ליגת 30-70 של FUNDER - בספטמבר "שלילי קטן" בצל הכבד של מלחמת עזה באוקטובר

הראל ואי-בי-אי ממשיכות להיות הטובות כאשר מגדל ואלטשולר סוגרות את הטבלה

 

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/10/2023

בסיכום הדברים אתייחס לימים המיוחדים שבהם אנו נמצאים. בינתיים, הנה סקירת החודש הרגילה. חודש ספטמבר היה עוד חודש "שלילי-קטן" עבור הקרנות שאנו סוקרים כאן. מדוע? כי רוב התשואות היו שליליות, וברוב הקרנות היו פדיונות. אלו שני הקריטריונים העיקריים ל"חודש טוב" או פחות טוב. יש לזכור שחודש ספטמבר היה גם חודש של מגמה יורדת בשווקים הבינלאומיים. כך שהחלק הזה של התיק בקרנות הניב, לרוב, הפסדים. וזה המקום להזכיר שבקרנות המוצגות יש ממוצע של 8-9% חשיפה למט"ח.

יש לציין עוד דבר מעניין שקרה ברוב רובן של הקרנות: סטיית התקן שלהן (חוץ מזו של אלטשולר) ירדה, ולעיתים בהרבה. מה זה אומר? שהתנודתיות שלהן ירדה. ואיך זה קרה? כנראה על יד הקטנת סיכונים בנכסים המוחזקים. זאת, על ידי בחירת נכסים אחרים, קצת יותר סולידיים, או, מעבר חלק גדול יותר של תיק הקרן למזומנים ודמויי מזומנים.

בכל אופן, בשלוש קרנות ראינו ירידה של יותר מ-10% בסטייה, כאשר הגדילה לעשות הקרן של קסם-אקטיב עם ירידה של 17.44%. הפדיונות, או הגיוסים (בשתי קרנות מה-9), לא היו גדולים. זה אומר לנו שהציבור אדיש-מבולבל-מותש, והעדיף לעמוד על הגדר. לא היה בו מספיק פחד כדי לברוח החוצה בכמויות גדולות, אבל, לא היה בכלל שכנוע עצמי שהעתיד הקרוב-בינוני ישתנה לטובה. ואני כותב זאת כאשר אנו כבר יודעים שב-07-10 נפתחה מלחמה, וכללי המשחק השתנו אז מקצה לקצה. אז, בספטמבר, פשוט לא רצו לעשות דבר.

וכמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות בגודל של קורב ל-100 מיליון שקלים ומעלה.
4) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
5) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.

וכך, כרגע, על פי קריטריונים אלו, ישנן את 9 הקרנות שלפניכם. יתכן שנצרף בעתיד ״קרנות אורח״, שמבחינה אובייקטיבית אינן עומדות בקריטריונים המוזכרים לעיל, אולם שיהיו בעלות ייחודיות בפרמטרים מסוימים, וששווה להזכיר אותן מידי פעם. יש בוודאי הרבה מאוד בתי השקעות נהדרים וטובים בארץ הקטנה שלנו. אבל, ניסינו, בבחירה הזו, הקבועה על פי הכללים שהוזכרו, לתת תחושה של מה שעושים הגדולים והידועים בתחום. לדעתי, מעקב רצוף של אוסף הקרנות הזה, מראה לנו לא מעט על פילוסופית ההשקעות של מנהלי אותן קרנות. ואולי, גם קצת על אותה הפילוסופיה בארגון שלהם.

נתוני הקרנות



כאמור, רוב הקרנות השילו כספים, כאשר רק בשתי קרנות גייסו הון: הקרן של אי-בי-אי, והקרן של הראל (בהראל, זה יהיה די מובן, כאשר נסתכל על התשואות שהושגו). לרוב, השינויים היו קטנים, אבל, נציין יציאה של 3.65%- בקרן של אלטשולר, ובמיוחד יציאה של 7.18%- בקרן של מגדל. שתי הקרנות אשר הניבו הכי פחות החודש.

כבר הזכרתי את נושא סטיות התקן היורדות. כאלמנט די מדהים בכך שאנו רואים אותו כמעט בכל הקרנות, חוץ מאשר בזו של אלטשולר, אשר החליטו דווקא להגדילה. יש לומר מיד: העלייה אמנם משמעותית באחוזים (23.08%) אבל מדובר בעלייה מ-0.39% ל-0.48%, כך שיש כאן עיוות מתודי הנותן תחושה מוגזמת למשהו שהשתנה רק במעט בפועל.

