אורי גרינפלד, פסגות >>> מה קרה בשווקים בזמן שטיילתם ?

 

 
 

אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/04/2014

בזמן שאנו יושבים בבית ומנסים להתמודד עם כל השאריות מהחג, העולם המשיך להסתובב והשווקים בעולם המשיכו לפעול. למרות זאת שום דבר לא נשתנה הלילה הזה ובמשך כמעט שבוע לא חלו אירועים מיוחדים או התפרסמו נתונים מפתיעים במיוחד. שוקי המניות בעולם המשיכו "לתקן את התיקון" ולעלות כאשר ה-S&P 500 בדרך לשיא חדש, ילן ודראגי המשיכו לאותת למשקיעים על המדיניות המוניטארית הצפויה והנתונים שהתפרסמו המשיכו להיות חיוביים ברובם. בהתאם, גם התחזיות שלנו לשווקים נותרות כפי שהיו. בנקודות עיקריות:
* שני וקטורים מרכזיים יניעו את השווקים בטווח הבינוני:
* שיפור כלכלי עולמי.
* צמצום איטי והדרגתי של המדיניות המוניטארית בארה"ב.
* בשוק האג"ח, הצמצום בארה"ב והציפיות לתחילת תהליך העלאת הריבית במהלך המחצית השנייה של 2015 יביאו לעלייה הדרגתית של תשואות האג"ח האמריקאיות.
* בשווקים בהם מרווח התשואות לעומת ארה"ב נמוך יחסית (כמו ישראל), עליית התשואות בארה"ב תפעיל לחץ לעליית תשואות גם בשוק המקומי.
* מנגד, מכיוון שבנק ישראל לא יעלה את הריבית עד שזו תעלה בארה"ב, עליית התשואות תהיה מתונה מאוד. מכיוון שעקומי התשואות תלולים, החלק הבינוני של העקומים הוא עדיין האטרקטיבי היותר.
* שוק המניות ימשיך ליהנות מהשיפור בכלכלה העולמית מצד אחד ומהריבית הנמוכה מצד שני. על אף שאנו לא מצפים לעליות חדות בשווקים כמו אלו שנרשמו בשנה שעברה עדיין שוק המניות הוא אפיק ההשקעה האטרקטיבית ביותר.

ילן מרגיעה
בנאומה בפני מועדון הכלכלה של ניו יורק העבירה ילן למשקיעים מסרים מעורבים. מצד אחד הדגישה ילן כי "חלק משמעותי" מההאטה נבע מהחורף הקשה (כאשר בהודעת הפד האחרונה נאמר רק ש"חלק" מההאטה היא מהחורף) כך שהפד מצפה להאצה מחודשת בפעילות הכלכלית. מצד שני טוענת ילן שיעור האבטלה הרשמי לא מלמד מספיק על הקשיים המבניים ועל הרפיון שעדיין קיים בשוק העבודה האמריקאי. מדברים אלו ניתן להבין שהפד עדיין לא רואה לחצי שכר משמעותיים ולכן גם לא חושש מעליית מדרגה אינפלציונית. בנוסף הדגישה ילן שוב שהריבית תוותר נמוכה מרמתה ה"נורמלית" גם לאחר שהאבטלה והאינפלציה יחזרו לרמה התואמת ליעדי הפד (כ-5.5% אבטלה ו2% אינפלציה).

חשוב להדגיש כי לגבי הטווח הקצר אנו מסכימים עם הפד ולא רואים לחצים אינפלציוניים משמעותיים כל עוד שוק העבודה האמריקאי רחוק ממצב של תעסוקה מלאה. תחת הנחה שחלק מהאוכלוסייה שהתייאשה מחיפוש עבודה תחזור לשוק ככל שהמצב הכלכלי ילך וישתפר, אנו מעריכים כי רק לקראת סוף 2015 יגיע שיעור האבטלה לרמות שמייצרות לחצים להעלאות שכר. עם זאת, ה"הבטחה" של הפד להשאיר את הריבית נמוכה גם לאחר מכן תוביל כנראה לעליית מדרגה אינפלציונית בשנים שלאחר מכן.

