ליגת 30-70 של FUNDER - חודש דצמבר מצוין

ליגת 30-70 של FUNDER - חודש דצמבר מצוין בתשואות ובגידול ההון המנוהל ובסה"כ, היה זה סיום מדהים לשנה מצויינת למרות כל התנודתיות שחווינו ב-2023

 

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/01/2024

חודש דצמבר היה חודש מצוין עבור כל הקרנות שאנו סוקרים כאן. מלחמה בעזה, מתח בצפון, אנשי מילואים רבים מגויסים, סקטורי כלכלה בהשבתה חלקית, או כמעט מלאה (תיירות, נדל"ן, חקלאות...), גידול בגירעון, וריביות עדיין בשמים, כל אלו לא הצליחו לגרום לשלילה בשוק, ובקרנות מהסוג הזה: קרנות הנהנות גם משיפור מצב שוק המניות, ומהעלייה בערכן של האגרות הקונצרניות והממשלתיות.

למעשה, היה זה חודש נהדר בתשואות (הקרן הטובה ביותר – קסם, הצליחה להניב 3.32% בחודש אחד!), אלא שהיה זה חודש נוסף שבו ראינו גידול בהון המנוהל ב-7 מ-9 הקרנות, כאשר באחת מהן, השינוי השלילי היה ממש מזערי (0.45%-). נכון שהגידול הזה נובע גם מעליית ערכם של הנכסים המנוהלים, אבל, למרות שאין לנו עדיין נתוני גיוסים אניח שחלק מהקרנות כן גייסו. סה"כ האווירה המשיכה להיות די חיובית, כמו זו שהביאה לגיוסים בנובמבר.

בסקירה הזו, אנו גם נפרט על עוד משהו: מה שקרה בשנה האחרונה. Spoiler! גם השנה האחרונה הייתה מצוינת בתשואות: כל הקרנות עלו, כאשר המניבה ביותר (קסם) הביאה 10.26% ללקוחותיה, והקרן הכי פחות טובה (פסגות) הצליחה לייצר 6.77%. עדיין תשואה מכובדת למדי. נקודה אחרונה, לפני הפירוט מטה: כפי שתראו בגרפים, ישנה קורלציה כיוונית ברורה בין הקרנות, אבל, בהחלט רואים פריסה די רחבה של הביצועים. כך שהתקופה האחרונה במיוחד מחזקת שוב את מה שידענו תמיד: גיוון אחזקה של קרנות עדיפה תמיד על בחירה בודדת.

נתוני הקרנות והחשיפות




כמו שכתבתי לעיל, הטבלה של נתוני הקרנות מצביעה על המשך הכיוון הטוב של הגידול בהון המנוהל. חוץ מאשר בקרן של פסגות (ירידה קטנה של 0.45%-), ובמיוחד בקרן של אלטשולר-שחם אשר השילה כ-10.34%-. זהו סימן חיובי למדי, ששיפר את מצבם של מנהלי הקרנות לקראת סיום השנה האזרחית. בדמי הניהול לא היו שינויים גדולים, ובסטיות התקן, כסמן של תנודתיות, גם לא ראינו שינויים ראויים לציון. בסה"כ מצב רגוע חיובי.

כמו תמיד, נזכיר שאנו רואים בהפרש של חודשיים את הרכבי התיקים משאר נתוני הקרנות. הפעם, עניין זה חשוב למדי: תאריך העדכון של התיקים הוא ה-30-10-2023, דהיינו ימים לפני שהשוק התהפך לו לטובה, ממצבו העגום בחודש אוקטובר. לכן, השינויים והמצב בכלל של החשיפות כאן קצת פחות משמעותי. בכל זאת, נציין שינוי של קיטון במניות בקרן של הראל (6.59%-), שינוי של חשיפה לחו"ל בקרנות של פסגות (16.14%), בקרן של הראל (10.44%), ובקרן של מיטב (8.62%). לגבי האג"ח אין בשר לדווח עליו כל כך, חוץ מאשר באלטשולר-שחם (8.00%-).

