קרן נאמנות במוקד || מיטב גז ונפט || הקרן המנוהלת הענפית הטובה ביותר בשנה האחרונה

מי שמאמין בצורך אנרגטי כדי להמשיך בצמיחה המוצגת בארה"ב, יעקוב אחרי הסקטור והקרן הזו במיוחד

 

 
Pixabay imagesPixabay images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/01/2024

כולם מדברים על ה"נחיתה הרכה" (Soft Landing), בואכה ה-No Landing, ומתחילים להזכיר את המצב המושלם מהאגדות (Goldilocks), שבו הילדה הקטנה תיארה את הדייסה כ"לא חמה ולא קרה מדי". בקיצור, הצלחה, וניצחון גדול, לקובעי המדיניות המוניטאריים, אשר הצליחו לנרמל את הריביות מבלי למוטט את המשק, אלא להשאירו במצב של תעסוקה מלאה, צמיחה בסדר גמור, ונדל"ן בתרדמת חיובית.

כל זאת, על ידי התבססות על חסכונות הציבור מהקורונה, והגירעונות התקציביים מהממשל. שוק המניות אמנם אימץ את הסיסמה של ה-AI, וקידם בצורה דרמטית את 7 המניות המופלאות שיצרו את רוב הנקודות במדדים, אבל, הרקע המקרו כלכלי היה הגורם התומך בצורה מתמשכת.

אגב, תגובת הפד, בזמן המיני-משבר בבנקים (SVB וכו...) היה לדוגמה נוספת של "גב זקוף", המוכן לעשות הכול על מנת לשמור על היציבות של המערכת. מצד אחד:תוכנית ההלוואות של BTFP, אשר פתרה את בעיית האג"ח שנשחק ממדיניות הריבית העולה, ומצד שני, אבטחה של 100% לפיקדונות הלקוחות. כבמטה קסם, הבעיה ההיא הפכה לחיזוק של האמון בציבור כלפי המחזיקים בעמדות הבכירות, ועל ידי כך, לחידוש ה-PUT על השווקים, עד היום הזה.

כל זה כדי לומר: עכשיו שבארה"ב אמורים לייצר מסלול של צמיחה מתונה, אבל יציבה, סביב ה-3-4%, מהם הנכסים שייהנו מזה בצורה הגיונית ובולטת? נכון מאוד: אנרגיה. הפחד מה-Hard Landing, ומה שקורה בסין, היו לרועץ תקופה ארוכה. והנה, למרות שסין עדיין במצב גרוע מאוד, המקרו האמריקאי מספיק כדי לשנות את המגמה במוצרי האנרגיה. כל זה על בסיס המכסות שקטנו, כדי לשפר את מחיר הסחורה, כאשר הזמנים היו קשים.

הקרן הענפית שלפניכם הינה אחת מהמכובדות והגדולות (יחסית), שתהנה מהמגמה המתחדשת הזו. רגע, קודם כל, הבה נציג גרף יומי של מוצר הבסיס (חוזים על הנפט), המציג את אותו שינוי (בעזרת TradingView):



הדברים די ברורים: משיא משמעותי סביב 96$, הנפט צנח לו עד כדי 67 דולר לחבית (כ-30% ירידה תוך פחות מ-3 חודשים!). כרגע, גם המחיר וגם המומנטום תומכים בחזרה מעלה איטית, כאשר מתקרבים לאט לאזור ה-80$. אגב, המעבר מעל 75$ היה ממש משמעותי! ועכשיו, לקרן עצמה.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית מיטב, והיא מאוד וותיקה, עם תאריך הקמה מסוף 2001. אבל, בקיץ 2010 היא שינתה מדיניות בצורה משמעותית כך שזהו תאריך ההיסטוריה הרלוונטית. זה לא כל כך משנה, כי 2010 עדיין רחוקה מספיק, ומבטלת את האפקט הרע של שינוי המדיניות. כמו כן, זה עדיין כ-14 שנים של נתונים...

