבה לכך מובנת, מזון ואנרגיה מושפעים מגורמים אקסוגניים, שלא קשורים למדיניות מוניטארית, ולכן על הבנקים המרכזיים אין ממש מה לעשות כשמחירי המזון או האנרגיה עולים בחדות.

כשמסתכלים על אינפלציית הליבה, מן הסתם היא נמוכה מאוד, כשבאירופה הפער דרמטי. מעל מחצית מהאינפלציה באיחוד האירופאי מגיע ממחירי האנרגיה. כפי שניתן לראות בגרף המצורף – ארה"ב ב-5.9%, גוש היורו ב-4%. 

כל זה לקראת הודעת הריבית בגוש היורו, היום, ולפיה ההערכות של הכלכלנים הם כי ה-ECB, הבנק המרכזי האירופאי, יעלה את הריבית ב-0.75%. מדובר בהעלאת ריבית שתביא את הריבית לרמה שלא נראתה בגוש היורו מאז 2011.


עכשיו בואו נראה מה קורה כאן. מחירי האנרגיה הוכפלו ושולשו למשק הבית האירופאי, רמת החיים שלו נפגעה דרמטית בעקבות המלחמה באוקראינה ובעקבות העובדה שאירופה לא עצמאית מבחינה אנרגטית, ונפגעה מקיצוץ אספקת גז טבעי מרוסיה. עכשיו, מגיע ה-ECB, ומייקר את סביבת הריבית בגוש היורו, כאשר עיקר האינפלציה לא נובע מביקושים, אלא מחומרי הגלם. כלומר האזרח האירופי נפגע פעמיים מהסיפור הזה. פעם אחת נפגע ממחירי האנרגיה המאמירים, בפעם השניה כי האשראי שלו מתייקר, כי הצמיחה תתכווץ, אולי הוא יאבד את משרתו כי התנאים הכלכליים הוקשחו. רק שבאירופה עיקר האינפלציה מגיעה מאנרגיה.

הנפט יורד, אז אולי לא הכל כל כך נורא

מחירי הנפט שהגיעו בשיא ל-130$, ולאחרונה אף ל-120$, נרגעו מעט, לאור הערכה שאירופה תחווה אולי חורף קל, וכך אנחנו רואים ירידה במחירי הנפט. אם אכן מחירי הנפט ימשיכו לרדת, אלה הם בשורות טובות, לכלכלה העולמית, לאינפלציה הגלובלית, וגם לשערי הריבית. זה אולי יצמצם מעט את הבהילות של קובעי המדיניות להעלות ריבית בחדות.


למה מחירי הנפט יורדים בחודשיים האחרונים? הירידה במחירי הנפט קשורה להערכות לגבי האטה בצמיחה העולמית. סין צומחת בקצב איטי יותר, הערכות שהביקושים לנפט ירדו לאור המדיניות המוניטארית המצמצמת של הבנקים המרכזיים. לזה אפשר לצרף את ההסכם המתגבש עם איראן (שבינתיים נתקל בקשיים), והערכות שמזג האוויר לא יהיה כל כך גרוע באירופה.

הערכה שלי, הנפט לא אמר את מילתו האחרונה, והחורף שיגיע בקרוב לאירופה יכביד על מחירי הנפט. לזה נוסיף ביטול אפשרי של ההסכם עם איראן, החרפה והימשכות מלחמת רוסיה-אוקראינה, והצגת קו נוקשה על ידי כל הצדדים, כל אלה יכולים בתורם להזניק חזרה את מחירי הנפט, והסיבות לשמחה ייעלמו כלא היו.

אז מה יש לנו כאן? יש לנו קוצר ראות גיאופוליטי, הקרבה, שלא לומר הימור על עתיד אזרחי אירופה, לטובת חזון ירוק שלא אמור להגיע, והתוצאה של זה היא החזרת אירופה עשרות שנים אחורה מבחינת קידמה, צמיחה ופיתוח. על הדרך, האזרחים סובלים פעמיים, גם במחירי האנרגיה המאמירים, ובהשפעה של זה על רמת ואיכות חייהם, וגם בהשפעה של מחירי האנרגיה על האינפלציה, שגוררת הכבדה בשערי הריבית, ופוגעת בכלכלת אירופה בעקבות זאת.


הגרפים בכתבה הופקו בעזרת אתר Tradingview.com.
x