טור דעה >> האם הנפט מסמן את תחילת התיקון למהלך העליות של השבועיים האחרונים? או שמא העליות של השבועיים האחרונים הם עצמם זה התיקון למהלך ירידות דרמטי יותר?

הנפט הוא עדין סחורה חשובה ומשפיעה על שוק ההון האמריקאי - איך השוק יתנהג בימים הקרובים?

 

 
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/04/2020

התיקון של התיקון? האם הגיע הטריגר לתיקון?

שוק ההון, כשמדובר בעיקר על השוק המוביל, שוק ההון האמריקאי, חווה ירידה משמעותית, מהירה וחדה בעקבות משבר הקורונה.
אולם, כשם שהירידה היתה חדה, כך התיקון מעלה היה משמעותי.

היו כמה סיבות לירידה, מן הסתם, החשש מפני הקורונה, ההשלכות הכלכליות של זה על משקי הבית, הפירמות והכלכלה כולה. סך הכל מדד ה-S&P500, המדד המוביל בשוק ההון האמריקאי, שכולל את 500 החברות הגדולות בשוק ההון האמריקאי, ירד בערך 35%, מהשיא לשפל.
מאז, הספיק המדד להתרומם חזרה, כ-32%, ולקזז חלק לא מבוטל מהירידה. רק צריך להזכיר כאן, כשהשוק ירד ב-35%, ותיקן במהלך עליות מהשפל של 32%, הוא עדין מגלם ירידה של 15% מהשיא. כלומר המדדים המובילים עדין רחוקים כ-15% מהשיא. כפי שניתן לראות בגרף המצורף.

המהלך האחרון ב-S&P500, עומק הירידה וגובה התיקון (בקירוב)



נתונים: אתר investing.com

העניין הוא, שרמת התנודתיות בשוק מאוד גבוהה, עדין. התנודות היומיות במדדים המובילים, דרמטית וחדה, ותנודה של 2-3%, לכל כיוון, שבעבר נחשבה לדרמטית, הפכה לעניין שבשגרה.

מהלך העליות - האם תיקון למהלך הירידות, או שזה מהלך עליות בפני עצמו

זו בעצם "ה-"שאלה. יש כאן כמה עניינים, נקרא להם, סותרים.

עניין ראשון, הוא הקורונה. נכון להיום, החשש מפני מגיפה כלל עולמית, שתשמיד אחוז מתושבי כדור הארץ, די התבדה. היום הממשלות עסוקות בעיקר במהלכי היציאה מהמחלה, ובהחלה של המגיפה. 
נכון להיום, לדעתי, צעדי הממשלות, החריפים להחריד, מעלים חשש כבד יותר מההשפעה על הכלכלות השונות, מאשר מהחשש מהמחלה עצמה. יתכן ואני מתבדה.

היבטים חיוביים

לאחרונה, התבטא אודי אלוני, מנכ"ל ובעלים אתר FUNDER, עם 10 סיבות למה השווקים צריכים לעלות. הוא מנה את הריבית הזולה, החשש המוגזם שהתבדה, ושכפי הנראה אנחנו בדרך החוצה מהמגיפה, והעובדה שיש סקטורים שנפגעו פחות, ואפילו שירוויחו מהסיפור של המגיפה - לינק לכתבה.

היבטים שליליים

מאידך, אנחנו עדין לא עברנו לגמרי את המגיפה הזו. מהלך התיקון שהגיע, אמנם היה חד, ומשמעותי, אבל! דוחות רבעון 1 עדין לא יצאו, והחל מהשבוע הבא אמורים לצאת דוחות של לא מעט חברות גדולות ומשפיעות.
איך המשקיעים יגיבו לדוחות האלה? שאלה מעולה. אם המשקיעים לא יבהלו, ויבינו שמכאן אפשר לעלות, ויכניסו שוב כסף לשוק. יש סיכוי, ולדעתי זה יותר סביר, שיסתבר למשקיעים, שיש כאן דרמה יותר ממה שחשבו, ושמוקדם להריץ את השוק לכיון השיא, וכדאי להמתין קצת.

אנרגיה יקירתי

מול המגמות ארוכות הטווח, אלה שאומרות שהעולם נגמל לאיטו מנפט, צריך להזכיר את טווח המיידי. העולם עדין לא נגמל מנפט. זו עדין סחורה חשובה מאוד.

מחיר הנפט, נמצא בשפל שלא ראינו כמותו מזה שנים.