היא מכילה 35.9 מיליוני שקלים תחת ניהול, וזה ממקם אותה במקום ה-8, מבין 18 הקרנות בקטגוריה. אציין שהקטגוריה כוללת ענפים מסוגים שונים, כך שאין הרבה הגיון בהשוואה של גודל בין קרנות של נדל"ן, או בנקים, וקרנות של אנרגיה... דמי הניהול שלה עומדים על 2.05%, וזה ממקם אותה במקום ה-2 (מהיקרה לזולה).

נכון שהיא יקרה למדי, אבל, אם נזכור שהיא כרגע (28-01) המובילה בתשואה של שנה אחורה, בין כל הקרנות בקטגוריה (31.48%), נהיה קצת סלחנים. סטיית התקן גם היא גבוהה למדי, עם 3.22%, כאשר זו משקפת את תנודתיות הנושא האנרגטי, בצורה אמיתית וראויה. לבסוף, שימו לב שהחשיפה המט"חית שלה עומדת על 6.70%, כך שרוב רובן של ההשקעות בקרן הזו הן השקעות במניות מקומיות, המתמחות בגז ואנרגיה אצלנו. אין זה אומר שהחברות עצמן אינן פועלות בחו"ל. אבל, הקרן מסתכלת עליהן כחברות ישראליות.

ביצועי הקרן



הגרף השנתי הזה מראה היטב את התמורות שקרו בשוק האנרגיה המקומי והגלובלי, במשך שנה אחת. נזכיר שוב: זו הקרן עם הביצועים הטובים ביותר בשנה האחרונה (עד ה-28-01). בגרף, ישנה תנודתיות גדולה של סגמנטים, אבל התנודתיות בתוך אותם סגמנטים די נמוכה, וזה אלמנט מאוד טוב, אם וכאשר מעוניינים ליישם כאן סוג של תזמון. בכל אופן, ההשוואה שנעשה עכשיו מבוססת על הקרן של מיטב מול שני מדדים: של המניות הקטנות, ושל ת"א 90. מדוע? כי המניות שהקרן משקיעה בהן נמצאות בשני המדדים האלו. אנו נציג שלושה טווחים שונים: שלוש שנים, שנה, וחצי שנה:





בטווח הארוך (שלוש שנים), והבינוני (שנה), אנו רואים איך הקרן, ומה שהיא מייצגת, היו בביצועי יתר אדירים מול המדדים הכלליים. אין ספק שעולם האנרגיה היטיב עם המאמינים בו בתקופות האלו. אבל, בשלושת החודשים האחרונים, אין זה בולט כל כך. כרגע, ניתן לומר ששלושת הנכסים המוזכרים נעים בסנכרון גדול, כאשר ההובלה ביניהם מתחלפת לה תדיר.

גיוסים ופדיונות



כאשר מגיעים לעניין הגיוסים, התמונה החיובית הכללית קצת נמוגה לה. אין כאן הרבה משקיעים מתמידים, ולמעשה, ישנה תנודתיות קשה, בין כ-30 מיליוני שקלים, ו-50 מיליוני שקלים, כהון תחת ניהול. ברור שישנן הרבה אלטרנטיבות לקרן הזו, אם משקיע מעוניין להכניס קצת כסף בקומפלקס האנרגטי. אבל, נזכור: זהו הכלי היחיד שמאפשר שלושה דברים, בו זמנית:

השקעה בסקטור, עם זווית מקומית חזקה, הנאה מניהול אקטיבי של אנשי מיטב, ושלישית: יתרונות הנזילות והסחירות המופלאים של קרן נאמנות. אנשי השיווק של מיטב היו צריכים לנצל את השלישייה הזו טוב יותר, כאשר עניין ההובלה של כל הקרנות הענפיות המנוהלות (31.48%) ממש לא יכול להזיק לקידום המכירות של יחידות הקרן.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5101951
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/18

המון הצלחה לכולם, ויחד ננצח!

 
x