מניות חמות >> יותר מניות בנקים ויותר מניות נדל"ן לוגיסטי

כלכלני אינטראקטיב ישראל ממליצים בסקירתם השבועית >> איזה סיכונים צפויים להמשיך ללוות אותנו בשבועות הקרובים ? ואיזה סיכון הצטרף בשבוע האחרון ?

 

 
 

אינטרקטיב ישראל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/06/2020

תקציר:

  • התבוננות על מגפות עבר – מה קרה לכלכלות במגפות הקודמות ואיך הגיב שוק המניות בתקופה שלאחר מכן
  • קורונה ושווקים  -  איזה סיכונים צפויים להמשיך ללוות אותנו בשבועות הקרובים  ואיזה סיכון הצטרף בשבוע האחרון
  • שוק המניות והכלכלה הריאלית – הפער בין השניים ממשיך להתרחב, מה צפוי לקרות לו בהמשך
  • סקטורים מומלצים  – אחרי ירידות חדות מתחילת השנה, מניות הבנקים בישראל ובארה"ב במבחן, וגם איזה תת סקטור בתחום הנדל"ן הפך לאטרקטיבי.

 

 

מה ניתן ללמוד ממגפות העבר

במשך כל ההיסטוריה של המין האנושי היו מספר מגיפות ואף בתנ"ך מדובר על כמה מגיפות שפרצו. לפני 100 שנים (1918-1920) הייתה מגיפה עולמית גדולה, השפעת הספרדית (The Spanish Flu) שהרגה 675,000 בארה"ב וכ-50 מיליון בכל העולם. המגיפה הייתה הגורם העיקרי למיתון כלכלי גדול בשנים 1918-1921 כאשר התמ"ג ירד 17% ומדד הדאו ג'ונס ירד 46% (מדד S&P 500 לא היה קיים אז) והגיע לתחתית ב-1921. המגיפה נעלמה בעצמה לאחר כשנתיים. חשוב לציין שגם אז היו אותם כללי זהירות דומים להיום, דהיינו, חבישת מסיכות, שמירת מרחק והיגיינה ובמקומות שהקפידו על זה הייתה פחות תחלואה. כפי שקורה במשברים פיננסיים, הם יוצרים הזדמנויות השקעה בשוק המניות. ואכן, הדאו ג'ונס עלה כ-400% מהשפל של 1921 עד שנת 1929. לכן, סביר להניח שגם במשבר הקורונה הנוכחי נוצרו כבר, או שיווצרו הזדמנויות השקעה. כבר עכשיו כשאנו נמצאים במהלך "הגל השני" ניתן לראות כי משבר הקורונה הקדים מגמות רבות שחשבנו שנראה רק בהמשך, כבר להיום, וכי שינויים רבים במגמות העתידיות של הכלכלה העולמית תומכים בסקטורים ומניות מתחומים מסוימים בהם נוצרות הזדמנות גם לאחר העליות האחרונות.

 

הגל השני כבר כאן, סיוע מצד הממשל יבוטל?

בסקירה השבועית שפרסמנו לפני שבועיים ציינו את חמשת הסיכונים המרכזיים שעומדים בפני השווקים כיום ושלהערכתינו יובילו כבר בקרוב לתנודתיות בשווקים. ארבעה מתוכם היו בכותרות לאחרונה ולהם חלק גדול בירידות שהיו בשבוע האחרון (גל שני, הטלת מכסים, התחזקות ביידן בסקרי הבחירות ומימושי רווחים מהירים). כל הסיכונים האלו ימשיכו ללוות אותנו גם בשבועות הקרובים כאשר הסיכון המרכזי היה ונשאר כמובן הגל השני אשר נמצא כבר כאן. המספרים ממשיכים לעלות במדינות רבות וגם בישראל לאור הבחירה לפתוח את השווקים והמשקים ולהקל על מגבלות רבות. הבחירה לסגור את המשק בשנית לא נראית על הפרק בשלב זה כל עוד מספר המקרים היומי בארץ לא יגיע לאלפי מקרים חדשים ביום. הפגיעה כתוצאה מסגירת המשק גדולה מידי ואנו מעריכים שלפני כן נראה הגבלות על התקהלויות, הגבלות באיזורים בעלי שיעור הדבקויות גבוה והגבלות על אוכלוסיות בסיכון.

