גיוסים בקרנות נאמנות - מה הסיבה לגיוס של כמעט 3 מיליארד שקלים בקרנות סל של פסגות?

מרץ בקרנות הנאמנות - היקף הנכסים בקרנות הנאמנות מתקרב לחצי טריליון שקלים. הראל בגיוס ענק בזכות הכספיות, כולל גיוס גבוה במסורתיות, אילים בגיוס גבוה במסורתיות | גיוסים במסורתיות לתמיר פישמן, אנליסט ועוד | אלטשולר שחם בפדיון יחסית גבוה בקרנות מסורתיות | קרנות סל בנקים מייצרות שינויים דרמטיים בגיוסים/פדיונות בגופים השונים - מי נפגע ומי הרוויח ובכמה - פירוט בכתבה | כתבה מתעדכנת - עדכון אחרון - 18:00

 

 

 
Image by pvproductions on FreepikImage by pvproductions on Freepik
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/04/2024

מרץ סוגר חודש חמישי רצוף חיובי בשווקים בעולם, וסוגר רבעון חזק מאוד מתחילת השנה. גורמי הסיכון הולכים ומתמעטים. המלחמה בדרום אמנם מתקיימת, אולם באש נמוכה, כאשר לא ברור מה יעלה בגורל הפלישה לרפיח. המצב בצפון אף הוא לא ברור להדיוטות, האם תתפתח זירה מלאה בצפון או לא. בחו"ל הפד בעצם הוריד את גורם הסיכון של צמצום נוסף של הורדות הריבית מהשולחן, והמשקיעים מקבלים את העובדה של 3 הורדות ריבית כעובדה קיימת. כמובן שנותר לראות האם אכן כך יקרה. בכל מקרה, הכלכלה האמריקאית, והשווקים הפיננסיים שם חזקים מאוד.

לפי נתוני תחזית תשואות גופי הגמל והפנסיה שפורסמה באתר FUNDER, ההערכה היא לתשואה של 2.3% במסלולים הכלליים החודש, ו-3.8% תשואה במסלולי המניות. התשואה לרבעון הראשון במסלולים הכלליים עומדת על 4.6%, ועל 8.7% במסלולים המנייתיים. 

האופטימיות בשווקים ממשיכה

בארץ, למרות המציאות הביטחונית המאתגרת, המשקיעים מגדילים את היקף ההשקעות המקומיות. המדדים המקומיים עלו ברבעון הראשון, כאשר מדד ת"א-35 עלה ב-7.8%, ת"א-125 עלה ב-8.3%, ות"א-90 עלה בכמעט 11% ברבעון. כך על פי נתוני הבורסה. עליות שערים אפיינו גם את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-רשתות שיווק שעלה הרבעון בכ-25%, ומדדי ת"א-בנייה ות"א-ביטוח שעלו בכ-17% ובכ-13%, בהתאמה. מדדי ההייטק ת"א גלובל-בלוטק ות"א-ביומד עלו בכ-12% בממוצע, ומדד ת"א-טכנולוגיה עלה בכ-9% בדומה לעליית מדד ה-NASDAQ.

מבחינת המדדים בעולם, S&P500 עלה החודש 3.3%. הדאו עלה החודש 2.1%. הנאסד"ק עלה החודש ב-2%. ברבעון הראשון המדדים ה0S&P500 עלה במעל 10%, הדאו ג'ונס עלה בכ-5.5% והנאסד"ק עלה בכ-8.4%.

מבחינת סקטורים, הסקטור החזק החודש הוא סקטור האנרגיה עם עליה של מעל 10%, חומרים בסיסיים עם עלייה של כמעט 7% ושירותים עם עליה של פחות מ-6%. מתחילת השנה הסקטור המוביל הוא האנרגיה עם עליה של 12.6%, אחריו שירותי תקשורת עם 12.4%, ושירותים פיננסיים עם כ-12%.

מבחינת מדינות, בריטניה עלתה החודש ב-5%, אחריה גרמניה עם עלייה של מעל 4% ויפן עם עליה של קצת פחות מ-4%. מתחילת השנה יפון מובילה עם 11.24%, אחריה גרמניה עם כמעט 7%, צרפת עם כ-5.7%. ברזיל מראה ירידה של כ-7.3% מתחילת השנה.

