סוכנות הדירוג פיץ׳ מזהירה: פגיעה בעצמאות בנק ישראל תוריד את דירוג האשראי של ישראל

סוכנות דירוג האשראי סבורה שלרפורמה עשויה להיות השפעה שלילית על דירוג האשראי של ישראל ומזהירה מפני תרחיש של היחלשות המוסדיים ופגיעה בעצמאותו של בנק ישראל: "הקפאת הריבית על המשכנתאות עלולה להוריד את דירוג האשראי של המדינה"

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/03/2023

חברת הדירוג פיץ' הודיעה כי דירוג האשראי של ישראל נשאר ברמה של +A וצופה שצמיחת התמ"ג של ישראל תישאר איתנה אולם מזהירה מפני החלשת דירוג האשראי כתוצאה מהרפורמה המשפטית.

בפיץ' מתייחסים באופן ספציפי למחאה המשפטית, ומדגישים כי הרפורמה עלולה להחליש את דירוג האשראי של ישראל כאשר "הממשלה שמה בראש סדר העדיפויות להעביר רפורמה שתצמצם את סמכויות בית המשפט העליון ותעניק כוח רב יותר לרוב הממשלה בכנסת בן בחקיקה והן בהליך מינוי שופטים. 

האזהרות העיקריות שמציינים בפיץ' מתייחסות לתרחיש אפשרי של היחלשות המוסדיים, בדגש על פגיעה בעצמאות של בנק ישראל. הם מציינים את סכנת האיום המרחפת מעל בנק המרכזי, כשחלק מחברי הכנסת והממשלה בישראל הציעו לצמצם את עצמאותו של הבנק ולהגביל את ולהגביל את עליית הריבית על המשכנתאות. בסוכנות הדירוג פיץ' מתייחסים באופן ישיר להצעתו של משה גפני להקפאת הריבית על המשכנתאות ומציינים כי: "הרשויות צפויות להמשיך במדיניות של סובסידיות גבוהות יותר המעדיפות קבוצות דמוגרפיות בעלות שיעורי תעסוקה נמוכים על חשבון האיזון התקציבי, לאור סלידה של הימין מהעלאות מס". עוד הם מציינים, כי "היחלשות עצמאותו של הבנק המרכזי תפחית את אמינות קביעת המדיניות של ישראל המהווה מרכיב חזק בדירוג האשראי".

בנוסף, הם מזכירים רפורמות מוסדיות משמעותיות שהפחיתו את האיזונים והבלמים המוסדיים והביאו להורדת דירוג האשראי של מדינות: "כמה מדינות שעברו רפורמות מוסדיות גדולות שהפחיתו את האיזונים הבלמים המוסדיים, ראו היחלשות משמעותית של מדדי הממשל של הבנק העולמי (WBGI) שהם האינדיקטורים המשפיעים ביותר במודל הדירוג הריבוני שלנו, כשבחלק מהמקרים הפחיתו את ציון המודל בדרגה אחת בערך, כשההשפעה נבנית במשך כמה שנים. בשלב זה לא ברור אם לרפורמות המוצעות בישראל תהיה השפעה בקנה מידה גדול באופן דומה". 

לסיכום, מדווחים בפיץ' כי לישראל מדורגת במקום טוב בהיבט היציבות וזכויות פוליטיות וטוב יותר  בהיבט שלטון החוק, איכות מוסדית ורגולטורית ובקרת שחיתות. באופן כללי יש לישראל דירוג גבוה באחוזון ה-69, המשקף את הרקורד הארוך של מעברים פוליטיים שלווים ויכולת מוסדית חזקה. "הרפורמות המוצעות עלולות להחליש את דירוגה של ישראל בהשוואה לעמיתים", הם מציינים.

x