תיקון הוראות החוזר המאוחד – פרק 4 לשער 5 "ניהול נכסי השקעה" – הוראה שעה עקב משבר הקורונה – מתן הלוואות לעמיתים

שגוף מוסדי יוכל להאריך את תקופת ההחזר להלוואה חדשה, וזאת לתקופה של חמש עשרה שנים חלף תקופה של שבע שנים שקבועה כיום

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/04/2020

בתוקף סמכותי לפי תקנה 16(א) לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשס"ב-2012, להלן הוראותיי:

  1. כללי

על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל והשלכותיו מרחיקות הלכת על הכלכלה בישראל, ובכלל זה ירידות חדות בשוקי ההון, פגיעה חמורה בענפים רבים במשק ובפרנסתם של משקי בית, חוזר זה מרחיב את אפשרויות הגוף המוסדי להעמיד הלוואות לחוסכים אשר ניתנות כנגד יתרת החיסכון הצבורה של העמית, לתקופה קצובה של שלושה חודשים.

במסגרת זו ניתנת האפשרות לגוף מוסדי להעמיד הלוואה בשיעור גבוה משיעור של שלושים אחוזים לחוסכים שיש להם מקור הכנסה חודשי קבוע, בדמות קבלת קצבת זקנה מקרן פנסיה או מחברת ביטוח או באמצעות קבלת פנסיה תקציבית.

בנוסף חוזר זה מאפשר לגוף מוסדי להאריך את תקופת החזר ההלוואות, של הלוואות חדשות, לתקופה של חמש עשרה שנה חלף תקופה של שבע שנים שקבועה כיום. כמו כן, חוזר זה קובע כי ביחס להלוואות קיימות, גוף מוסדי יהיה רשאי לפרוס את תקופת ההחזר של יתרת הלוואות לתקופה נוספת של עד חמש עשרה שנים.

 

  1. תיקון הוראות החוזר המאוחד

בסעיף 5 לפרק 4, חלק 2 של שער 5 בחוזר המאוחד ("ניהול נכסי השקעה"), יחולו התיקונים שבנספח א' לחוזר זה.

  1. תחולה

הוראות חוזר זה יחולו על כל הגופים המוסדיים.

  1. תחילה

תחילתו של חוזר זה ביום פרסומו.

 

 

 

 

                                                                                            ד"ר משה ברקת

                                                                             הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון

 

דברי הסבר

 

לסעיף 5(יג)(1)(א)(4)

על רקע התפשטות נגיף הקורונה והשלכותיו, תיקון זה מרחיב את אפשרויות הגוף המוסדי להעמיד הלוואות לחוסכים אשר ניתנות כנגד יתרת החיסכון הצבורה של העמית, לתקופה קצובה של שלושה חודשים, עד ליום 30 ביוני 2020.

במסגרת זו, תתוקן את פסקה (4) כך שיתאפשר לגוף מוסדי להעמיד הלוואה בשיעור גבוה ב-20% מהשיעור הקבוע בהוראה (בשיעור של בין 30% ל-50% מערך הפדיון בעת מתן ההלוואה או מהסכום העומד לזכותו בקופת הגמל בעת מתן ההלוואה) לחוסכים שיש להם מקור הכנסה חודשי קבוע, בדמות קצבת זקנה מקרן פנסיה או חברת ביטוח או פנסיה תקציבית. כן נקבע כי הלוואה כאמור תינתן בתנאי שסכום מקור ההכנסה האמור אינו נמוך מסכום הקצבה המזערי (שכיום עומד על סך של כ-4500 ש"ח).

ויובהר כי אין בהוראת שעה זו כדי לגרוע מההוראה המאפשרת היום הלוואות בשיעור של עד 30% כאמור, בתנאים הקבועים בה.

העמדת הלוואות כאמור מאפשרת לקיחת הלוואות בשיעורים גבוהים יותר לחוסכים שהסיכוי שלא יפרעו את החוב נמוכים יחסית ויש בה כדי להקל על תהליך חיתום ההלוואה של הגוף המוסדי.

 

לסעיף 5(יג)(1)(א)(5)

פסקה (5) תתוקן כך שגוף מוסדי יוכל להאריך את תקופת ההחזר להלוואה חדשה, וזאת לתקופה של חמש עשרה שנים חלף תקופה של שבע שנים שקבועה כיום, למעט ביחס להלוואות "בלון" שפריסת תשלומים אינה רלוונטית ביחס אליהן. בנוסף, גוף מוסדי יהיה רשאי לפרוס את תקופת ההחזר של הלוואות קיימות, שאינן הלוואות "בלון", לתקופה נוספת של עד חמש עשרה שנים. תקופת פירעון ארוכה יותר צפויה להקל על החזר ההלוואה בתקופה של מיתון כלכלי, להקטין את הסיכון לאי פירעון של הלוואה, להקל על פעולות הגבייה של הגוף המוסדי ולהוות השקעה שעשויה לתרום לתשואה חיובית ליתר החוסכים בקופה, והכל לתקופה של שישה חודשים, עד ליום 30 בספטמבר 2020.

 

 

x