מבחינת סחורות, סחורות חקלאיות עלו החודש 11.7%, כסף עלה כמעט 11%, זהב עלה מעל 9%. מתחילת השנה סחורות חקלאיות עלו כמעט 20%. נפט עלה 11.7%. גז טבעי ירד מתחילת השנה בכ-28%.

נתוני גיוסים/פדיונות

החודש נוצרו לא מעט פדיונות בקרנות סל. הפדיונות מיוחסים בעיקר לקרנות הסל של הבנקים, שבהן מחזיקים קסם, מיטב והראל. בעקבות מגבלות רגולטוריות של אחזקה במניות בנקים, נוצר מצב בו חלק מבתי ההשקעות הגיעו למגבלה ולא התאפשר להם לקנות חלק מהמניות שבמדד.  הפתרון שנמצא הוא אחזקה במניות באמצעות נגזרים, שיש לה עלות. חלק מהגופים, שהחזיקו בקרן הסל בדמי ניהול אפסיים, העדיפו לא לשאת בעלות זו, ולכן נרשמו פדיונות כבדים בתעודות אלה, שהשפיעו על סך הפדיון בקרנות סל, ועל סך הפדיון הכולל של אותם בתי השקעות.


מנהלי קרנות

אי.בי.אי. גייסו החודש קצת מעל מיליארד שקלים בסך הכל, כולל גיוס של כמעט 70 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות, אולם עיקר הגיוס מגיע מקרנות כספיות 898 מיליון שקלים, ועוד 44 מיליון שקלים בקרנות מחקות. מתחילת השנה גייסו אי.בי.אי. בסך הכל כ-2.9 מיליארד שקלים.

אילים גייסו החודש 364 מיליון שקלים בסך הכל, הכל בקרנות מסורתיות. מתחילת השנה גייסו אילים 789 מיליון שקלים.

איילון גייסו החודש 20 מיליון שקלים בסך הכל. איילון גייסו 10 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות ועוד 10 מיליון שקלים בקרנות כספיות. מתחילת השנה גייסו איילון 55 מיליון שקלים בסך הכל, כולל גיוס של 80 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות.

אלטשולר שחם פדו החודש בסך הכל כ-102 מיליון שקלים. אלטשולר שחם פדו החודש כ-180 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות, גייסו 83 מיליון שקלים בקרנות כספיות, ופדו עוד כ-6 מיליון שקלים במוצרי מדדים. מתחילת השנה פדו אלטשולר שחם 489 מיליון שקלים בסך הכל, לרבות פדיון של 554 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתית.

אנליסט גייסו החודש 136 מיליון שקלים בסך הכל. אנליסט גייסו 44 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות, עוד 58 מיליון שקלים גיוס בקרנות כספיות, וגיוס של 34 מיליון שקלים בקרנות מחקות. מתחילת השנה גייסו אנליסט 143 מיליון שקלים בסך הכל, כולל 169 מיליון שקלים גיוס לקרנות אקטיביות-מסורתיות.

ברק פדו החודש כ-12 מיליון שקלים, מתחילת השנה פדו כ-11 מיליון שקלים.

הראל גייסו החודש מעל 2.3 מיליארד שקלים בסך הכל. הראל גייסו 131 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות, גייסו כ-2.1 מיליארד שקלים בקרנות כספיות, וגייסו עוד כ-63 מיליון שקלים במוצרים מדדים (להערכת כלכלני FUNDER, היקף ההשפעה של קרן סל בנקים על הראל לא היתה גבוהה, ועמדה על כחצי מיליארד שקלים פדיון). מתחילת השנה גייסו הראל כ-2.6 מיליארד שקלים, כולל גיוס של כ-530 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות.

ילין לפידות גייסו החודש 729 מיליון שקלים בסך הכל. ילין לפידות גייסו 18 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות, עוד 205 מיליון שקלים במוצרי מדדים, ו-506 מיליון שקלים בקרנות כספיות. מתחילת השנה גייסו ילין לפידות כ-2.7 מיליארד שקלים, אולם פדו 154 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות מסורתיות מתחילת השנה.