הרכבי תיקי הקרנות



כמו תמיד, נזכיר שאנו רואים בהפרש של חודשיים את הרכבי התיקים משאר נתוני הקרנות. במקרה הזה, עד סוף יולי. אז, ב-31-07-2023, האווירה בשווקים הייתה חיובית מאוד. לכן, אין זה פלא שהייתה קצת הגדלה ברוב החשיפות המנייתיות של הקרנות. זאת, חוץ מאשר בקרן של ילין לפידות (0.62%-), בקרן של מגדל (0.40%-), בקרן של מיטב (0.15%-) ובמיוחד בקרן של אלטשולר (2.15%-). זו האחרונה מחזיקה גם כך את החשיפה הנמוכה ביותר עם 25.02% מה-30% המותרים.

בחשיפה לחו"ל (או לדולר) ראינו רק ארבע שינויים משמעותיים: חיובי בקרן של מגדל עם 6.32%, ושלילי בקרן של מור עם 7.00%-, בקרן של מיטב עם 8.80%-, ובמיוחד בהראל עם 15.59%-. האם זה מה ששינה להראל לטובה? זכרו שאחרי יולי ראינו ירידות בחו"ל, לעומת יציבות במדדי הארץ. האג"ח לא שונה משמעותית חוץ נאשר בקרן של קסם עם 9.06%- ובקרן של ילין לפידות עם 5.16%-. אם לסכם פרק זה אז נאמר: בסה"כ, לא היו מעברים משמעותיים בחשיפות עד תאריך הדיווח. אני משער שהדיווח הבא, עד סוף אוגוסט יראה שינויים הרבה יותר גדולים בגלל המגמות שהשתנו בשווקים.

תשואות הקרנות



הנה החלק שמעניין את רוב המשקיעים, דבר ראשון: תשואות הקרנות. סיכום הנושא פשוט: הקרן של הראל מככבת ב-09-2023 בגדול! עם תשואה חיובית של 1.41%. זאת, כאשר במקום השני נמצאת הקרן של אי-בי-אי (0.18%). לעומת זאת, האחרונה החודש היא אלטשולר (1.44%-), כאשר לפניה הקרן של מגדל (0.81%-). לא רק זאת: הראל טובה גם מתחילת השנה, שנה אחורה, ושנייה בשלוש שנים (!). אלטשולר היא הגרועה החודש אבל גם הגרועה מאז תחילת השנה, כאשר מגדל שנייה מלטה החודש, אבל גרועה שנה אחורה, ושלוש שנים אחורה (!). בקיצור, יש לנו כאן ארבע קרנות די עקביות בביצועים שלהן: הראל ואי-בי-אי לטובה מול מגדל ואלטשולר לרעה. 

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:






לסיכום:

אחזור ואומר את המובן מאליו: חודש ספטמבר היה רע למדדים בחו"ל, וגם אצלנו לא רווינו נחת משוקי המניות והאג"ח המקומיים. כפי שניתן לקרא בסקירות על שוק ההון הישראלי, נעשה לו חסד אם נתאר אותו כמדשדש. תוצאה: תוצאות אדומות ברובו הקרנות (עד 1.44%- באלטשולר) עם חיוב בולט אחד: הראל – 1.41%. בחודש ספטמבר, הלקוחות פדו קצת הון מהקרנות, כאשר הקרן של הראל הצליחה לגייס 1.87%. לא הרבה אבל משהו, מול הפדיונות האחרים.

ממה שאנו יודעים שקרה באוקטובר, כולל המלחמה ותוצאותיה המיידיות, אוקטובר לא הולכת להיות טובה בכלל. למעשה, ספטמבר תיראה מצוינת בהשוואה לאוקטובר. השאלה הגדולה תהיה, כאשר נסיים את חודש 10-2023: האם המצב הביטחוני ישפיע ויעמיק את הרע, או ימס, כמו ברוב המקרים עד כה כאשר ישראל יצאה למבצעים בעזה, והמדדים חזרו למעלה במהרה (זוכרים גם את מלחמת לבנון השנייה?). עומק האסון בעזה, כולל איבוד היוקרה המודיעינית הנלוות לאבדן הנפשות, מכניס ספק שהמקרה הנוכחי יהיה דומה למה שהכרנו עד כה. במיוחד, אם (ונקווה שלא) תפתח חזית נוספת בצפון.


 
x