תיקון הוראות החוזר המאוחד – פרק ניהול נכסי השקעה

קרנות סל והסדר חוב

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/04/2020

בתוקף סמכותי לפי תקנות 8 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשס"ב-2012, ולפי תקנה 3א(5) לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות), התשס"ח-2008, להלן הוראותיי:

 

  1. כללי

על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל והשלכותיו מרחיקות הלכת על הכלכלה בישראל ובעולם, ובכלל זה ירידות חדות בשוקי ההון, פגיעה חמורה בענפים רבים במשק, עולה הצורך של הגופים המוסדיים לפעול במהירות להתמודדות עם השלכות המצב.

מטרת חוזר זה להציג שורה של כלים שיסייעו להתמודדות הגופים המוסדיים ולקוחותיהם עם משבר זה בתחום ההשקעות. בין היתר, חוזר זה נועד לאפשר גמישות רבה יותר של השקעות הגופים בשוק ההון ולאפשר את הגמישות העסקית הנדרשת לשם מיקוד פעילות מערכי ההשקעה בתחומים החיוניים.

 

  1. תיקון החוזר המאוחד

בסעיפים 5 ו-10 לפרק 4, בחלק 2 של שער 5 בחוזר המאוחד ("ניהול נכסי השקעה"), יחולו התיקונים שבנספחים א ו-ב לחוזר זה.

 

  1. תחולה

הוראות חוזר זה יחולו על כל הגופים המוסדיים.

 

  1. תחילה

תחילתו של חוזר זה ביום פרסומו.

 

דברי הסבר

 

לסעיף 5(י) לפרק 4, בחלק 2 של שער 5

קיימים מקרים בהם משקיע מוסדי עלול להפוך לשולט בתאגיד לווה או למחזיק של מעל ל-20 אחוזים מאמצעי השליטה של תאגיד לווה עקב מימוש ערובה לחיוב, ובכך לחרוג מהוראות תקנה 12 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשע"ב-2012. סעיף5(י) קובע את התנאים בהם יהיה רשאי משקיע מוסדי להחזיק בהחזקות עודפות אלה, אשר נועדו לצמצם את יכולתו של המשקיע המוסדי לשלוט או להפעיל את אמצעי השליטה העודפים שבידיו בתאגיד הלווה. חוזר זה קובע כי הסדר כאמור יחול גם כאשר המשקיע המוסדי הפך לשולט או למחזיק באמצעי שליטה כאמור, עקב קבלת אמצעי שליטה בתאגיד לווה במסגרת הסדר חוב (ולא רק עקב מימוש אמצעי שליטה שהיו ערובה לחיוב).

יצוין כי פנייה לביצוע תיקון זה התקבלה ונבחנה ברשות עוד טרם המשבר, אך היא רלוונטית ביתר שאת בתקופה זו של ירידות בשווקים, בה צפויים להיערך הסדרי חוב רבים יותר אשר עשויים להקנות לגופים מוסדיים שליטה או החזקה של מעל ל-20 אחוזים מאמצעי השליטה בתאגיד.

 

לסעיף 10(א) לפרק 4, בחלק 2 של שער 5

במסגרת חוק השקעות משותפות בנאמנות (תיקון 28), התשע"ז-2017, הוסדרה הפיכתו של מכשיר השקעה מסוג תעודות סל לקרנות סל. חוזר זה מטמיע בחוזר המאוחד שינויים המתחייבים מהסדרה זו. 

