גלובל כנפיים ליסינג מקבוצת כנפיים: תוצאות הרבעון הרביעי ושנת 2023

 

 

 
Image by PixabayImage by Pixabay
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/03/2024

גלובל כנפיים ליסינג בע"מ ("גלובל ליסינג", ת"א: גלכנ; GKL) מקבוצת כנפיים, הפועלת בתחום החכרת המטוסים ומחזיקה גם במניות בחברת התעופה הקפריסאית TUS Airways, פרסמה את תוצאותיה הכספיות ועדכון עסקי לשנת 2023.

במהלך שנת 2023 ועד לפרסום הדוח ביצעה החברה מספר מהלכים משמעותיים בקשר לצי מטוסיה ולחיזוק איתנותה הפיננסית:

מכירת שני מטוסי איירבוס 320-200 תמורת כ- 43 מיליון דולר ברוטו, שהניבה תזרים חופשי של כ- 15 מיליון דולר, לאחר פירעון מוקדם של הלוואות בסך כ- 23 מיליון דולר, תשלום עלויות נלוות בקשר עם המכירה, וניכוי מהתמורה של פיקדונות והפקדות חוכר שנותרו בידי החברה. בגין עסקאות אלה רשמה החברה במצטבר בדוחותיה לשנת 2023 הפרשה לירידת ערך נטו בסך של כ- 7.1 מיליון דולר.

החכרת מטוס איירבוס 330-200 לחברת התעופה הספרדית Iberia תמורת דמי חכירה של כ- 15 מיליון דולר ע"פ 5 שנים (עד למחצית השנייה של שנת 2028) עם אופציה לחוכר להארכת תק' החכירה בכשנה וחצי נוספות (רבעון ראשון של שנת 2030), תמורת סך של כ- 2 מיליון דולר נוספים. בגין עסקה זו רשמה החברה במצטבר בדוחותיה לשנת 2023 הכנסה אחרת מביטול הפרשה לירידת ערך בסך של כ- 8.8 מיליון דולר. קבלת מימון בנקאי Non-Recourse בגין מטוס האיירבוס 330-200 הנ"ל בסך של כ- 14.6 מיליון דולר (נטו בניכוי עלויות גיוס), בריבית קבועה בטווח של 7.5%-6.5%, מתוכו 6 מיליון דולר ייפרעו כהלוואת בלון בסמוך לאחר תום תקופת החכירה של המטוס.

TUS Airways: השלמת עסקת השקעה אסטרטגית ב-TUS של חברה מקב' התיירות והנופש קווי חופשה בסך 3 מיליון דולר, לאחריה מחזיקים גלובל ליסינג, השותף האמריקאי Kenneth Woolley והמשקיעה החדשה בחלקים שווים ב-  TUS(33.3%). במסגרת העסקה, המשקיעה (לה ניתנה גם אופציה לרכישת יתרת החזקות החברה והשותף האמריקאי) תיקח חלק מהותי בניהול השוטף ויישום האסטרטגיה השיווקית והמסחרית של TUS. טרם העסקה ובמקביל לה, הובילו החברה ו- Woolley סדרת מהלכי התייעלות, ביניהם הקטנת צי מטוסי TUS מ- 5 ל- 3 מטוסים, מהם הוחכר מטוס אחד בהסכם החכרה רטובה עד מרץ 2025 לחברת תעופה אחרת.

השפעת מלחמת חרבות ברזל: בעוד שפעילות הליסינג לא הושפעה ממלחמת חרבות ברזל ולהערכת החברה לא צפויה להשפיע עליה גם בהמשך, תוצאותיה של TUS, שפעילותה העיקרית היא הקווים לישראל וממנה, הושפעו לרעה מהמלחמה ברבעון הרביעי של 2023 וברבעון הראשון של 2024. ההפסד הנקי של TUS בשנת 2023 כולה הצטמצם והסתכם בכ- 9.7 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי של כ- 15.4 מיליון דולר בשנת 2022. TUS חזרה לטוס לישראל בינואר 2024, והיא ממוקדת בהפעלה אופטימלית של 2 המטוסים הנוספים בצי בטיסות סדירות וטיסות שכר ייעודיות תוך מימוש הסינרגיה הפוטנציאלית עם קווי חופשה, ובכפוף להתאוששות הדרגתית במצב השוק.

סך המזומנים, שווי מזומנים ופיקדונות בנקאיים נכון ל- 31 בדצמבר 2023 הסתכמו בכ- 35.8 מיליון דולר, בהשוואה לכ- 23.2 מיליון דולר נכון ל- 31 בדצמבר 2022.