אל סיכונים אלו מתווספים השבוע דיווחים כי ישנו חוסר הסכמה מספק מצד הממשל למתן סיוע נוסף שכבר הובטח לתחילת יולי. הדבר הופך סיכון זה לאחד הבולטים לשבועיים הקרובים, ככה זה כשהסיוע של הפד והממשך הופכים למעיין אוויר לנשימה עבור המשקיעים. אחת הסיבות לחוסר ההסכמה היא שפיכת סיוע עצום עד כה אשר הובילה לעלייה בגירעון האמריקאי שצפוי להגיע לכדי 20% תוצר, פי 4 מהערכות תחילת השנה אשר יצריך מימון נרחב בהמשך.

 

שוק המניות והכלכלה הריאלית

המדיניות בעולם השתנתה ואין כעת כוונה להחזיר את הכלכלה אחורה, למעט מגבלות מסויימות לגבי התקהלויות, מוקדי התפרצות, אוכלוסיות בסיכון וטיסות. מאידך, כאשר התחלואה עולה, סביר שחלק מהאנשים יימנעו בעצמם ללכת למקומות שאין בהם צורך, כגון, בילויים, קניונים ומקומות בהם יש התקהלויות גדולות. ניתן לראות כדוגמא מה קרה עם תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים בישראל. כתוצאה מעלייה בתחלואה בבתי הספר וסגירת חלק מהם, הרבה תלמידים הפסיקו להגיע לכלל בתי הספר. מאידך, משרד החינוך רצה להאריך את שנת הלימודים ל- 9 ליולי במקום סוף יוני, אך יו"ר ארגון המורים התנגד. העניין הלך לבית הדין לעבודה שהחליט לא להאריך את שנת הלימודים, אך בדיעבד זה הפך להיות לא רלוונטי כי תלמידים רבים בכל מקרה לא הגיעו לבתי הספר.

בנוסף, לחלק מהאנשים, במיוחד אלו שלא עובדים, אין כיום את האפשרויות להוציא כסף על דברים לא הכרחיים. לכן, למרות שחלק מהנתונים הכלכליים לחודש מאי היו טובים, כגון מכירות קמעונאיות בארה"ב שעלו 17.7% לאחר ירידה של 14.7% באפריל, האבטלה מאוד גבוהה – 13.3%. שיעור האבטלה שיתפרסם ביום חמישי הקרוב צפוי להראות רק על ירידה קטנה באבטלה ל-12.3%.  בדרך כלל נתוני התעסוקה מתפרסמים בימי שישי, אך ביום שישי הקרוב השוק יהיה סגור בארה"ב לרגל חג העצמאות (4th Of July) שייחגג יום קודם ב-3 לחודש במקום שבת.

לכן, למרות ששוק המניות הוא המוביל ביציאה ממשברים פיננסיים ואחריו באה הכלכלה הריאלית, הפער ביניהם לא יכול להיות גדול מידי. בנוסף, הפער לא יכול להיות גדול מידי בין סקטור אחד של הכלכלה כמו חברות ההיי טק שימשיכו לטפס והנאסד"ק יגיע לשיאים חדשים ומאידך, חברות המבוססות על התקהלויות כגון חברות תעופה ימשיכו לסבול מתנודתיות. בסוף זו אותה כלכלה ואם אנשים לא טסים, הם לא בהכרח ישדרגו את הטלפון שלהם לגרסה האחרונה של אפל. זה אחד ההסברים לירידות בשוק המניות שראינו בשבוע שעבר. כשמסתכלים לאורך ההיסטוריה במצבים של הפערים בין שוק המניות לרווחי המניות, אנו רואים כי לרוב אחרי תקופות ארוכות ששוק המניות עולה בזמן  שריווחיות החברות יורדת, מגיע תיקון לאחר מכן בשוק המניות ואפשר לצפות שכך יקרה גם הפעם.