מגדל גייסו החודש 711 מיליון שקלים בסך הכל. מגדל פדו 93 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות, גייסו עוד 8 מיליון שקלים בקרנות כספיות, וגייסו עוד 796 מיליון שקלים במוצרי מדדים. היקף הגיוס במגדל בקרנות סל עומד על 332 מיליון שקלים, כך שהשפעת קרנות סל בנקים במגדל לא גבוהה. מתחילת השנה גייסו מגדל כ-2.1 מיליארד שקלים, לרבות פדיון של 292 מיליון שקלים בקרנות מסורתיות.

מור גייסו החודש 1.6 מיליארד שקלים בסך הכל. עיקר הגיוס במור מגיע מקרנות הסל שבדומה לפסגות נהנו מהשינויים בקרן סל בנקים (להערכת כלכלני FUNDER השפעת קרן סל בנקים יצרה אצל מור גיוס בהיקף של כמיליארד שקלים, כשסך הגיוס במור בקרנות סל עמד החודש על כ-1.2 מיליארד שקלים).מור גייסו עוד 108 מיליון שקלים בקרנות כספיות, וגייסו כ-300 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות. מתחילת השנה גייסו מור כ-3.8 מיליארד שקלים, כולל גיוס של כ-970 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות.

מיטב פודים החודש כ-2.6 מיליארד שקלים, כשעיקר הפדיון כמעט 3 מיליארד שקלים מגיע בקרנות הסל בעקבות השפעת קרן סל בנקים (להערכת כלכלני FUNDER, השפעת קרן סל בנקים במיטב יצרה פדיון של כ-2.9 מיליארד שקלים). מיטב פדו החודש 26 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות, וגייסו 136 מיליון שקלים בקרנות כספיות. מתחילת השנה מיטב פודים 899 מיליון שקלים בסך הכל, לרבות פדיון של 41 מיליון שקלים בקרנות אקטיביות-מסורתיות.

סיגמא גייסו החודש 85 מיליון שקלים, הכל במסורתיות. מתחילת השנה גייסו כ-178 מיליון שקלים.

פורסט גייסו החודש 17 מיליון שקלים, הכל במסורתיות. מתחילת השנה גייסו 13 מיליון שקלים.

פסגות מגייסים בסך הכל החודש 2.9 מיליארד שקלים. פסגות מציגים החודש נתוני גיוסים/פדיונות אך ורק במוצרי מדדים, וגייסו כ-2.75 מיליארד שקלים בקרנות סל. להערכתנו, הגיוס החריג קשור אף הוא לקרן הסל על הבנקים, שיצרה פדיונות בהיקפים נרחבים אצל גופים אחרים, והכסף כפי הנראה עבר לפסגות (להערכת כלכלני FUNDER היקף הגיוס בפסגות כתוצאה מקרן סל בנקים עומדת על כ-2.7 מיליארד שקלים). מתחילת השנה גייסו פסגות כ-4.1 מיליארד שקלים במוצרי מדדים.

קסם פדו החודש סך הכל 891 מיליון שקלים, אולם עיקר ההשפעה נרשמה בעקבות קרנות סל בנקים, שיצר פדיון החודש של 1.225 מיליארד שקלים (להערכת כלכלני FUNDER, היקף הפדיון של קסם בקרן סל בנקים עומד על כמיליארד שקלים). בקרנות מחקות נרשם החודש גיוס של 168 מיליון שקלים. בקרנות אקטיביות-מסורתיות פדו 14 מיליון, ובקרנות כספיות נרשם החודש גיוס של 180 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדתה קסם 306 מיליון שקלים.

תמיר פישמן גייסו החודש 91 מיליון שקלים, הכל במסורתיות. מתחילת השנה גייסו תמיר פישמן 327 מיליון שקלים.

גופי הוסטינג

אלפי בנדק גייסו החודש כ-2.8 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-8.2 מיליון שקלים.

אלפאטק גייסו החודש כ-4.6 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-17.5 מיליון שקלים.

אקסיומה גייסו החודש כ-52 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 101 מיליון שקלים.

ברומטר פדו החודש 32 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדו 137 מיליון שקלים.

ב. אלטרנטיב גייסו החודש 5 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדו 18 מיליון שקלים.

דרך פדו החוד כ-200 א' שקלים. מתחילת השנה פדו 225 א' שקלים.

