במדד S&P500 מזהים הכנה לסטייה שלילית - במדד ת"א 35 סכנה לפסגה כפולה

S&P500 ות"א 35 || חיוב ללא התלבטות בארה"ב עם סכנה קטנה לפסגה כפולה אצלנו. וול-סטריט עדיין מהווה את הגיבוי היציב לשוק המניות המקומי. זה ימשיך עד שינוי גורמי היסוד אצלנו בזירה המלחמתית

 

 

 
שוק הון שורי בארהב, צילום/איור: פאנדרשוק הון שורי בארהב, צילום/איור: פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/05/2024

כידוע, חשוב מאוד לדעת באיזה "משטר חדשותי" אנו נמצאים. למה הכוונה? לאופי התגובה של שוק המניות (והאג"ח) לחדשות השונות, ובמיוחד לחדשות הכלכליות (הקרויות כאן נתוני המקרו). ישנם שישה משטרים, על בסיס שני סוגים של חדשות ושלושה סוגים של תגובה: חדשות טובות או גרועות כלכלית, ותגובה עולה, יורדת או עומדת במקום. אתן לכם לייצר את המטריצה מכל האפשרויות האלו.

ובאיזה מצב אנו נמצאים כיום? בשילוב: חדשות כלכליות גרועות -> תגובה חיובית עולה בשווקים. ראינו זאת היטב ביום רביעי האחרון כאשר התקבלו נתוני מדד המחירים לצרכן (אשר היו לרוב, כצפוי, עם ירידה קטנה של 0.1% במדד הכללי) יחד עם נתוני המכירות הקמעונאיות ונתוני ייצור של אזור ניו-יורק. בשני המקרים האחרונים התקבלו תוצאות קטסטרופאליות של ממש, המצביעות על מיתון וצמצום בצריכה.

תגובת השוק? עלייה של 1.26% במדד החשוב S&P500 (!). מה קורה כאן? למי שאינו עוקב נסביר: הדחף הפסיכולוגי החיובי היחיד היום נמצא בתקווה להורדת הריבית מצד הבנק המרכזי. תקווה שהייתה מאוד חזקה מאז 11-2024 (הייתה נקודה בזמן שחשבו שיורידו את הריבית 6 פעמים ב-2024...), אבל התמתנה מהר מאוד ועומדת כרגע על תקווה להורדה אחת, בספטמבר.

נאמר מיד: האם 0.25% משנה משהו באמת בעלויות המימון של דברים אמיתיים בכלכלה? ממש לא. ההורדה פשוט מצביעה על השינוי במדיניות המרסנת, ועל סיום רשמי וברור של מחזור נרמול הריביות הנוכחי. למה זה לא קרה עד כה? כי נתוני האינפלציה מתעקשים להישאר סביב 3.0-3.5% שנתית וזה הרבה מעבר ל-2% שהפד מעוניין בו. לכן, כל נתון שמצביע על האטה בכלכלה מקרב את המיתון וירידת האינפלציה. כל אלו מקרבים את הורדות הריבית.

אגב, כפי שכבר הראיתי באתר, הריבית עצמה אינה הגורם המכריע למגמה החיובית ארוכת הטווח. הייתי שם במקומה את הנזילות הכללית שנובעת מניקוז מאגרי כסף עצומים בפד ובמדיניות המרחיבה מאוד של הממשל. הן על ידי תוכניות שונות והן על ידי מדיניות פיסקאלית שמנווטת את הגיוס לחוב בהנפקות האג"ח הממשלתי. אגב, חלק אחרון זה הפך להיות קריטי ממש לשוק וראו את אזכורי המכרזים האחרונים לאג"ח 10 ו-30 שנים לאחרונה.

עכשיו נשאלת השאלה הגדולה: במשטר הנוכחי, האם תהיה נקודת שבירה של נתונים רעים של מיתון, או שפל, שיכריעו את הכף ויורידו את השוק במקום להעלות אותו? לדעתי כן, ואז נראה תופעה שכבר שכחנו אבל שהינה מוכרת היטב. תופעה שנראתה לאחרונה במשבר של 2007-9: ירידה בתשואות (עלייה באג"ח), יחד עם ירידת הריבית הרשמית וירידות במניות. על פי סימני תנועת המחיר של מדד S&P500 אנו עדיין רחוקים למצב כזה, ועדיין חסרות הוכחות כדי לומר שמצב כזה בכלל קרוב. בינתיים, מבנה המחיר של המדד פשוט חיובי טכנית בצורה מדהימה.

לגבי השוק שלנו אומר כך: הדיכוטומיה בין המצב הסביבתי שבו אנו חיים (מלחמה עצימה בדרום וכמעט רשמית בצפון, יחד עם האינפלציה הדביקה, והבעיות הכלכליות הנובעות מהעימות) ושוק המניות הישראלי, ממשיכה להתקיים במלוא עוצמתה. לפחות, עד יום חמישי האחרון שבו ראינו פעם ראשונה ירידות דרמטיות, חסרות פרופורציה לוול-סטריט, או לאירועים.