ההפסד לפני מס בשנת 2023 הצטמצם והסתכם לסך של כ- 3.3 מיליון דולר, בהשוואה להפסד לפני מס בסך כ- 13.2 מיליון דולר אשתקד, והושפע מהפסד של כ- 4.3 מיליון דולר בגין חלק החברה בהפסד TUS.

תזרים מזומנים צפוי מדמי חכירה ליום 31 בדצמבר 2023 על בסיס הסכמים קיימים להחכרת 4 המטוסים שבצי בסך כ- 83.3 מיליון דולר, מהם כ- 10.1 מיליון דולר צפויים להתקבל במהלך שנת 2024.

יתרת העלות המופחתת של המטוסים נכון ל- 31 בדצמבר 2023 הסתכמה בכ- 103 מיליון דולר.

ההון העצמי נכון ל- 31 בדצמבר 2023 הסתכם בכ- 49.7 מיליון דולר.

למועד פרסום הדוח החוב פיננסי (ברוטו) של החברה עומד על כ- 89.6 מיליון דולר וכולל שתי הלוואות Non-Recourse בגין שלושה מטוסים, יתרת בלון אג"ח ב' (בסך כ- 21 מיליון דולר, לפדיון סופי במאי 2024) ואג"ח ג'.

סידני סלסקי, מנכ"ל גלובל כנפיים, מסר: "אנו מסכמים שנה מרובת עשייה, שבה ביצענו מספר מהלכים משמעותיים ועמדנו בהצלחה ביעדים שהצבנו לעצמנו – טיפול בצי המטוסים וביצוע עסקאות חכירה ומכירה, לצד חיזוק האיתנות הפיננסית של החברה ושיפור הנזילות תוך צמצום ההפסד בשורה התחתונה וקרבה לאיזון. בתחום הליסינג, המשכנו בביצוע מהלכים למימוש וייצוב צי המטוסים, עם עסקת מכירת שני מטוסים שהניבה לנו תזרים פנוי משמעותי, לאחר פירעון הלוואות. בנוסף, השלמנו עסקה להחכרה מחדש של מטוס שלא פעל תקופה ארוכה לחברת התעופה האירופאית Iberia, חוכר איכותי וחזק, תוך סגירת הסכם מימון מחדש של המטוס. כיום, החוב בגין 3 מתוך 4 המטוסים בצי המוחכרים לחברות תעופה מובילות בארה"ב ובאירופה הוא בתנאי Non-Recourse, כשהמטוס הרביעי חופשי משעבוד. בנוסף, מתוך 2 סדרות האג"ח של החברה, תשלום יתרת הבלון של אג"ח ב' בסוף מאי 2024 מובטח במלואו לאור יתרות המזומנים של החברה."
 
"בכל הנוגע ל-TUS התמודדנו השנה עם אתגרים מורכבים, בעיקר עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל שהשפיעה על תוצאות הפעילות ברבעון הרביעי של 2023 וברבעון הנוכחי. TUS, חברה קפריסאית שפעילותה העיקרית היא טיסות לישראל וממנה, היא אחת מחברות התעופה הבודדות שחזרה לטוס לישראל כבר בינואר 2024. לצד מהלכי ההתייעלות שנקטנו בחודשים האחרונים, כולל הקטנת צי המטוסים והחכרה רטובה של אחד מהם לחברת תעופה אחרת, אנו מאמינים שהסינרגיה הפוטנציאלית עם קבוצת קווי חופשה שנכנסה להשקעה ב- TUS, תאפשר לחזק את היתרון התחרותי והמסחרי של TUS בפלח השוק הרלוונטי. השלמנו העסקה ואנחנו מתחילים ליישם את האסטרטגיה החדשה תוך הערכות להתאוששות הצפויה בענף התעופה בישראל באמצע 2024 ואילך."
 
לסיכום, מסר סלסקי: "עם השלמת מהלכים אלה, בכוונת החברה לבחון במהלך שנת 2024 אפשרויות לטיוב וביצוע שינויים בצי המטוסים הקיים ובדגש על עסקאות קיימות בהן ההון העצמי המושקע גבוה יחסית לשווי המטוסים, והן בחינת עסקאות והזדמנויות עסקיות בשוק הליסינג ובתחומים משיקים בענף התעופה. אלה ייבחנו בשים לב למגמות השוק, רמות תשואה/סיכון, מבנה ההון ויכולות המימון של החברה תוך אפשרות לשיתוף פעולה עם גורמים נוספים. במקביל, בכוונת החברה לבחון אפשרות לשינויים מבניים לייעול פעילות החברה ולסינרגיה עם קבוצת כנפיים."
 
