איך לבחור קרן כספית ?

 

 

 
graphic-Image by janjf93 from Pixabaygraphic-Image by janjf93 from Pixabay
 

איציק אהרוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/06/2023

בשנה האחרונה ישנה התעניינות הולכת וגוברת בהשקעה בקרנות כספיות. טוב, הסיבה די ברורה, הריבית עלתה בחדות והציבור שכנראה לא טרח להתעסק בנושא שהריבית הייתה אפסית והתשואה בהתאם, התעורר ומזרים מיליארדים למוצרים אילו.

אז מה זה בכלל קרן כספית?

קרן כספית - היא קרן נאמנות שניתן לקנות ולמכור בה יחידות בכל יום מסחר, הקרן מאגדת משקיעים רבים למטרה אחת. קרן כספית משקיעה במק"מ, אג"ח מדינה ופקדונות, במשך חיים ממוצע של עד 90 יום. רוב הקרנות הכספיות היום משקיעות גם באג"ח קונצרני בדרוג גבוה אלא אם בתשקיף נאמר אחרת. בשל אלמנט הגודל הקרן יכולה לקבל הצעות לפקדונות ג'מבו בריבית גבוהה יותר מאשר המשקיע בודד. תשואת הקרן הכספית תעקוב בבדרך כלל אחר ריבית בנק ישראל. מדובר בקרן עם סיכון נמוך מאוד בהשוואה למוצרי השקעה אחרים.

למה כדאי לשקול השקעה בקרן כספית?

לפי נתוני בנק ישראל כחצי טריליון שקלים יושבים בעו"ש ולא מקבלים תשואה. ומה הבעיה במצב הזה? הבעיה היא שבתקופה זו כאשר האינפלציה משתוללת, ההון הזה נשחק ומאבד מכוח הקנייה שלו. דוגמה יפה להשפעת האינפלציה - 1 דולר ארה"ב במונחי שנת 1900, שווה היום כ 3 סנט, כלומר איבוד של 97% בכוח הקנייה.

השקעה בקרן כספית יכולה לצמצם את השחיקה בכוח הקנייה של הכסף ואף להניב תשואה ראלית.

מה היתרונות בהשקעה בקרן כספית?

1. הכסף נזיל ברמה היומית. לעומת הפקדון שהוא סגור עד לפדיון.

2. בשל גודל הקרנות כאמור הן מסוגלות לקבל ריביות יותר טובות מהבנקים.

3. דמי ניהול נמוכים מאוד, בממוצע 0.13% לשנה.

4. ישולם מס רק על הרווח הריאלי כלומר 25% על הרווח מעל האינפלציה בניגוד לפקדון שקלי שבו ישולם מס 15% נומינלי (ללא קשר לגובה האינפלציה). בתקופה שהאינפלציה גבוהה זה משמעותי כי זה אומר שכאשר הרווח הוא מתחת לאינפלציה לא ישולם מס.

5. עקיבה אחר השינוי בריבית בנק ישראל. בתקופה בה הריבית עולה תשואת קרן כספית תעקוב אחר ריבית בנק ישראל, בניגוד לפקדון שבו הריבית קבועה לאורך כל תקופת הפקדון. בתקופה שבה הריבית יורדת מי שנמצא בתוך הקרן יהנה מריבית גבוה יותר בטווח הקצר ומי שיקנה לאחר הורדת הריבית יקבל את הריבית החדשה (הנמוכה יותר). ההשוואה הנכונה ביותר שאפשר לעשות היא בין כספיות לפקדונות לטווח של שלושה חודשים. באופן קבוע בהשוואות כאלו הכספיות ניצחו את הפקדונות של הבנקים.

6. אין דמי משמרת\דמי ניהול ניירות ערך וזאת ע"פ הוראות בנק ישראל.

7. דחיית מס – אין צורך לשלם את המס עד למכירת הקרן. כך ניתן לצבור רווח גבוה יותר לאורך זמן.

8. ניתן לקזז מס ששולם על רווחים בקרן כספית אל מול הפסדים בניירות ערך, מה שלא אפשרי בפקדונות.

איך לבחור קרן כספית?

1. ישנם קרנות שמשקיעות באג"ח קונצרני בדרוג גבוה ולטווח קצר מי שהסיכון הזה מרתיע אותו יכול להימנע מקרנות כאלה אולם בדרך כלל ייהנה מפחות תשואה.

2. כדאי לבדוק שהקרן לא גובה שיעור הוספה. במידה ויש אתם אמורים לראות פער בין מחיר הקניה למחיר המכירה. וזה גורע מהתשואה שתקבלו.

3. כדאי לוודא שאין עמלת קניה\מכירה - נכון להיום בבנקים אין עמלה כזו בזכות הסכמי הפצה בין הבנקים לחברות הקרנות. אצל ברוקרים שאינם בנקים עלולה להיות עמלת קניה בקרן כספית אז שימו לב.

4. לטעמי, הפרמטר המשמעותי ביותר הוא הדמי ניהול, ההעדפה היא קרן עם דמי הניהול הנמוכים ביותר. אולם שימו לב חלק מהקרנות עם דמי הניהול הנמוכים ביותר מגבילות את היקף הנכסים שבהן ולכן לא תמיד ניתן לקנות אותן או שיתכן ותיקנו פחות ממה שהתכוונתם (מה שנקרא ביצוע חלקי). לכן ההעדפה שלי היא לקרן בעלת דמי הניהול הנמוכים ביותר האפשריים לקניה.

בהצלחה!

הכותב הינו איציק אהרוני, יועץ ומתכנן פיננסי מוסמך CFP, חבר לשכת המתכננים הפיננסים בישראל

אין לראות בכתוב ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו, נתוניו, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדות של כל אדם, או תחליף לייעוץ כאמור. אין לראות בתוכן משום המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג.


x