בינתיים, אין להסיק מסקנות פזיזות מיום אחד לא מובן. התמונה הכללית עדיין חיובית מאוד ומדד ת"א 35 נמצא במרחק של כ-2.4% משיא כל הזמנים שלו. מה יכול להזיק לו? שינוי דרמטי ביכולת שלנו לנצח את אויבנו, פירוק ממשלה וחוסר ודאות, במשך חודשים, של מאבקים פוליטיים, פתיחת חזית שנייה לא מתוכננת בצפון, או, אחרון בתור, אירוע של ירידות חזקות בוול-סטריט. כמו תמיד אנו נסתמך על הדולר-שקל כדי שיאמר לנו מה חושב מי שקובע. כרגע, 3.7 הייתה לרמת ההכרעה הניטראלית. מעבר מעל 3.8 יכוון לסנטימנט שלילי לכל אורך שוק ההון הישראלי. ירידה מתחת ל-3.65-3.60 תאפשר השגת שיאים חדשים במניות אבל גם תאיר על דרך חדשה של תקווה לכיוון ה"יום שאחרי".

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

S&P500

רצף הנרות החיוביים, מתחילת מאי ועד כתיבת שורות אלו, נכנס לפנתיאון של התנועות האסרטיביות בשוק המניות האמריקאי. יש האומרים שה-CTAs (מנהלי הכספים על פי המומנטום הטכני של הנכסים) חזרו עכשיו לקנות את כל מה שהם מכרו בחודש אפריל... מדוע? כי חזרה התקווה הגדולה לירידה בריבית האפקטיבית.

כרגיל, המדד עלה מהר וחזק מדיי בעיני רבים וטובים. (ראו את זווית ההעפלה...). כמו כן, אנו מזהים הכנה לסטייה שלילית, בין המחיר והמומנטום. ושלישית, המחזורים (לא מוצגים) קטנים באופן בולט בעלייה האחרונה מול כל מה שקרה מאז נובמבר 2023. האם זה אומר שצריך לעשות עכשיו Short על השוק? ממש לא.

אלו סימני אזהרה ואתראה בלבד אבל עובדת כיבוש שיא של כל הזמנים חותמת את הוויכוח לגבי המגמה המינורית כרגע: מגמה עולה. בניגוד לשוק התל-אביבי, אין כאן תבנית של פסגה כפולה (הרי נוצר שיא חדש...). אגב, מאז נובמבר 2023 הספידו את השוק הזה כמה וכמה פעמים והוא הצליח לזלזל במקטרגיו ולעלות בצורה מדהימה. לכן, רק אישורים ברורים וירידות די ברוטאליות ישכנעו אותי שיש שינוי משמעותי במהות המגמה. בינתיים, 5000 היא רמת ההכרעה המאסיבית, והמשך שיאים יאשרו סגמנט עולה חדש. 


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

TA35

טכנית, הסכנה המרחפת על שוק המניות הישראלי די ברורה: פסגה כפולה, המלווה בהכנה לסטייה שלילית בין המומנטום והמחיר. האם יום חמישי האחרון הייתה הסנונית הראשונה להרחקת המחיר מהשיא של אותה תבנית היפוך? נדע זאת, אם וכאשר, יגיע המחיר לבדוק את בסיס התבנית סביב 1880. רמה היסטורית שכבר הזכרתי כאן פעמים רבות מאוד.

עד אז נראה את מה שהמחיר עושה כסוג של דשדוש אופקי רחב: בין 2020 ו-1880. פונדמנטלית, נזכיר שהצמיחה היפה של הרבעון הראשון הייתה טכנית מאוד ושהצפי לצמיחה עתידית די פסימי. נזכיר גם שהתיירות, הנדל"ן, ואף תחומי האנרגיה וההיי-טק מושפעים מהשילוב האדיר של ריבית גבוהה ומלחמה. מלחמה שבה אנו מקבלים גינויים וחרמות, על לא עוול בכפנו, אפילו מידידים מקדמה דנא. למשל, גרמניה...

הרווחיות של הבנקים, ושל הנדל"ן למגורים, עדיין לא ירדה מספיק מכדי לגרום לקריסה בשוק. וככל שתמשיך הנזילות המקומית לזרום, כך ימשיכו המדדים להתנהל בחיוב ארוך טווח. הטווח הקצר קצת יותר פגיע... עמדה ראשונה לתשומת לב: 1940 ואח"כ 1880. אם החיוביים ידחפו מעל 2040 הכול ייסלח להם במהרה. יחד ננצח בגדול!

 
x