ניתוח שווקים בינלאומיים >> קו עזר רב עוצמה לבחינת מצב השווקים

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/12/2019

זה לא סוד שיש אלמנט תמידי של תקווה בחייו של משקיע. הוא מקווה לטוב אבל תמיד מנסה להצטייד בכלים הנותנים לו בטחון עצמי במעשיו בשוק ההון. כלים אלו יכולים להגיע מן הצד הפונדמנטאלי, כמו דוחות כספיים המראים את התוצאות של החברות ונתוניהן הפיננסיים הנובעים מכך, ואז, על בסיס ניתוח בדרגה שונה של איכות, המשקיע יכול להשליך על העתיד, לרוב, בהשלכה ישרה של מה שהיה הוא שיהיה ושהמגמה המתבשרת מן המספרים של המיקרו ימשיכו באותו כיוון ועוצמה. 

הכלים יכולים להגיע מן העולם של המקרו כלכלה: הצד המדיני, כלכלי, גיאו-פולטי, מאזן-כוחות, אינטרסים כלכליים, כל אלו עבור מדינות בודדות או גושים של מדינות. כאן נכנסים דברים הרבה יותר ערטילאיים כמו כוונות מנהיגים וניסיון הבנה ממה שהם עשו כלפי מה שהם כנראה יעשו. זו מלאכה עוד יותר קשה מאשר ניתוח חברה ודוחותיה, והסקת מסקנות לוגיות מן הנתונים. הגורמים המשפיעים על המקרו כל כך רבים, קשורים זה בזה, ומשתנים באופן אקראי עקב אירועים בלתי צפויים, שקשה להבין איך ניתן בכלל לדעת במה להשקיע על בסיס מבולקה כזו. 

ואז אנו מגיעים לכלים הטכניים. אלו, לכאורה, הקלים יותר מכולם. אין בהם אלמנט של סובייקטיביות אלא יותר הבנת המסרים שלהם בצורה אובייקטיבית. לא ניכנס כאן לסוגים השונים של המתודולוגיות הטכניות אבל נוכל לומר בשקט שבסוג זה של כלים מדובר בעיקר בהבנת מה שהם אומרים לנו בהווה, וביכולת שלנו לשחק את המשחק הסטטיסטי איתם. אין אמת של מקרה אחד אלא הרצה בלתי נגמרת של מקרים, כאשר התקווה היא שהמקרים שבהם השיטה תאמר לנו לפעול, ונצליח, יהיו הרבה יותר מניבים מאשר המקרים שבהם השיטה אמרה לנו לפעול ולא הצלחנו. 

מבין הכלים אלו, בטווח היותר רחוק של הסקאלה, יש לנו כלי הנקרא "קו המתקדמות-נסוגות": advance-decline line. על מה מדובר? זהו קו הנוצר מחיבור יומי או שבועי של כמות הנכסים אשר היו בפלוס עם אלו שהיו במינוס ולחבר את תוצאה למה שהיה לנו אתמול. דוגמה: נניח שהקו אתמול היה על 100. אם היום עלו 15 מניות, וירדו 12, אזי 15 + (12-) יוצא 3 ולכן הקו היום יהיה שווה 103. קו כזה מיושם על כמעט כל מדד, כולל מדדים אצלו בארץ אבל המעניינים באמת נמצאים בארצות הברית עקב העובדה הפשוטה שהם תחת מעקב שם בצורה הרבה יותר יסודית מאש בכל מקום אחר. 

למעשה, אני חייב להכניס עוד אלמנט של ניתוח טכני כאן כדי להבין את מה שאנו באמת מחפשים מן הכלי של ה-AD. סטייה חיובית, או שלילית, מציין מקרה שבו הקו הנידון נע בכיוון הפוך מן המדד המהווה עבורו נכס בסיס. וכך, לדוגמה, אם הקו יורד כאשר המדד עולה, זו סטייה שלילית, וכאשר הקו עולה עם מדד יורד, זהו מקרה של סטייה חיובית. 

הבה נסתכל עכשיו על מה שקרה בטווח הארוך מאוד:
 

בגרף הזה אנו רואים את הקו עבור הבורסה הניו-יורקית בכללותה, מאז אמצע 1988 ועד עכשיו. שימו לב שכאשר היו לנו סטיות שליליות בין הקו ומדד ה-דאו, בכחול, היה זה מקדימון למשהו לא כל כך נעים. ויש לומר מיד שמאז המשבר של 2007-9 הקו לא סימן משהו משמעותי לרעה עד כה. אבל, כאשר מסתכלים על מדד קצת יותר תנודתי כמו הנסדק:


אנו רואים משהו אחד לחלוטין. אחרי הקריסה הגדולה של המדד בשנת 2000, בועת ה-דוט קום, המדד עצמו הצליח לחזור פעמיים מעלה: פעם אחת כמעט לשיא עד לשנת 2007-9, ופעם שנייה מאז התחתית של 2009 ועד היום. למעשה המדד עכשיו נמצא הרבה מעבר לשיא של 2000 וזה באמת משהו די דרמטי. אבל, קו ה-AD שלו ממש על הרצפה! אין כאן סטייה שלילית נקודתית אלא מערכתית של ממש! 

ומה זה אומר לנו לגבי מה שהיה ומה שיהיה? על העבר אנו מבינים שהמדד פשוט עלה על בסיס כמות מזערית של מניות בודדות וחזקות (אפל, גוגל, אמזון, פייסבוק, נטפליקס, וכו...) אבל השוק בכללותו נשאר מטה.... ולגבי מה שיהיה? נאמר מיד שסטייה שלילית נקודתית הינה תמיד סמן שלילי. וכזו מערכתית? זו כנראה תהיה שלילה מערכתית אבל היא עדיין לא באופק כל עוד הקבוצה המצומצמת של המניות אשר הביאו את הנסדק עד הלום יעשו אחורה פנה. אגב, (שני הגרפים מגיעים מבית www.mcoscillator.com)

x