קרן נאמנות במוקד || מגדל מניות ישראל ת"א 125 || קרן מצויינת כאשר שוק המניות שלנו יתחיל לחזור לעצמו

המלחמה מצאה את השוק במצב בביצועי חסר מול שוקי העולם. לכן, כאשר הקפיץ ישתחרר מעלה, יש פה פוטנציאל גדול, והקרן הזו תהיה שימושית אז

 

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/10/2023

יש מלחמה, והבורסה יורדת יותר מאשר עולה... בינתיים, זה די טבעי כי אנחנו ממש לא יודעים כלום על מה שיהיה מבנה המשבר הזה. אין ספק שביכולתנו להיכנס לרצועה, ולבצע את המשימה. הבעיה היא שיש עוד הרבה גורמים של אי וודאות סביב הנושא: הצפון, החטופים, כמה זמן העולם יתמוך בנו ללא מגבלות, וגם, כמה זמן נישאר באמת מאוחדים, כאשר המחדל היה כה גדול...

אני מציין את כל העניינים האלו בגלל שהם מהווים את הסיבה להתנהלות השונה, כרגע, של השוק, מול מה שהורגלנו בעבר. עבר שבו המלחמות השפיעו מעט על המגמות. העובדה שיש גם יותר מ-300 אלף מגויסים למילואים, שהדולר עולה בעולם, ולוחץ על העלייה שלו גם כאן, ושהפעילות הצרכנית פחות או יותר נעצרה, כל אלו תורמים בצד השלילי של הדברים.

אז למה אני מביא קרן מנוהלת, על בסיס מניות ת"א 125? כי מדור זה מדבר על קרנות למעקב. דהיינו, קרנות שיהיה טוב אם יהיה לנו אותן, כאשר ההזדמנות הפונדמנטלית-טכנית תתאים להיכנס בהן. יש זמנים בהם הפסיכולוגיה מהווה את עיקר ההשפעה על המשקיעים. ובזמני ירידות, כך מגיעים המדדים, והמניות, לאזורי הערך שלהם. חלק מהמוסדיים כבר קנו באזורים אלו. קרן מנוהלת, סביב מדד המניות הכללי שלנו, יכולה להיות צעד ראשון להשקעה לטווח ארוך אם וכאשר... הבה נתחיל

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית מגדל, והיא וותיקה מאוד, כאשר שנת ההקמה שלה עומדת על 1993. אבל, בסוף 2013, ראינו שינוי מדיניות משמעותי, אשר איפס את ההיסטוריה של הקרן עד אז. למרות זאת, ולמרות ששינוי מדיניות אינו דבר מבשר טובות, הזמן שעבר מאז מאפשר לנו להתעלם מהעניין הזה, ולקחת את הניתוח גם לטווח הארוך, יחסית. גודלה של הקרן עומד על 122.3 מיליוני שקלים, אשר ממקמים אותה במקום ה-11 (מגדולה לקטנה) מ-33 הקרנות בקטגוריה שלה ("מניות Large & Mid Cap").

סטיית התקן גבוהה למדי עם 2.43%, והתשואה השנתית של 4.26%- אומרת לנו הכול ביחס לשוק המניות הישראלי מול חבריו בעולם. דמי הניהול עומדים על 1.25%, אשר ממקמים אותה במקום ה-10 מה-33 (מהזולה ליקרה ביותר). כמו שאתם רואים, הפרמטרים שלה די "אמצע הדרך", ובוודאי אינם מונעים שיקולי השקעה לכאן או לכאן. בחשיפות אין הרבה חדשות: 100% מניות מקומיות.

ביצועי הקרן



ביצועי הקרן, בשנה האחרונה, כפי שהם משתקפים מהגרף שלפניכם, לא טובים. אבל, רגע, אם נוציא את השפעת המלחמה של הימים האחרונים נראה שהשוק, והקרן, היו די ב-Breakeven לפני שקרה לנו האסון בעוטף עזה. מעבר למיקום, ולתשואה, התנודתיות (כפי שלמדנו מהסטייה) מאוד מטרידה.

ואם יש משהו שהמשקיע הישראלי שונא הוא מצב של תנודתיות. אפילו אם יש תשואה חיובית גדולה יותר בגללה. על פי כה וכמה אם יש הפסדים.... אחרי שאמרנו את כל זה, עלינו לבחון את הקרן מול שני בסיסי ההשוואה הרגילים: נכס הבסיס והתחרות. הנה גרפי השוואה מול שוק המניות הישראלי, המיוצג על ידי קרנות מחקות של תכלית. מול מדדי ת"א 125, וגם ת"א 35, ות"א 90 בנפרד. טווחים: 3 שנים, שנתיים, מתחילת השנה:





משלושת הגרפים, אנו מקבלים מסר זהה: הקרן של מגדל טובה בהרבה מאשר נכס הבסיס המיידי: ת"א 125, וגם מול רכיביו של המדד הזה: ת"א 35 ות"א 90. זו הייתה הדרישה ההגיונית ביותר: האם הניהול האקטיבי עדיף על השקעה פאסיבית. ומה הקרן עושה מול התחרות? הנה השוואה של מה שקרה בשנה האחרונה, עם הקרנות הדומות לה: ניהול על מניות של ת"א 125, ללא תוספות (נקוב דולר, ESG, וכו...):



גם כאן, הקרן של מגדל מצליחה להיות באזור הגבוה של ביצועי הקבוצה כולה.

גיוסים ופדיונות



אם יש משהו מעודד בקרן של מגדל היא תמונת הגיוסים בה לפני שקרתה המלחמה. בארבעת החודשים האחרונים (עד הדיווח האחרון) ראינו כניסה של כסף בקצב עולה. עקומת שווי נכס הקרן מציגה היטב את השיפור בהון, וכל זה אומר שהמשקיעים, הרוצים בסוג זה של השקעה, בוחרים בקרן של מגדל על פני אחרות. האם זה משתקף גם כאשר רואים את האחרות? הנה גרף ההשוואה:



וזה אכן המצב: הקרן של מגדל מגייסת הכי הרבה כאשר אחריה, סביב ה-0 נמצאת הקרן של אנליסט וכל השאר נמצאות עדיין מתחת ל-0. כל זה מאוד חשוב כדי להבין שיש כאן הבעת אמון גדולה בניהול האקטיבי הנעשה במגדל, סביב מניות ת"א 125.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5131453
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/299

המון הצלחה לכולם!

 
x