בנוסף, חוזר זה קובע הוראת שעה ביחס להשקעה בקרנות אלה. השקעה בקרנות סל לצורכי מסחר מאפשרת גמישות, נזילות ומהירות תגובה של הגופים המוסדיים בניהול נכסי ההשקעה הנדרשות בתקופה זו, המאופיינת בשינויים תכופים בשוק ההון וירידות חדות בשווי נכסי השקעה. השקעה בקרנות סל שמחקות מדדים ישראליים בתקופת משבר כאמור עשויה לסייע בייצוב שוק ההון ולצמצם את הפגיעה האפשרית בנכסי העמיתים. לאור האמור, חוזר זה קובע כי משקיע מוסדי יהיה רשאי לנכות עמלת ניהול חיצוני בשל השקעה בקרנות סל המחקות מדדים ישראלים המוחזקות למסחר, אף אם אינן עומדות ביתר התנאים שנקבעו בפסקת משנה (2) וזאת ביחס לקרנות סל שיירכשו בשלושת החודשים הקרובים למשך כל התקופה בה הוחזקה קרן הסל, ובכל מקרה לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2020.לצורך מעקב ראוי על השקעות אלה, תקבל ועדת ההשקעות דיווח לגבי קרנות הסל שנרכשו וההוצאות הישירות ששולמו בעדן. עוד קובע החוזר כי שיעור דמי ניהול לא יעלה על 0.1 אחוז משווי הנכסים של קרן הסל, ובתנאי שהשיעור כולל בגין השקעה בקרנות סל כאמור לא יעלה על 5 אחוזים ממגבלת ההוצאה הקבועה בתקנה 2(ב) לתקנות הוצאות ישירות.

למען הסר ספק, אין בהוראת השעה כדי לגרוע מהאיסור לגבות הוצאות ישירות, לרבות דמי הצלחה, בגין השקעות שבוצעו בצד קשור.

                                  


[1] על אף האמור בפסקה (2),הייתה ההוצאה כנגד השקעה בקרן סל המוחזקת למסחר, שאינה עומדת בתנאים המנויים בפסקת משנה (2), רשאי משקיע מוסדי לגבות מנכסי קופת גמל או מכספים העומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה, לפי העניין, שיעור דמי ניהול שלא יעלה על 0.1 אחוז משווי הנכסים של קרן הסל ובתנאי שהשיעור הכולל לא יעלה על 5 אחוזים ממגבלת ההוצאה הקבועה בתקנה 2(ב) לתקנות הוצאות ישירות (דהיינו, 5% X 0.25% = 0.0125% מתוך השווי המשוערך של נכסי המשקיע המוסדי במועד הקבוע בתקנה האמורה, לפי העניין). גוף מוסדי ידווח באופן שוטף לוועדת השקעות לגבי היקף רכישות ואחזקות קרנות סל המוחזקות למסחר והיקף תשלום ההוצאות הישירות בגינן. ועדת השקעות תקבע את מועד האחזקה המקסימאלי של כל קרן סל.

לעניין זה,  "קרן סל המוחזקת למסחר" – קרן שנרכשה מתוך מטרה כי תימכר בטווח קצר, וזאת לצורך ניהול החשיפות ולהגברת הנזילות בניהול הפוזיציות.

הוראה זו תהא בתוקף ביחס לקרנות סל המוחזקות למסחר שמשקיע מוסדי ירכוש החל מיום כניסת חוזר זה לתוקף ועד ליום 30 ביוני 2020, ורשאי הגוף המוסדי לגבות הוצאה כנגד השקעה כאמור במהלך כל התקופה בה הוחזקה קרן הסל למטרות מסחר, ובכל מקרה לא יאוחר מיום 31.12.2020.

[2] בשנת 2014 גוף מוסדי יהיה רשאי לגבות הוצאות מנכסי קופת גמל או מכספים העומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה, לפי העניין, גם בעד השקעה בתעודות סל העוקבות אחרי מדדים הנמנים בסעיף קטן (ב) ובלבד שהתעודות נרכשו לפני 1 באפריל 2014.

[3] לדוגמא: מדד ת"א – פיננסיים. 

[4] לדוגמא: אם עדכון המדד התבצע ב-15.6 ובמועד זה, ניתן לגבות את עמלת דמי הניהול בגין מדד מסוים - ניתן יהיה להמשיך ולגבות את עמלת הניהול לכל אורך התקופה עד ליום העדכון הבא, גם אם חלו שינויים במשקל ניירות הערך שמרכיבים את המדד במהלך התקופה.

 

x