תוצאות שנת 2023

הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו בסך של כ- 10.1 מיליון דולר, קיטון של כ- 13.1% בהשוואה לכ- 11.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון בהכנסות נובע בעיקרו משינוי בתמהיל החכירה של המטוסים בצי וההכנסות בגינם: שני מטוסי האיירבוס 320-200 אשר היו תחת חכירה לחברת התעופה Vistara במהלך חלק משנת 2022 הניבו הכנסות מדמי חכירה בשנת 2023 רק החל מתחילת הרבעון השני, במסגרת החכרתם מחדש לחברת התעופה Avion Express Malta, ועד למכירתם ברבעון הרביעי לשנת 2023. מטוס האיירבוס 319-100, שהוחכר לחברת התעופה American Airlines Inc., נמכר בסוף חודש יוני 2022 ובהתאם הניב הכנסות רק בשנת 2022. מטוס האיירבוס 330-200, אשר הוחכר מחדש לחברת התעופה הספרדית Iberia עד למחצית השנייה של שנת 2028 (עם אופציה להארכה עד לרבעון הראשון לשנת 2030), החל להניב הכנסות רק במהלך הרבעון הרביעי לשנת 2023, ובהתאם היקף ההכנסות מדמי חכירה בגינו בתקופת הדוח לא היה מהותי.

הרווח הגולמי בשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 3.9 מיליון דולר (שיעור של כ- 38% מההכנסות), גידול של כ- 4% בהשוואה לרווח גולמי בסך כ- 3.7 מיליון דולר (שיעור של כ- 32% מההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול ברווח הגולמי נובע בעיקרו מקיטון בהוצאות הפעלה הקשורות בטיפול, תחזוקה והכנה למסירה של מטוסים שלא היו מוחכרים בתקופת הדוח.

הכנסות אחרות, נטו בשנת 2023 הסתכמו בסך של כ- 6.7 מיליון דולר, בהשוואה להוצאות אחרות, נטו בסך כ- 238 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד. סעיף זה כולל בעיקר הכנסות בגין ביטול הפרשה לירידת ערך של מטוס איירבוס 330-200 בסך של כ- 8.8 מיליון דולר, ביטול הפרשה לירידת ערך בגין שני מטוסי איירבוס 220-100 המוחכרים לחברת Delta בסך של כ- 4.1 מיליון דולר, רישום הכנסות בסך כ- 0.5 מיליון דולר בגין פיצוי מתביעת חוב כנגד Virgin Australia, הכנסות בסך 0.7 מיליון דולר הנובעות מיתרת המקדמה שלא הוחזרה בגין ביטול הסכם למכירת מטוס איירבוס 330-200 כחלק מהסכמות ההיפרדות עם הרוכש המיועד בניכוי הפרשה לירידת ערך בגין 2 מטוסי איירבוס 320-200 בסך של כ- 6.7 מיליון דולר, הוצאות בסך של כ- 0.5 מיליון דולר בגין ביטול יתרת חוב של TUS לחברה בגין דמי ניהול שלא צפויים להתקבל והוצאות בגין התאמת שווי הוגן נדל"ן להשקעה בסך של כ- 0.2 מיליון דולר.

הרווח התפעולי בשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 7.3 מיליון דולר, בהשוואה לרווח תפעולי בסך כ- 67 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הוצאות המימון, נטו, בשנת 2023 הסתכמו בסך של כ- 6.3 מיליון דולר, גידול של כ- 4% בהשוואה להוצאות מימון, נטו, בסך כ- 6.0 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהוצאות המימון, נטו נובע בעיקר מגידול בהוצאות הריבית על הלוואות שנשאו ריבית משתנה, כתוצאה מעליית שיעור LIBOR ו-SOFR בהלוואות אלו בהשוואה בין התקופות, אשר קוזז כמעט במלואו כתוצאה מהקטנת מצבת ההלוואות ואג"ח (לאור פירעון שוטף ומוקדם) וגידול בהכנסות ריבית על פיקדונות. 

ההפסד לפני מס בשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 3.3 מיליון דולר, קיטון של כ- 75% בהשוואה להפסד לפני מס בסך כ- 13.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד כולל הפסד בסך כ- 4.3 מיליון דולר בגין חלק החברה בהפסד TUS בתקופת הדוח, עד לגובה יתרת ההשקעה.