אוסף נתונים חיוביים בארה"ב
*  הייצור התעשייתי עלה במרץ ב-0.7%, יותר מציפיות הקונצנזוס שעמדו על 0.5%. בנוסף, נתוני פברואר עודכנו כלפי מעלה מעלייה של 0.9% לעלייה של 1.4%. למעשה, הגידול בייצור התעשייתי בחודשיים האחרונים אשר הגיעו לאחר הירידה שנרשמה בינואר (0.9%) קיזזו לחלוטין את השפעת החורף כך שניתן לומר כי הנתונים חזרו למצבם הנורמלי ואלו מראים המשך שיפור בסקטור התעשייתי בארה"ב.

* מדד הפעילות של השיקגו פד ירד אמנם במרץ לרמה של 0.2 נק' אבל זאת לאחר שמדד פברואר עודכן כלפי מעלה מ-0.14 ל-0.53 נק'. המדד שמשקלל למעשה 85 אינדיקאטורים שונים מודד את פער התוצר במשק האמריקאי (כולו, לא רק בשיקגו) כלומר, כאשר המדד מראה קריאה של 0 משמעות הדבר היא שהצמיחה היא כמו הצמיחה הפוטנציאלית (כ-2.5%). הממוצע הנע ל-12 חודשים של המדד נע ונד סביב רמת ה-0 כבר מספר חודשים וזאת לאחר תקופה ארוכה בה המדד היה שלילי. לכן, שני המדדים האחרונים מלמדים כי עם התפוגגות השפעת החורף, המשק האמריקאי חוזר לצמוח בקצב של 3%-2.5% בשנה, בהתאם לציפיות.

* מדד המדדים המובילים עלה במרץ ב-0.8%, יותר מהקונצנזוס שחזה עלייה של 0.7%. המדד שמורכב מאינדיקאטורים מקדימים, כלומר כאלו שאמורים ללמד על מה יקרה לפעילות בקרוב עלה ב-6.1% ב-12 החודשים האחרונים, השינוי המהיר ביותר מאז מרץ 2011. העלייה במדד מרץ הובלה על ידי האינדיקאטורים הפיננסיים במדד (שוק המניות והמרווח בין ריבית הפד לתשואה ל-10 שנים) ועל ידי השיפור בשעות העבודה הממוצעות.

* מדד הפעילות היצרנית של הפד בפילדלפיה עלה לשיא של שבעה חודשים ונעמד על 16.6 נק' באפריל, זאת לעומת צפי לעלייה ל-10.0 נק' בלבד. המדד מלמד שאזור פילדלפיה שסבל מאוד מהחורף הקשה מתאושש. גם אם ניקח בחשבון את החולשה של מדד האמפייר סטייט (מדד הפעילות של אזור ניו-יורק) שפורסם ב-15 לחודש והיה נמוך מהציפיות, מדד מנהלי הרכש הכללי של ארה"ב צפוי עדיין לעלות באפריל.

קצת סטטיסטיקה
ידידינו בארי ריטהולץ מהבלוג The big picture הראה בטורו בוושינגטון פוסט (קישור) כי מאז 1954 היו 14 שנים בהם ה-S&P 500 עלה ב20% או יותר. בממוצע, העלייה במדד בשנה העוקבת שלאחר שנים אלו עומדת על 10.2%, יותר מהממוצע השנתי הכללי של ה-S&P 500 מאז 1954 העומד על 8.3%. כמובן שאין בעובדה סטטיסטית זו ללמד שום דבר על השנה הקרובה אבל היא בהחלט עונה לכל אלו הטוענים כי השוק חייב לקרוס לאחר עליות כל כך חדות.