תשואות הקרנות



וכך הגענו לחלק המעניין ביותר את רוב המשקיעים: תשואות הקרנות. סיכום הנושא פשוט: החודש (12-2023), הכול חיובי, ובצורה משמעותית מאוד, כאשר התשואה הגבוהה ביותר לחודש דצמבר נמצאת בשתי קרנות: קסם – 3.32%, מגדל – 2.92%. הביצועים האחרים די מדורגים, ומגיעים עד שתי האחרונות: פסגות – 1.96%, ואחרונה, ילין-לפידות – 1.87%. בסה"כ, היה זה חודש שבו התשואה הגרועה ביותר מתקרבת ל-2%, ולכן, הוא חודש ממש טוב, ואין להתכחש לזה.

אבל, החודש האחרון של השנה הוסיף לטוב הכללי של השנה כולה. למרות הדרמות התוך-שנתיות בעולם, ובמיוחד בארצנו הקטנה, הקרנות עשו הרבה כסף למחזיק אותן: קסם – 10.26%, מור – 8.86%, והאחרונות: אלטשולר-שחם – 7.31%, פסגות – 6.77%. מעניין לציין שהתשואות האלו אינן שונות בקנה מידה מהתשואות של ה-3 שנים...

שם המובילה היא אי-בי-אי – 12.60%, והגרועה היא מגדל – 8.07%. הטווח המקלקל את השמחה הוא הטווח של השנתיים, שבו אנו רואים הרבה תשואות שליליות. נזכיר כאן שבשתי קרנות קיבלנו עדיין תשואות חיוביות לתקופה הזו, והן הראל – 0.58% והקרן של אי-בי-אי עם 1.72%. אני רוצה להסב את תשומת הלב לעובדה שיש לנו כאן קרנות שתאריך העדכון שלהן הוא עד ה-28-12-2023, וכאלו עד ה-31-12-2023. ייתכן שחלק מהשוני בתשואות נובע מהשוני באילוץ האדמיניסטרטיבי הזה.

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:






לסיכום:

נאמר זאת שוב, כי זה תמיד משמח לבשר בשורות טובות: חודש דצמבר היה מצוין לכל הקרנות, היה מלווה בגידול בהון המנוהל, ברוב רובן של הקרנות, והוא סיים את שנת 2023, שהייתה מצוינת גם היא לכל הקרנות. קסם מצליחה להיות הטובה ביותר בחודש, ובשנה, כאשר פסגות נמצאת בחלק הנמוך של הטבלה בשני הטווחים.

החודש, שאלנו את חברת מגדל על ההווה והעתיד, סביב הקרן ובכלל, וזה המקום להביא את הדברים בשם אומרם:

"במהלך דצמבר המדדים בבורסה בתל-אביב נסחרו במגמה חיובית, בהמשך למגמה שנרשמה בחודש נובמבר, ובכך הציגו תיקון משמעותי לירידות החדות שנרשמו בחודש אוקטובר.
הקרן המדוברת מוטה בנכסיה לשוק המקומי, ולכן גם הציגה עליות משמעותיות בחודשיים המוזכרים, אחרי שהשוק הישראלי סבל קודם לכן מתשואות חסר בהשפעת חוסר היציבות הפוליטי והמלחמה.
 
ההערכה היא כי אנחנו נמצאים כיום בטווח של רמות שיא בריבית, הצפויה לרדת, ולכן נכסי הסיכון צפויים להציג ביצועים חיוביים. בישראל, בנטרול ההשפעות האקסוגניות לכלכלה – מלחמה וחוסר יציבות פוליטי, הנתונים המאקרו כלכליים צפויים לתמוך בביצועי השוק, בעיקר בענפי הנדל"ן למגורים והנדל"ן היזמי. המדדים בישראל מוטים לטובת שני ענפים אלה ביחס למדדים בחו"ל, ובהתאם, ההערכה היא שהשוק בארץ יציג ביצועים טובים יותר ביחס לחו"ל. זאת בהנחה ולא תחול הסלמה בזירה הצבאית-מדינית-פוליטית.

בקשר לשוק האמריקאי, ההערכה היא כי במקרה בו תירשם המשך ירידת תשואות וירידת ריבית, הסקטורים שהציגו תשואות חסר, בהם נדל"ן, תעשייה, קמעונאות וחברות טכנולוגיה קטנות, יתפקדו טוב יותר ממניות הטכנולוגיה הגדולות".

כמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב במקצת על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
4) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.


 
x