עציוני  גייסו החודש כ-6 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדה כ-20 מיליון שקלים.

פורצ'ן גייסו החודש 46 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 185 מיליון שקלים.

פלקון גייסו החודש 1.5 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 1.1 מיליון שקלים.

פסטרנק שוהם גייסו החודש 73 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 130 מיליון שקלים.

פרופאונד גייסו החודש 2 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדו 16 מיליון שקלים.

קבין גייסו החודש 210 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 570 מיליון שקלים.

שופן גייסו החודש 1.2 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 2.6 מיליון שקלים.

מנהלי הקרנות – השווקים ימשיכו לקבל רוח גבית


טמיר שפירא, אילים, צילום: עמי ארליך, פאנדר

טמיר שפירא, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות
, מסר ל-FUNDER כי "בסיכומו של חודש מרץ רואים את המשך מגמת התחזקות של זרימת כספי הציבור לקרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות בעיקר דרך קרנות אג"ח כללי המשלבות השקעה באגרות חוב ומניות, דרכן ניתן לקבל פיזור גאוגרפי, סקטוריאלי ומטבעי בתיקי ההשקעות. כספים רבים ממשיכים לעבור לקרנות הנאמנות המסורתיות מפיקדונות בנקאיים שהופקדו לפני כשנה ושנתיים, המגיעים לפירעון בימים אלה וחידושם כיום בריבית הנמוכה משמעותית מזו שהוצעה בעבר ומגלמת הורדות ריבית צפויות כבר לא מפתה את המשקיעים כבעבר. המשקיעים רואים שביצועי הקרנות המסורתיות גבוהים משמעותית מהתשואה שניתן לקבל במוצרים דפנסיביים כגון פיקדונות בנקאיים וקרנות כספיות ומסיטים אליהן בהדרגה את כספם משם".

לשאלה לגבי הכיוון מבחינת הריבית, אמר שפירא כי "תהליך הורדות הריבית שכבר החל בארץ ועשוי להמשיך בקצב מואץ אף יותר על רקע התמתנות האינפלציה בישראל והרצון של בנק ישראל לתמוך בכלכלה ובמשק הישראלי עקב המלחמה, עשוי לתת רוח גבית נוספת להמשך עליות בשווקים ולתמוך בהמשך הסטת כספי הציבור לקרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות". 

השוק סוגר ראלי של 5 חודשים, האם זה יימשך?
"השווקים ימשיכו לקבל רוח גבית מחברות ה-AI (בינה מלאכותית) המושכות את תשואות מדדי המניות המובילים מעלה, מגמה העשויה להערכתנו לצבור תאוצה גם בשנת 2024 ובכלל שכן מדובר במהפכה של ממש שתייעל כמעט כל תחום בחיינו".

מה לגבי השוק המקומי?
"לעומת הזינוק בשנה החולפת במדדי המניות בארה"ב, שוק המניות בישראל הפך להזדמנות כאשר חלק מהחברות האיכותיות בו, שמחירן ירד בצורה רוחבית עם כל השוק כמו בכל גל מימושים והינן בעלות פעילות עסקית מצוינת, נסחרות כיום בתמחורים אטרקטיביים במיוחד."


אייל חיים, איילון. צילום: עמי ארליך, פאנדר

אייל חיים סמנכ"ל שיווק איילון קרנות נאמנות, התייחס לצפי לגבי הריבת ומסר ל-FUNDER כי "צפיות הורדת הריבית הצטמצמו ויש תשואות שוטפות יפות בקרנות הכספיות יחד עם מגן מס אינפלציה כיוון שצפויים מדדים חיובים גבוהים בחודשים הקרובים". 

מבחינת זרימת ההון של המשקיעים ציין חיים את קרנות אג"ח הבנקים וה-Co-Co הבנקאיים (שעברו תהליך הנגשה), שממשיכים לגייס ולספק אלטרנטיבה לחלק מהאג"ח הממשלתי והפיקדונות בתיק ההשקעות. כמו כן זורמים כספים לקנות ה'נישה' של בלוקצ'יין וקרנות ממונפות.

