הנכס הזה עלול לטרוף את כל הקלפים בשוקי ההון

מחירי הנפט עלו שוב מעל 90 דולר לחבית לראשונה מאז אוקטובר 2023. OPEC+ שומרת על המדיניות של תפוקה יציבה כאשר הנפט חצה את ה-90$ לחבית

 

 

 
Photo Evgenii Mitroshin Dreamstime.comPhoto Evgenii Mitroshin Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/04/2024

מחירי הנפט עלו השנה ב-18%, כשהם אפילו היכו את מניות הטכנולוגיה של שבעת המופלאות כתוצאה מההיצע המוגבל מול הביקוש הקיים. OPEC+ שכידוע זה ארגון המדינות המפיקות נפט הגדולות בעולם והקבוצה הזו בהחלט קיימה את הבטחתה ומילאה את תפקידה בהגבלת מספר החביות שהיא מספקת  לשוק. 

למעשה, חברות OPEC+ בראשות ערב הסעודית ורוסיה, הסכימו בחודש שעבר להאריך עוד יותר את קיצוץ התפוקה של 2.2 מיליון חביות ליום עד סוף חודש יוני כדי לתמוך בשוק.

הנפט זינק השנה כשמה שמניע אותו זה אספקה הדוקה יותר אך זו לא כל התמונה. התקפות על תשתיות האנרגיה הרוסיות ומלחמה במזרח התיכון הם גורמים נוספים שתרמו לעליה האחרונה. הנפט הנפט מסוג ברנט עלה ביום רביעי לרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר ונסחר כעת ב-90.87 דולר לחבית, נכון לזמן כתיבת שורות אלה. 

Brent Crude Oil חצה את רמת 90$ לחבית, גרף מאת TradingView

בהצהרה האחרונה שלהם, קבוצת OPEC+ אמרה שכמה מדינות הבטיחו לשפר את עמידתם ביעדים שהקבוצה החליטה עליהם. למשל, התקבלו התחייבויות מעיראק וקזחסטן להשיג התאמה מלאה וכן לפצות על ייצור יתר. כמו כן, סגן ראש ממשלת רוסיה, אמר ביום רביעי כי רוסיה עומדת במלואה בהתחייבויות שלה לצמצם את אספקת הנפט כחלק מעסקת OPEC+. גם עיראק הבטיחה בחודש שעבר להוריד את היצוא כדי לפצות על השאיבה שעשתה שהיה מעל יעד ה-OPEC, וכן, יש התחייבות לצמצום המשלוחים ב-130,000. (אגב, הפאנל קבע את הפגישה הבאה שלו ל-1 ביוני כדי להחליט על מדיניות להמשך הדרך).

תרומת המתיחות הגיאופוליטית במזרח התיכון למחיר הנפט

כל זה בהחלט התניע את מחיר הנפט אך יחד עם זאת, הגורם הגדול ביותר כאמור היה עליית המתיחות הגיאופוליטית במזרח התיכון. אזור מזרח התיכון מספק לא פחות משליש מהנפט בעולם, זו כמות גבוהה שעלולה להיפגע אם הסכסוך הנוכחי יתפשט למדינות אחרות. והרי אנו מקבלים את הרושם שהמצב כאן לא הולך ונרגע אלא להיפך. ועל רקע הסלמה רצינית בין מדינתנו ישראל לאיראן שנראית יותר ויותר סבירה, יש כבר כמה בנקים שהעלו את התחזיות שלהם לגבי מחיר הנפט. למשל, לאחרונה ג'יי פי מורגן אמר כי הוא מעריך שהנפט הגולמי מסוג ברנט עשוי להגיע ל-100 דולר לחבית.

איך זה קשור אל המשקיע? זה הימור דיי מסוכן בכל הקשור למניות.

מחירי אנרגיה גבוהים למעשה נוטים לייקר הכל ולכן מחיר הנפט גבוה יכול גם להיות הזרז שמעורר את האינפלציה לחיים. אם מחירי הנפט הגבוהים יימשכו, זה עשוי להקשות עוד יותר על הפדרל ריזרב להצדיק הורדות ריבית כשגם ככה יש לו מספיק סיבות להתמהמה, ובמקרה כזה, שיעורים גבוהים יותר לטווח ארוך ימשיכו להכביד על המניות. עכשיו, מה שקורה זה שהמשקיעים לאחרונה ציפו ששיעורי הריבית יתחילו לרדת מתי שהוא השנה, ולכן הם קנו מניות ונכסים מסוכנים יותר מתוך הציפייה הזו. אבל אם הם טועים, הם יצטרכו להסתגל מחדש וזה משהו שעלול לזעזע את שוק המניות באופן משמעותי.

מה משרד האנרגיה האמריקני אומר?

משרד האנרגיה האמריקני אמר ביום רביעי שהוא מבטל את התוכניות שלו האחרונות לקנות נפט כדי למלא מחדש את מלאי הנפט הגולמי החירום של המדינה על רקע עליית המחירים. שהרי בשנים האחרונות משכו נפט מהמאגר האסטרטגי כדי לקזז מחסורים שנוצרו כתוצאה מהפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה.

בנוסף, העלייה במחירים גם תרמה להעלאת מחירי הדלק לקראת עונת הנהיגה בקיץ שמתחילה בחודש הבא. זה הפך למקור גובר לדאגה בבית הלבן כאשר הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר מתקרבות. וושינגטון הזהירה לאחרונה את אוקראינה וביקשה שתבטל את ההתקפות על רוסיה

שיעור גם למשקיעים

זה יכול להיות שיעור חשוב גם למשקיעים - לא לשים את כל הביצים בסל אחד, במיוחד כשהכלכלה כה תנודתית ולא יציבה. תיק "לכל מזג אוויר" יכול להיות אופציה טובה יותר, זה אומר לשלב מניות מאיזורים שונים בעולם (לא רק ארצות הברית), אג"ח אוצר בטוחות, זהב בעל ערך וסחורות שיכולות להפיק תועלת במצב של אינפלציה שעדיין דיי גבוהה. כי למעשה זה תיק שאמור לתת למשקיע סיכוי טוב יותר להישאר בטוח יחסית בכל סביבה כלכלית.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של ניירות ערך כלשהן על בסיס הפרשנות המוצגת בכתבה זו. ככלל, חובה על הקורא/ת לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x