לאומי שוקי הון >> "אי וודאות גבוהה בשטרלינג ובאירו לצד אופטימיות זהירה בריאל הברזילאי"

באירופה, אווירת האופטימיות לאור התקדמות ההתמודדות עם הקורונה ויישום אסטרטגיות יציאה מהמשבר, תומכת בהתחזקות המטבע

 

 
 

קובי לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/06/2020

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מתייחס לאי הוודאות הגבוהה בלירה שטרלינג ובאירו ולריאל הברזילאי: "השטרלינג, התחזק בשבוע האחרון מול הדולר כחלק ממגמת האופטימיות בשווקים, אך נחלש מול האירו ורוב מטבעות עשרת הכלכלות הגדולות. גורמי הסיכון בבריטניה ממשיכים להיות גבוהים; מעבר לעובדה שבריטניה היא אחת הנפגעות המשמעותיות ביותר ממשבר הקורונה, השטרלינג יסחר השבוע על רקע חידוש המשא ומתן לגבי הסכם הסחר בין בריטניה ואירופה, לקראת פסגת הברקזיט המתוכננת להתקיים בבריסל בסוף החודש." לוי מסביר: "בנוסף לווירוס הקורונה שהכה במדינה וממשיך להשבית את הכלכלה, חשוב לזכור שבריטניה מנהלת מזה מספר שנים משא ומתן מורכב מול אירופה לגבי פרידתן ומערכת היחסית לאחר הפרידה. לאחר שהסכם הפרידה נחתם בשנה שעברה, המשוכה המשמעותית הבאה היא חתימה על הסכם סחר שיתקף את מערכת היחסים הכלכלית ביניהן ביום שלאחר הפרידה. אירופה היא שותפת הסחר העיקרית של בריטניה ובלי הסכם סחר חדש ביניהן, בריטניה תאבד חלק ניכר מפעילותה הכלכלית. מה שמחזיר למעשה את תרחיש ה"הארד ברקזיט" הגרוע. ראש ממשלת בריטניה, שינהל את המשא ומתן, מנסה להשיג הסכמה עד סוף השנה, ולהימנע מדחייה של הדד-ליין, אך מדובר על יעד שאפתני מאד שקשה להאמין שיושג. חילופי ההאשמות בין אירופה לבריטניה מתחילות שוב, כשבאירופה ציינו השבוע שלדעתם בריטניה מנסה להכשיל את המשא ומתן בכוונה. מצד שני, ייתכן כי גישתו הלוחמנית של ג'ונסון תצליח להשיג את מטרתו ולקדם את החתימה על ההסכם. קשה להאמין שהוא באמת יעזוב את שולחן הדיונים כפי שאיים לעשות. כתוצאה מכך, אי הוודאות לגבי הלירה שטרלינג גבוהה, בינתיים היא נהנית מאווירת האופטימיות הכללית בשווקים, ומתחזקת. אך זה לא בהכרח סימן חיובי לגבי ההמשך.

"באירופה, אווירת האופטימיות לאור התקדמות ההתמודדות עם הקורונה ויישום אסטרטגיות יציאה מהמשבר, תומכת בהתחזקות המטבע, מול הדולר ומול השקל". לוי מציין "ממצב שבו ציפינו שהאירו יהיה מטבע שיתפקד פחות טוב ממטבעות אחרים, (כיוון שאירופה הגיעה חלשה יותר למשבר מכלכלות אחרות, ובעיקר מארה"ב, וחוסר הסולידריות בין המדינות פגעה באיתנות האיחוד) האפשרות שההצעה הפרנקו-גרמנית תאושר ותקודם, יחד עם אופטימיות שהכלכלות יצליחו לדכא את הגל האירו-סקפטי שמאיים עליהן, מביאות לתקווה מחודשת לגביי תפקוד האירו בטווח הקצר והארוך. כמו השטרלינג, גם האירו עומד בפני צומת משמעותי שעשוי לשנות את המגמה."

"המטבעות של השווקים המתעוררים היו המתחזקים העיקריים של השבוע האחרון, מדינות שהמטבעות שלהם פוחתו בעשרות אחוזים מאז תחילת המשבר עושות ריבאונד משמעותי, ביניהם הפזו המקסיקני בולט במיוחד. אם מדברים על השווקים המתעוררים, אחת הכלכלות המעניינות לדבר עליהן היא ברזיל, אשר נפגעה במשבר הזה בצורה מהותית (כ-30,000 נפטרים ומעל חצי מיליון מקרים מאומתים), הן המטבע והן שוק המניות נחלשו בצורה משמעותית כתוצאה מתגובה איטית של הממשל לווירוס, ומערכת בריאות חלשה. המצב הביא להתפטרויות של מספר שרים והגביר חששות מפני חוסר יציבות פוליטית. בנוסף, מספר סוכנויות דירוג הפחיתו את תחזית הדירוג של ברזיל מיציבה לשלילית, והציפיות לצמיחה כלכלית ב-2020 הופחתו מ-5.89%- לצפי לירידה של 6.25%-. להערכתנו, מעבר לעניין הקורונה ואי הוודאות הפוליטית, קשה לראות פוטנציאל התאוששות בריאל הברזילאי. השתוללות הווירוס, חוסר יציבות פיסקלית, הפחתות ריבית של הבנק המרכזי, חוסר יציבות פוליטית, קרבה ותלות בכלכלת ארגנטינה הכושלת והיסטוריה בעייתית של שחיתות מציירות תמונה בעייתית עבור הריאל. מצד שני, הכלכלה נהנית מהעלייה במחירי הנפט, וחשוב לשים לב כי אחת המרוויחות העיקריות מהסבב הקודם במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, הייתה ברזיל, כך שיתכן שאם עוצמת הלהבות של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תגבר, ייתכן שברזיל, יצואנית פולי סויה שסין צורכת לטובת תעשיית הבשר, תהיה אחת הנהנות מכך. אך כדי לצפות להתאוששות אמיתית, של הכלכלה והמטבע, נדרשת דעיכת הווירוס ללא השפעות ארוכות טווח על הכלכלה, בניה מחודשת של האמון במערכת הפוליטית וביציבותו של בולסנרו הנשיא, והמשך הרפורמות כלכליות מבניות שהוא החל לקדם."

 
x