 


Disclaimer
דוח זה הינו רכושה של פסגות בית השקעות בע"מ (להלן-"פסגות"), אין להעתיק, לשכפל, לצטט, לפרסם בכל אופן ו/או פעולה, דפוס, צילום, הקלטה, העתקה את הדוח, ו/או כל חלק ממנו ללא קבלת אישור בכתב ומראש.   הדוח מבוסס על נתונים שהיו גלויים לציבור ושפורסמו על ידי פסגות ו/או החברות המוזכרות בדוח (להלן - "החברות") בתשקיפים, דוחות כספיים, הודעות לבורסות לניירות ערך, פרסומים בכלי התקשורת ובכל דרך אחרת ועל בסיס הענפים בהן פועלות החברות והנחות שנעשו על בסיס מידע, פרסומים ונתונים אלו.   המידע, הפרסומים והנתונים מהמקורות הנ"ל הונחו כנכונים ודוח זה המסתמך עליהם אינו מהווה אימות או אישור לנכונות נתונים אלו.  המידע המופיע בדוח זה  מעודכן למועד פרסומו לראשונה ואינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. ניתוח זה משקף את הבנתנו ביום עריכת דוח זה.  מודגש כי אין פסגות ו/או עובדיה אחראים למהימנות המידע המפורט בדוח, לשלמותו, לדיוק הנתונים הכלולים בו או להשמטה, שגיאה או ליקוי אחר בדוח.  פסגות לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרמו משימוש בדוח זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע שבדוח זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. ייתכן שבמועד פרסום עבודת האנליזה, או במהלך 30 הימים שקדמו למועד הפרסום, פסגות " ו/או תאגיד קשור אליה החזיקו או מחזיקים או עשויים להחזיק בחשבונות הנוסטרו שלהם או בחשבונות המנוהלים על ידם החזקה מהותית בסוג כלשהו של ניירות ערך של חברה מהחברות המוזכרות בעבודה. ייתכן שפסגות קיבלה או מקבלת במהלך 12 החודשים האחרונים וייתכן שהיא צפויה לקבל, לאחר מועד הפרסום של עבודת האנליזה, תגמול בהיקף מהותי מקבוצת חברה מהחברות המוזכרות בעבודה. ייתכן שמועד פרסום עבודת האנליזה בעל השליטה בפסגות החזיק או מחזיק או עשוי להחזיק החזקה מהותית בסוג כלשהו של ניירות ערך של חברה מהחברות המוזכרות בעבודה. אין לראות בדוח זה שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות והתאמה אישיים וספציפיים ללקוח תוך  התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדים של כל אדם. אין להעביר דוח זה לצד ג' כלשהו.
 פסגות הינה חברה בת בבעלותה המלאה של פסגות בית השקעות בע"מ, המצויה בשליטת קרנות אייפקס מסוימות, שהינן קרנות השקעה פרטיות ("אייפקס"), המבצעות מעת לעת השקעות בתאגידים שונים.
למען הגילוי הנאות יובהר, כי אפשר שתאגיד הנסקר במסגרת עבודת אנליזה שמפרסמת פסגות ו/או מי מטעמה, יהא תאגיד שקרנות אייפקס בוחנות ביצוע השקעה בו או מנהלות עימו מגעים כלשהם לשם ביצוע השקעה בו.
מודגש, כי פסגות אינה מודעת לבחינות אלו על ידי קרנות אייפקס, למעט במקרה בו מדובר במידע שהפך לציבורי. בכל מקרה, אין המלצותיה, ניתוחיה ו/או מסקנותיה של פסגות בעבודת אנליזה ביחס לתאגיד נסקר, מושפעות באופן כזה או אחר מהיתכנות השקעה של קרנות אייפקס בתאגיד זה.  
קרנות אייפקס עשויות לבצע החלטות השקעה אשר אינן תואמות את ההמלצות והדעות המובאות במסגרת עבודת אנליזה שפורסמה על ידי פסגות ו/או מי מטעמה.
ההמלצות דלעיל ניתנות ע"י מחלקת מחקר sell side של פסגות, ללקוחות הברוקראג'.
יובהר, למען הסר ספק, כי לחברות ולפעילויות שונות בקבוצת פסגות בית ההשקעות, מוענקים גם שירותי מחקר נוספים על ידי מחלקות מחקר שונות, במסגרתם עשויות להיות המלצות שונות ביחס לאותו נשוא מחקר.
 

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x