 

מדינות וסקטורים – יותר ארה"ב, יותר בנקים ויותר נדל"ן לוגיסטי

בזמן שמספר מקרי הקורונה החדשים בארה"ב חוזר לעלות, באירופה התמונה מראה תמונה שונה. מדינות רבות ביבשת אשר ספגו מכה קשה החלו לפתוח את המשקים ולהחזיר את הפעילות הכלכלית תחת מגבלתו ולבינתיים נראה כי הן מצליחות לעשות זאת לצד שמירה על מספר נמוך של מקרי קורונה חדשים. זוהי אחת הסיבות לתשואה העודפת של השווקים באירופה אל מול ארה"ב החודש.  עם זאת הסיוע הפיסקאלי והמוניטרי מצד הממשל האמריקאי היה גדול וחד הרבה יותר מזה שניתן באירופה שם הסיוע היה מוגבל ואיטי. חבילת ההרחבה הפיסקאלית לצד רכישת הנכסים ע"י הפד עמדו על 13% תוצר כל אחד ותוצאותיהן בשטח יבואו לידי ביטוי בהמשך, וכן ישנה נכונות להמשיך לתת סיוע גם בשבועות הקרובים על מנת לתמוך בשווקים, כל זאת בניגוד ליכולת האירופאית לספק בשלב זה. על כן אנו ממליצים להתרכז בעיקר בשוק המניות האמריקאי ובסקטורים פיננסים, בריאות ותשתיות.

חברות שעסקיהן מבוססים על הזמנות באינטרנט כמו אמזון (AMZN) וחברות דוגמת נטפליקס (NFLX) שמספקת סרטים און-ליין ימשיכו להראות ביצועים טובים בעידן הקורונה. המניות של שתי חברות אלו עלו 42% ו-35%, בהתאמה מתחילת השנה.

מניות הבנקים בארה"ב ירדו באופן חד ביום שישי לאחר שהפד ערך את מבחני הלחץ (Stress Tests) שלהם והוא אמר שבעקבות הקורונה, הפד יגביל את הדיבידנדים שהבנקים יכולים לחלק ברבעות הנוכחי וכן את הרכישות מחדש של המניות שלהם (Buybacks), על מנת להבטיח שלבנקים יש מספיק הון עצמי בעתיד כלכלי לא ברור. 

מניות הבנקים ירדו בחדות מתחילת השנה ולראייתנו רוב החדשות הרעות כבר מגולמות במחירי המניות. סקור זה לרוב מניב ביצועים עודפים על פני השוק בתקופות אלו של המחזור הכלכלי ופתיחה מחודשת של הכלכלה והתאוששות כלכלית עשויה לתמוך בו.

בשוק המניות המקומי אנו רואים הזדמנות השקעה גם כן במניות הבנקים אשר נסחרות במכפיל הון של 0.77 כאשר הלוואות בערבות המדינה שהמדינה מספקת, תמיכת בנק ישראל והגידול בריביות שמקבלים הבנקים לאחר הקורונה יסייעו להם בהמשך והתמחור הופך אותן להזדמנות. מניות הנדל"ן הלוגיסטי כדוגמת מגה אור ומבנה נמצאות בתמחור נוח ובעלות פוטנציאל להמשך. מניות אלו חוו ירידה לאור פגיעה בסקטור כולו אך לראייתנו מדובר בתת סקטור יציב יותר אשר נמצא בתמחור אטרקטיבי.

הכותב הינו מנהל השקעות בבית ההשקעות אינטראקטיב ישראל, העוסק בניהול השקעות. אין לראות במאמר זה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או הצעה לרכישת יחידות הקרן ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואין לראות במידע ייעוץ ואין הוא מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.

 

x