מבית ההשקעות הפניקס מסרו כי "עם שוך הקרבות והמלחמה עולה הסיכוי שהפערים הקיימים היום בישראל מול השווקים המובילים בעולם ייסגרו. כיום השוק בישראל מתמחר בעיקר סיכונים, וברגע שיתממשו גם הסיכויים, הדבר יוביל להערכת בית ההשקעות לעליית ערך משמעותית בשוק המקומי. על כן, להערכתנו במצב הקיים היום, עכשיו הזמן להשקיע במניות ובבורסה הישראלית".

הפניקס מציינים כי "סימנים ראשונים לכך ניתנו ברבעון הראשון במדדי המניות המובילים בתל אביב". עוד מוסיפים בהפניקס כי "קיים צפי להתכנסות האינפלציה והמשך הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל בהמשך השנה, מה שיסייע לכלכלה ולשווקים".


אייל גורן, פסגות. צילום: עמי ארליך, פאנדר.

אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות מסר ל-FUNDER כי "הגיוסים הצמיחה ופיתוח המוצרים הם פרי עבודה קשה של צוות העובדים המסור והנהלת החברה. התוצאות החזקות הן הזדמנות לומר להם תודה ולהיפרד ממי שממשיכים למקומות חדשים, אין לי ספק שיביאו איתם את הערכים והיכולות המקצועיות שצברו בפסגות".

נתוני תעשיית קרנות הנאמנות – מתקרבים לחצי טריליון שקלים

מבחינת היקף הנכסים, על פי נתוני הרשות לניירות ערך, היקף הנכסים בקרנות מנוהלות עומד על 274 מיליארד שקלים, בסך הכל גידול של כ-8.4 מיליארד שקלים החודש. היקף הנכסים בקרנות מחקות עומד על כ-83 מיליארד שקלים, גידול של 3.6 מיליארד שקלים החודש. בקרנות סל היקף הנכסים עומד על כ-138 מיליארד שקלים, עלייה של כ-4 מיליארד שקלים החודש. סה"כ נכסי הקרנות עומד על 495 מיליארד שקלים, וסך הגידול החודש עומד על כ-16 מיליארד שקלים.

מתחילת השנה גדל היקף הקרנות המנוהלות בסך של כ-18 מיליארד שקלים, היקף הקרנות המחקות גדל בכ-8.6 מיליארד שקלים, והיקף קרנות סל גדל בכ-13 מיליארד שקלים. בסך הכל היקף הקרנות גדלו מתחילת השנה בסך של כמעט 40 מיליארד שקלים.

בחלוקה לקטגוריות, הגידול הגדול ביותר נרשם במניות חו"ל עם גידול של כ-6.6 מיליארד שקלים, לאחר מכן גידול של כ-4.7 מיליארד שקלים בקרנות כספיות. סיכום שלוש קטגוריות האג"ח – מדינה, חברות והמרה ומשולבות, מציג החודש גידול של כ-2.9 מיליארד שקלים.

סיווג קרנות ("כותרת-על")

מספר הקרנות

שווי נכסים ליום 28/03/2024
(%)

שינוי מתחילת החודש

שינוי מתחילת השנה

גמישות

46

4,060
(0.8%)

114

271

מניות בארץ

275

71,268
(14.4%)

597

4,341

מניות בחו"ל

622

111,591
(22.5%)

6,629

16,480

ממונפות ואסטרטגיות

61

2,631
(0.5%)

27

136

קרן כספית

50

116,546
(23.5%)

4,962

9,205

אג"ח בארץ- מדינה

218

22,197
(4.5%)

-11

-276

אג"ח בארץ - חברות והמרה

422

73,343
(14.8%)

1,412

3,533

אג"ח בארץ משולבת- כללי

454

79,197
(16%)

1,460

3,761

אג"ח בחו"ל

101

12,178
(2.5%)

771

1,690

סחורות

9

326
(0.1%)

21

4

אגד קרנות

29

1,131
(0.2%)

33

72

קרן גידור בנאמנות

24

353
(0.1%)

8

142

סה"כ קרנות מנוהלות

1,162

274,184
(55.3%)

8,364

17,875

סה"כ קרנות מחקות

668

82,939
(16.7%)

3,628

8,577

סה"כ קרנות סל

486

138,284
(27.9%)

4,049

12,924

סה"כ לשוק הקרנות

2,316

495,407
(100%)

16,041

39,376


x