ההפסד הנקי בשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 2.1 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי בסך כ- 11.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

סך המזומנים ופיקדונות בנקאיים (לא כולל פיקדונות משועבדים) נכון ל- 31 בדצמבר 2023 הסתכמו בסך של כ- 35.8 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 23.2 מיליון דולר נכון ל- 31 בדצמבר 2022. עיקר הגידול נובע מתקבולים בקשר עם מכירת מטוסים בסך של כ- 38.3 מיליון דולר, קבלת הלוואה לזמן ארוך (בניכוי עלויות גיוס) בסך של כ- 14.6 מיליון דולר, קבלה נטו (בניכוי שימושים) של פיקדונות חוכרים בסך 3.6 מיליון דולר ושינוי סיווג של 2 מיליון דולר מפיקדונות לזמן ארוך בניכוי פירעונות של הלוואות ואגרות חוב בסך של כ-34.7 מיליון דולר (לרבות פירעון מוקדם של הלוואות בסך של כ-23.1 מיליון דולר), מזומנים ששימשו לפעילות שוטפת בסך של כ-2.8 מיליון דולר, השקעה בחברת TUS בסך של כ-4.3 מיליון דולר והשקעה בסך של כ-1.7 מיליון דולר בשני מטוסי איירבוס 320-200 ומטוס איירבוס 330-200 לצורך החכרתם. נכון למועד פרסום הדוח, ברשות החברה יתרות מזומנים ופיקדונות בסך של כ- 34 מיליון דולר.

ההון העצמי נכון ל- 31 בדצמבר 2023 הסתכם בסך של כ- 49.7 מיליון דולר, בהשוואה להון עצמי בסך של כ- 51.9 מיליון דולר נכון ל- 31 בדצמבר 2022. הקיטון בהון נובע בעיקרו מההפסד בתקופה.
 
תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2023

הכנסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכמו בסך של כ- 2.6 מיליון דולר, בהשוואה לכ- 1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 44%. הגידול בהכנסות ביחס לאשתקד נובע בעיקרו משני מטוסי האיירבוס 320-200 אשר הניבו הכנסות מדמי חכירה החל מתחילת הרבעון השני לשנת 2023 במסגרתם החכרתם מחדש לחברת התעופה Avion Express Malta עד למכירתם ברבעון הרביעי בשנת 2023 וכן ממטוס האיירבוס 330-200 אשר הוחכר מחדש ל- Iberia והחל להניב הכנסות מדמי חכירה במהלך הרבעון הרביעי לשנת 2023.

הרווח הגולמי ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 1.8 מיליון דולר (שיעור של כ- 69% מההכנסות), בהשוואה להפסד גולמי של כ- 24 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח הגולמי נובע בעיקרו מקיטון בהוצאות הפעלה הקשורות בטיפול, תחזוקה והכנה למסירה של מטוסים שלא היו מוחכרים בתקופת הדוח.

הכנסות אחרות, נטו, ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכמו בסך של כ- 0.3 מיליון דולר, בהשוואה להכנסות אחרות, נטו בסך כ- 1.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 1.6 מיליון דולר, בהשוואה לרווח תפעולי בסך כ- 0.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות המימון, נטו, ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכמו בסך של כ- 1.5 מיליון דולר, קיטון של כ- 20% בהשוואה להוצאות מימון, נטו, בסך כ- 1.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון בסעיף הוצאות מימון, נטו ברבעון הרביעי לשנת 2023 לעומת הרבעון המקביל אשתקד נובע בעיקר מהקטנת מצבת ההלוואות ואג"ח (לאור פירעון שוטף ומוקדם). 

ההפסד לפני מס ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 2.9 מיליון דולר, קיטון של 47% בהשוואה להפסד לפני מס בסך כ- 5.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד כולל הפסד בסך כ- 3 מיליון דולר בגין חלק החברה בהפסד TUS ברבעון הרביעי לשנת 2023, עד לגובה יתרת ההשקעה.

ההפסד הנקי ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכם בסך של כ- 2 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי בסך כ- 5.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

לגרף גלובל כנפיים לחצו כאן

16 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 3.68 מיליון בגלובל כנפיים
קרנות נאמנות שמחזיקות את גלובל כנפיים. לרשימה המלאה

שם קרן

אחוז מהקרן

בשקלים

FOREST מניות

0.17%

165087.57

FOREST עיטם 

0.17%

1329275.32

PTF ת"א צמיחה

0.09%

3409.91

MTF מחקה ת"א צמיחה 

0.09%

14413.45

FORES 20\80 

0.07%

705247.38

מגדל (!) הזדמנויות אג"ח תשואה גבוהה

0.06%

25330.96

FOREST (!) אג"ח

0.05%

544558.2

ורדן Flexible

0.03%

10032

מגדל תיק 10/90

0.03%

187270.51

מגדל תיק 20/80

0.03%

262701.25


x