ניתחנו כאן את הסיבות לכך - בכתבה הזו. וכן את ההשפעה של זה על הכיס שלנו, ועל ההשקעות שלנו - בכתבה הזו.

שפל במחירי הנפט שלא נראה מאז סוף שנות ה-90'

נתונים: אתר investing.com

השפל של מחיר הנפט משפיע, וישפיע גם על שוק ההון

מחד, מחירי נפט נמוכים, אמורים לעזור לחברות, כי מה יותר טוב מאנרגיה זולה.
לפי אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, מעריך הבוקר כי ״הירידות אתמול בוול סטריט והמגמה השלילית בעולם צפויות להקרין, מטבע הדברים, גם על השוק המקומי. הירידות מגיעות לאחר התיקון החיובי המשמעותי בשוקי המניות בחודש אפריל, כאשר קריסת מחירי הנפט בעולם רק מתווספת לאי הוודאות הרבה בנוגע למשבר הקורונה והשלכותיו על הכלכלה העולמית. הדרמה במחירי הנפט גררה איתה כלפי מטה את מניות האנרגיה בעולם כולו, ומשכה למטה גם את יתר המניות בישראל, בהן גם מניות של חברות שאין להן זיקה ישירה לנפט, ואפילו מניות של חברות שאמורות דווקא ליהנות מירידת המחיר - כגון חברות תעשייה, תובלה ותחבורה, חברות שילוח והפצה. במבט קדימה, המסחר בשוקי המניות בעולם יושפע בראש ובראשונה מקצב הסרת ההגבלות על הכלכלות. ככל שהמשק יחזור לפעילות נורמאלית, תהיה לכך השפעה חיובית על שוקי המניות".

אבל, וזה אבל חשוב. קודם כל, לחברות חשוב הביזנס. השפעת האנרגיה היא השפעה מסדר שני. יש חברות שחשופות הרבה יותר למחירי האנרגיה, למשל חברות התעופה, אבל זה שמחירי האנרגיה זולים, לא יהפכו את חברות התעופה לרווחיות, אם אנשים לא טסים. צריך קודם כל שהביזנס יעבוד, ואחר כך שהחברות יזכו ליהנות ממחירי אנרגיה זולים. לכן השפעת נפט זול על החברות היא השפעה משנית. קיימת, אבל משנית.

שנית, סקטור האנרנגיה בארה"ב הוא ענק. חברות הפקה, ציוד, הובלה, חברות רבות, ומגוונות. סקטור זה צפוי להיפגע דרמטית, ולגרור איתו את הסנטימנט של השווקים.

מי שזוכר את מהלכי הירידות בשוק ההון האמריקאי, בסוף 2015, הם הגיעו לאחר ירידה חדה במחירי הנפט (גם אז כמו היום הטריגר לזה היה פגישה לא מוצלחת של שרי אופ"ק).

לאור זאת קיבלנו מהלך ירידות חזק אמש, של מעל 3% במדדים המובילים. ועכשיו, עולה השאלה, האם זה יוציא מהלך ירידות בימים הקרובים, שיעצור את הראלי שחווינו בשבועיים האחרונים, או שמא זה היה רק תיקון קצר.
או במילים אחרות, האם הירידה מהווה תיקון, למהלך העליות, או שהעליות הן עצמם תיקון למהלך ירידות שעדין לא הסתיים.
לא נצטרך לחכות עוד הרבה זמן כדי להיווכח, הימים הקרובים יקבעו זאת. בינתיים, אני מציע להישמר ולנקוט זהירות.

לסיכום, מוקדם לדעת אם מהלך הירידות אמש, הוא רק תיקון למהלך עליות חד שאותו חווינו בשבועיים האחרונים, או שהוא עצמו מתחיל גל יורד, שמהווה המשך של מהלך הירידות הראשון, זה של הקורונה.

בכל מקרה, אם בשבועיים האחרונים, עם כל הדיבור על אסטרטגיית יציאה, היתה תחושה שהנה, הנה אוטוטו זה נגמר, יוצאים מהבתים, וחוזרים לקניונים, אין כמו מה שקרה עם הנפט כדי להזכיר לנו, ולמשקיעים בכלל, שהדברים עוד רחוקים מלהסתיים. התנודתיות עוד כאן, וצריך מאוד להיזהר. הנפט, הדוחות המתקרבים, יזכירו למשקיעים שיתכן ולא כל הרע מאחורינו, ולכן צריך לנקוט משנה זהירות במיוחד בימים הקרובים.

x