ת"א 35 || מתקרבים לשיא כל הזמנים ואיך בוחנים את אהבת הסיכון בשוק שלנו

מבט על הטווח הארוך של המדד ואיך מדד ת"א 90 משמש כסמן לסנטימנט חיובי אמיתי

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/05/2024

יש האומרים שההבדל אינו כזה משמעותי. ואני חושב שהוא די דרמטי. על מה מדובר? בהבדל בין יוניברס המניות של שני מדדי המניות העיקריים שלנו. אלו הנמצאות תחת כנפי מדד ת"א 35, ואלו שבמדד ת"א 90. לכאורה, החלוקה די ברורה והיא נקבעה על פי שווי השוק של החברות.

אבל, הבה נתסכל על עוד כמה גורמים משפיעים: ראשית, ת"א 35 אינה רק האכסניה של החברות הגדולות במשק אלא גם עבור אלו שיש להן יותר נגיעה להשפעות בינלאומיות. במיוחד, נציין ריכוז גדול של סקטורי יסוד במדד, למשל סקטור הבנקים. שנית, ולדעתי, זהו גורם מכריע ממש: מדד ת"א 35 הינו המדד שעליו נסחרות אופציות המעוף הנזילות היחידות.

משתי סיבות אלו, מדד ת"א 35 יהיה המדד שאליו יגיעו ראשון המשקיעים הגדולים והזרים. לעומת זאת, ת"א 90 משוחרר מהעול של הנגזרים, ומכיל חברות הרבה יותר קטנות ומקומיות, בעלות סחירות ונזילות נמוכות בהרבה. הסקטור השלט שם הוא יותר של מניות צמיחה ונדל"ן. תקופה ארוכה מאוד, כל עוד הריביות היו אפסיות, לא הייתה רפורמה משפטית, לא הייתה מלחמה, ו-וול-סטריט הייתה באמת במגמה חיובית מדהימה, ת"א 90 הובילה בגדול את שוק המניות הישראלי. הוכחה? הנה גרף שבועי של היחס בין שני המדדים:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

כאמור, לפניכם היחס בין שני המדדים הישראלים (TA35/TA90). וכך, העקומה תעלה כאשר יש עדיפות תשואתית לת"א 35, ותרד כאשר ת"א 90 יהיה על העליונה. ומה אנו רואים? מאז תחילת 2016 ועד סוף 2021, בתקופת השיא של הסביבה החיובית בארה"ב ובעולם, ראינו את ת"א 90 פשוט שולט ברמה והעקומה פשוט קורסת מרוב עדיפות המניות הבינוניות על הגדולות.

ומאז 2022? עד תחילת 2023, ת"א 35 השתפר במקצת אבל, למרבה הפלא, יש לציין שת"א 90 חזר להיות חיובי יותר מחברו הגדול מאביב 2023 ועד עתה. שוב אסביר: העקומה מייצגת תשואת היתר של מדד זה מול חברו. אין זה מצביע על הכיוון של העדיפות. זו יכולה להתקיים כאשר שני המדדים עולים, שניהם יורדים, או שהאחד מתנהל במגמה הפוכה לחברו. מה אנו למדים מכל זה?

המסר מאוד פשוט: כאשר כל הגורמים חיוביים יותר מאשר ההיפך, תתקיים אהבת סיכון גדולה בשוק הישראלי וזה יתבטא בביצועי יתר במדד ת"א 90. אבל, כאשר קורה משהו עם ניחוח שלילי, המשקיעים חוזרים לביתו החם של המדד הסולידי והשקט יותר, ת"א 35. והמסקנה? גם היא די פשוטה: אם אתם רואים שהמגמות בשני המדדים חיובית (נניח על פי פרמטרים טכניים פשוטים של ממוצעים נעים או קווי מגמה ורמות תמיכה והתנגדות) והיחס המוצג יורד, אז נסיק שאותה אהבת סיכון חזרה לשוק המניות הישראלי ושכדאי מאוד להיות בו בצורה אסרטיבית.

אגב, גם אם לא בהכרח במניות או במדד ת"א 90, אלא באופן כללי בחשיפה מנייתית גדולה יחסית בתיק ההשקעות. לעומת זאת, עקומה עולה, תציין זהירות מסוימת, גם כאשר שני המדדים יהיו חיוביים בהחלט. לסיום מבט על מדד ת"א 35 ארוך הטווח:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

לפניכם גרף שבועי של המדד, וממנו אנו למדים עובדה ממש מדהימה: למרות הבעיות הקשות שנוצרו מהעלאות הריבית ב-2022, מהמהומות סביב הרפורמה המשפטית (אמצע 2023), והמלחמה (11-2023), המדד נושק עכשיו לשיא כל הזמנים (סביב 2100) ! לא רק זאת: למי שיש עין חדה, כבר ברור שמהתחתית של המלחמה (1600) יש לנו מבנה קלסי של 5 גלים עולים מדהים ממש. קשה להאמין שהוא נוצר על הרקע של הדברים הקורים סביבנו, אבל, עם עובדות אי אפשר להתווכח....

לכן, מנקודת המבט הזו נניח את המובן מאליו והוא שהתנועה אמורה להגיע לאותו שיא עם סיכוי לעבור אותו מעלה. התיאוריה הזו תשתנה אם המדד יעשה אחורה פנה, וישבור מטה חזרה את 1900. וזה, בינתיים לא מה שאני מניח כסבירות הגבוהה. לסיום אומר רק שהתצוגה הזו מצביעה כאלף מילים על חוזקו של שוק ההון הישראלי, בהשלכה על הכלכלה הישראלית, ובהשלכה בריבוע על איתנותה של מדינתנו הקטנה. יחד ננצח!

 
x