התוצאות הכספיות של בנק ירושלים לשנת 2023

רווח נקי של 134.6 מיליון ₪ תשואת רווח כולל על ההון של 11.3% והמשך צמיחה חזקה בפיקדונות ובתחום המשכנתאות והנדל"ן

 

 

 
יאיר קפלן, צילום: רמי זרגריאיר קפלן, צילום: רמי זרגר
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/03/2024

יאיר קפלן מנכ"ל הבנק: "שנת 2023 הייתה שנה רווית אתגרים. הנתונים שמציג בנק ירושלים, מעידים על המדיניות האחראית והשמרנית של הבנק שמאפשרים לו למקסם את יכולותיו בתקופות של חוסר ודאות, וכן על העוצמה הפיננסית שאיתה הגיע הבנק למלחמה".

בנק ירושלים
פרסם היום (ה') את הדו"חות הכספיים לשנת 2023 בהם הוא מציג המשך צמיחה בכל הפרמטרים העסקיים, תוך ניהול סיכונים מוקפד בתקופה זו של חוסר ודאות ושינויים מקרו-כלכליים ניכרים. הבנק, בניהולו של יאיר קפלן, מציג רווח שנתי של 134.6 מיליון שקלים. תשואת הרווח הנקי על ההון בשנת 2023 הסתכמה ב-10.5%, כאשר תשואת הרווח הכולל על ההון עמדה על 11.3%. הרווח השנתי הושפע באופן ניכר מהגדלת ההפרשה הקבוצתית בגין הפסדי אשראי על רקע המלחמה. 

הבנק הציג צמיחה אחראית של 7.2% בתיק האשראי, ובפרט במיקוד אשראי לדיור ומימון נדל"ן, תוך שימת לב להתפתחויות המקרו-כלכליות ואיזון בין מרכיבי תשואה וסיכון.

עליה משמעותית בהכנסות הריבית של הבנק: הסתכמו בכ-732 מ' ₪, גידול של 23% לעומת אשתקד.

רווח שנתי של 134.6 מיליון שקלים, לעומת רווח של 163.4 מיליון שקלים אשתקד. הירידה ברווח הנקי הושפעה באופן ניכר מההגדלה להפרשות האשראי עקב המלחמה בסך 35.7 מיליון ₪.

יחסי נזילות ויציבות חזקים: יחס כיסוי נזילות של 199%, יחס הלימות הון רובד 1 של 10.5% ויחס הון כולל של 13.2%.

עם פרוץ הלחימה, הבנק אימץ את מתווה ההקלות של בנק ישראל והודיע על סדרת הקלות ללקוחותיו, בכדי להקל עליהם בהתמודדות עם השלכות המלחמה, עלות סך הצעדים בניצול מלא עשויה להגיע לכ-19.4 מיליון ₪. 

במהלך השנה המשיך הבנק ליישם את התוכנית האסטרטגית תוך מיצוב מחדש של החטיבה העסקית וארגון מחדש של מבנה היחידות של הבנק, החיוני להמשך התפתחותו כבנק מחולל תחרות, המספק את שירותי הבנקאות כתשתית לשחקנים חדשים במערכת הפיננסית.

מנכ"ל הבנק יאיר קפלן: 

"המלחמה שהתרחשה עלינו ב-7 לאוקטובר מצאה את הבנק ברמת מוכנות גבוהה, הצלחנו לקיים המשכיות עסקית מלאה, לצד ניהול סיכונים מוקפד וצמיחה אחראית בתחומי האשראי. לצד זאת הבנק ממשיך בתנופת העשייה והגדיל את היקפי פעילותו בתחומי המשכנתאות, הפיקדונות והנדל"ן באופן ניכר.

ברצוני להודות ליו"ר הדירקטוריון מר זאב נהרי ולחברי הדירקטוריון על האמון והתמיכה בהובלת הבנק, ברצוני להודות גם לעובדי הבנק המסורים על עבודתם המקצועית שהביאה לתוצאות העסקיות הנאות שהושגו השנה. על אף האתגרים בהם ניצב הבנק וכן על חלקם בהתנדבות ובסיוע משמעותי לחברה הישראלית בימים לא פשוטים אלו".

