2023 – תמונת המראה של 2022?

שווקי ההון חותמים את השנה הגרועה ביותר מאז 2008

 

 

 
Image by Alexandra_Koch from PixabayImage by Alexandra_Koch from Pixabay
 

אור פוריה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/12/2022

שנת 2022 שמסתיימת עלינו לטובה הייתה עוד שנה כלכלית עם נתונים פנטסטיים: המשק המקומי צמח כנראה בכ-6 אחוז השנה, שיעור האבטלה בשפל, השכר ממשיך לעלות, שיעור הצמיחה לנפש נראה מצויין ועוד.

אולם, שווקי ההון חותמים את השנה הגרועה ביותר מאז 2008, עם ירידות שערים דו ספרתיות בכלל המדדים המובילים, בארץ ובעולם.

רבים מהקוראים בכלל לא מודעים לפסקה הראשונה ובהחלט עשויים להיות מופתעים מהסתירה בין שני הנתונים ולתהות האם אנו לא אמורים לראות קשר ישיר בין מצב הכלכלה למצב השווקים, או במילים אחרות מה גרם לפער הקיצוני הזה?

הסיבה העיקרית היא ששווקי ההון ידועים כשווקים "צופים פני עתיד" או במילים אחרות, רמות המחירים בשוק מגלמות את ציפיות המשקיעים לגבי העתיד הכלכלי. ב-2022 חווינו, לראשונה מאז 2008 עליית ריבית חדה ומשמעותית, אשר העבירה אותנו לראשונה מזה 15 שנה, אל מעבר לריבית הנייטרלית (הממוצעת). מטרת העלאת הריבית האגרסיבית היא כמובן מלחמה באינפלציה ש"הרימה ראש" גם כחלק מתוצאות המהלכים שבוצעו בתקופת מגפת הקורונה.

העלאת הריבית מצידה אמורה לגרום לפגיעה משמעותית בקצב הצמיחה העולמי ועשויה לעורר מילה שמפחידה מאוד את המשקיע הישראלי: "מיתון". מיתון היא הגדרה טכנית לשני רבעונים רצופים עם היעדר צמיחה במשק – מאחר שהאוכלוסייה ממשיכה לגדול, הרי שבמונחי צמיחה לנפש מדובר בצמיחה שלילית.

אפשר להרגיע ולהגיד שבארץ איננו צופים מיתון כי אם "האטה" – צמיחה חיובית אך בשיעורים מתונים יותר, בעת כתיבת שורות אלה תחזית הצמיחה של בנק ישראל עומדת על צמיחה של 3% ב-2023 כשגם אם היא תעודכן למטה, הרי שאין עוררין על כך ששיעור הצמיחה צפוי להיות חיובי. במקומות מסויימים בעולם בהם הצמיחה נמוכה יותר, בהחלט ייתכן "מיתון".

לכן, המשקיעים מודאגים מה"נזק" לכלכלה שתגרום העלאת הריבית המשמעותית, ובעצם כבר מתמחרים תרחישים של פגיעה משמעותית בצמיחה בשנת 2023, למרות שאנו מסיימים דווקא שנה כלכלית מצויינת.

נשאלת השאלה, כיצד יגיבו השווקים ב-2023, כשכאמור, הפגיעה המשמעותית בכלכלה כבר מתומחרת.

בהחלט ייתכן כי ב-2023, המשקיעים יתחילו לתמחר תרחיש עתידי בו הבנקים המרכזיים יחלו לתמוך בכלכלה ע"י הורדה משמעותית של הריבית ותמיכה בתמריצים שונים - כזכור, הבנקים המרכזיים כבר ידעו "להתמודד" בצורה טובה עם משברים קשים משמעותית, דוגמת 2008, כשהפעם, ובניגוד לשנים האחרונות עומד לרשותם גם נשק הורדת הריבית. 

בנוסף, ב-20 השנים האחרונות כל שנה רעה הביאה אחריה שנת "ריבאונד" – שנה של "השלמת פערים" – 2009 לאחר 2008, 2019 לאחר 2018, 2021 לאחר משבר הקורונה, כשבעצם הערכה של המשקיעים ש"הרע מאחורינו" מביאה אותם להתנפל על מחירי המניות שנמצאים ברמות מחירים נמוכות לאחר ירידה מהותית.

לכן, אין לפסול על הסף תרחיש בו 2023 בעצם תהיה "תמונת המראה" של 2022 – שנה כלכלית רעה מול השנה הכלכלית הטובה ב-2022 אל מול שנה פנטסטית בשווקים ב-2023 מול השנה הרעה ב-2022.

הכותב הינו מנכ״ל ובעלים של פוריה תכנון פיננסי

x