הקרנות הכספיות מעלות היום דמי ניהול - הסתיים עידן

למנהלי הקרנות הכספיות נמאס להפסיד בעוד הלקוחות מרוויחים תשואה הקרובה לריבית בנק ישראל. מרבית מנהלי הקרנות הכספיות מעלים דמי ניהול ורוצים לקחת חלק ברווחיות המוצר המצליח ביותר של השנה! הסתיים עידן סבסוד עמלת ההפצה ?

 

 
Photo_77630301_Money_Wrangel_Dreamstime.comPhoto_77630301_Money_Wrangel_Dreamstime.com
 

שנהב גולדברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/01/2024

 השוואת קרנות כספיות דינאמי yescoolno

 

דמי הניהול בקרנות הכספיות עולות היום (ב) 1.1.2024 כמעט בכולן. נראה שמנהלי הקרנות הגיעו למסקנה שנפח הכספים הגיע לשיאו. היקף הנכסים בקרנות הכספיות השקליות עומד על כ 91 מיליארדי שקלים. 
 
קרן אחת "מגדל כספית מחלקת חודשי" דווקא מורידה את דמי הניהול ותהיה נכון לעכשיו הקרן הזולה ביותר בתעשייה עם דמי ניהול של פחות מעמלת ההפצה (0.10%) בגובה של 0.07% לשנה. 
 
הקרן שמייקרת את דמי הניהול שלה הכי הרבה היא "מיטב כספית ניהול נזילות"  שהיא למעשה גם הקרן שהפסידה הכי הרבה כסף בשנת 2023 (כ 5 מיליון שקלים לערך). ההפסד היה כמובן למנהל הקרן, מכיוון שגבתה כמחצית מעמלת ההפצה לבנקים - הרווח היה כולו של הלקוחות. הסבסוד של עמלת ההפצה יעלם גם אצל "איילון כספית"​​​​ ואצל "פסגות כספית".
 
דמי הניהול בשנת 2023 זרמו לבנקים

על פי חישוב דמי הניהול נכון להיום, לפני העלאת דמי הניהול כ 78% מסך דמי הניהול הגיעו לידי המערכת הבנקאית. חישוב שערכנו על פי דמי הניהול החדשים מעלה כי גם לאחר העלאות דמי הניהול מרבית דמי הניהול (56%) יגיעו למערכת הבנקאית.


כפי שרואים בטבלה:

 

הכנסות מדמי ניהול

הפצה לבנקים

שיעור הפצה לבנקים

הכנסה כספיות לפני העלאה

        136,452,558

        106,416,611

78%

הכנסה כספיות לאחר העלאה

        189,716,016

        106,416,611

56%


 
שאלנו את כלכלני איילון קרנות נאמנות בנושא:

דמי הניהול הממוצעים עולים בעשרות אחוזים. עד כמה זה יוריד את האטרקטיביות של הכספיות אל מול הפקדונות ? 

לדבריהם: "העלאת דמי הניהול ממש לא פוגעת באטרקטיביות הקרנות הכספיות. גם בהתחשב בתשואה הפנימית הגבוה, שתישאר כך גם אם הריבית תרד קצת וגם אבסולוטית. אין דמי משמרת. אין עמלות קניה/מכירה. יש מגן מס אינפלציוני. גם הכספית היקרה ביותר היא המוצר הפיננסי הזול ביותר הקיים בשוק הכספים."

האם אפשר לומר שזה סוף עידן ״סיבסוד עמלת ההפצה ללקוחות״?

לדבריהם: "לא ברור אם תם עידן, אך בהחלט הגיוני שמנהלי הקרנות יגדילו קצת את הרווחיות במוצר זה היות שמידת האטרקטיביות שלו גבוהה והוא לדעתינו איננו מוצר "חניה" אלה כלי השקעות לגיטימי. גם לאחר ההעלאות של ינואר 24 מדובר במוצר סופר אטרקטיבי ונוח, שהוכיח את עצמו.

חברה חדשה - סימן לבאות

חברה חדשה מצטרפת בימים אלו לתעשיית הקרנות הכספיות - "ילין לפידות" שהשיקה לאחרונה קרן כספית חדשה בשם "ילין לפידות כספית" עם דמי ניהול של 0.12% לשנה. ילין לפידות נמנעה מלקחת חלק בענף הנ"ל משנת 2008. לדעתנו מכיוון שהיה ענף מפסיד בעיקרו. נראה שזהו הסימן המובהק לכך שהענף של הכספיות מתבגר ומושך לתוכו שחקנים חדשים.

לסיום, בארה"ב הרוויחו מנהלי הקרנות הכספיות (כגון פידליטי, ואנגארד וצ'רלס שוואב) יחד כ 7.6 מיליארד דולר בשנת 2023 בעוד בישראל דמי הניהול עמדו על כ 38 מיליון דולר בלבד מתוכם כ 8 מיליון דולר בלבד זרמו לבתי השקעות. מעניין יהיה לראות בשנת 2024 כיצד יתנהגו המשקיעים כאשר המוצר כבר  לא-חינם.




*הכנסה שנתית מדמי ניהול בניכוי עלות תשלום ההפצה לבנקים.
**היקף נכסים במיליוני שקלים
הקרנות בטבלה הנן רק הקרנות שמשנות דמי ניהול. ט.ל.ח

בימים הקרובים נעלה באתר השוואת תשואות ודמי ניהול של כל תעשיית הכספיות לשנת 2023.

x