להלן פירוט נוסף של סעיפים עיקריים מהדוחות הכספיים לשנת 2023:

סך ההכנסות הסתכמו בשנת 2023 ב-892.5 מיליון ₪, עלייה של 9% לעומת השנה החולפת, הכנסות הריבית הסתכמו ב-731.7 מיליון ש"ח, עליה של 23% לעומת השנה החולפת, הנובעת מעלית הריבית ומצמיחת יתרות האשראי והפיקדונות של הבנק. 

ההפרשות להפסדי אשראי עמדו על 133.3 מיליון ש"ח, למול הפרשות בסך 78.8 מיליון ₪ אשתקד. העלייה לעומת השנה הקודמת, מוסברת הן מעליית הריבית המתמשכת, אשר פגעה בכושר ההחזר של הלווים וכן מהגדלת ההפרשה הקבוצתית בסך 35.7 מיליון ₪,  אשר בוצעה  בגין השלכות אי הודאות והסיכונים המשקיים השוררים במשק הישראלי עקב המלחמה. 

יתרת האשראי לציבור שהעמיד הבנק עלתה בכ-7.2% והסתכמה בסוף שנת 2023 בסך של 15 מיליארד ₪. הצמיחה בתיק האשראי התמתנה ביחס לצמיחה בשנים הקודמות כחלק ממדיניות הבנק להתאים את תאבון הסיכון שלו לסביבה המקרו כלכלית המשתנה, ולתקופת אי הוודאות הגבוהה אותה אנו חווים כעת. הצמיחה בתיק האשראי נעשתה תוך בחינה זהירה וחיתום קפדני, בכלל המגזרים, בהם הדיור, מגזר הצרכנות והעסקים הקטנים והבינוניים.

אשראי לענף המשכנתאות הפעילות בבנק נמשכה במלוא העוצמה לאורך השנה החולפת, כאשר תיק המשכנתאות צמח ב-6.8%, והסתכם בכ-12 מיליארד שקלים. הצמיחה בבנק חלה למרות ירידה חדה בביקושים, תוך ניצול מומחיות הבנק במגזרי אוכלוסייה וסוגי משכנתאות ייחודיים ושמירה על מדדי איכות אשראי חזקים. במהלך השנה מכר הבנק תיקי משכנתאות בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל לגופים מוסדיים כחלק ממהלך העסקים השוטף. 

האשראי לליווי בנייה צמח השנה ב-21%, והסתכם בשנת 2023 בכ-1.3 מיליארד שקלים, כאשר סקטור הנדל"ן של הבנק מלווה כ-250 פרויקטים ברחבי ישראל בהיקף של כ-13 אלף יח"ד בהיקף כספי של כ 11 מיליארד ₪ בשיתוף עם גופים מוסדיים.

יתרת פיקדונות הציבור עלתה בשיעור של 15.5% והסתכמה ב-16.5 מיליארד ש"ח בסוף שנת 2023, זאת בהמשך לעלייה בשיעור דומה בשנת 2022. הבנק מציע לציבור לקוחות כל הבנקים הצעות ערך אטרקטיביות בתחום, למימוש בממשק טכנולוגי ידידותי ונגיש. 

אסטרטגיה  במהלך 2023 ביצע הבנק שינוי אסטרטגי, במהלכו אירגן מחדש את חטיבת המוצרים כחטיבה העסקית ונכנס לפעילויות "בנקאות כשירות - BaaS". בחטיבה העסקית רוכזו פעילויות האשראי העסקי הקלאסיות, במיקוד של ליווי בנייה ליזמים ומתן אשראי לעסקים, לצד האצה והקמה של פעילויות בהן תשתיות ויכולות הבנק, יהיו המוצר שיונגש ויותאם למגוון גופים עסקיים הפועלים בעולם הפיננסי (Bank as a Service). 


14 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 13.17 מיליון בירושלים
קרנות נאמנות שמחזיקות את ירושלים. לרשימה המלאה

x