פרשנות כלכלית || לאומי >> ניתן להגדיל מעט חשיפה לאג"ח קונצרני של סקטורים מסוכנים יותר כגון נדל"ן מניב וליסינג

ההאטה צפויה להתארך יותר מהצפוי על רקע ההרחבה הפיסקאלית הבלתי מספקת || העלייה הנמשכת ואף ההאצה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה בישראל, צפויה להאט את תהליך ההתאוששות של המשק

 

 
דר גיל בפמן בנק לאומידר גיל בפמן בנק לאומי
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/07/2020

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק, מעריכים בסקירת המאקרו והריביות השבועית כי "העלייה הנמשכת ואף ההאצה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה בישראל, צפויה להאט את תהליך ההתאוששות של המשק.

נראה כי ההאטה צפויה להתארך יותר מהצפוי בעיקר גם על רקע ההרחבה הפיסקאלית הבלתי מספקת עד כה. גם עוצמת ההתאוששות הצפויה של המשק בעיקר בשנת 2021 נראית כרגע בסימן שאלה גדול. המשך ההרחבה הפיסקלית, לעיתים בצורה בלתי ממוקדת ולא יעילה, צפויה להביא את רמת הגרעון לרמה דו ספרתית במונחי תוצר השנה תוך עלייה משמעותית ביחס חוב – תוצר. גם אם הממשלה תמשיך לממן חלק משמעותי מהחוב בחו"ל (כפי שעשתה השבוע בהקצאה פרטית של אג"ח לשנתיים סך 500 מיליון אירו) עדיין נראה כי הגיוסים המקומיים ימשיכו להוות את ליבת המימון הגרעון הממשלתי.

במצב עולם זה נראה כי עלייה מסוימת בתלילות העקום תוך עליית תשואות בחלק הארוך בהחלט אפשרית. לפיכך אנו ממליצים על קיצור מח"מ ההשקעות לכיוון מח"מ בינוני של עד 5 שנים לכל היותר. אנו ממליצים על השקעה בצמודי המדד הקצרים לצד השקעה בשקלים לא צמודים לטווח של 5-7 שנים". עוד הם מציינים כי "עליית התשואות הצמודות הקצרות החזירו את האטרקטיביות היחסית של איגרות החוב לטווח של 1 – 4 שנים, בעיקר על רקע מדד יוני, שעמד בציפיות המוקדמות.

עם זאת, הסנטימנט כרגע שלילי על רקע ההאטה הנמשכת וחוסר היכולת של המשק לחזור לתפקוד הקרוב לתפקוד טרום המשבר ולכן נראה כי ציפיות האינפלציה ימשיכו להיות נמוכות יחסית אם כי בחלק הקצר של העקום נראה כי הן קרובות לסימון הרצפה". לסיכום, הם אומרים כי "על רקע המשך העלייה בגרעון הממשלתי אנו ממליצים על קיצור מח"מ האחזקות למח"מ בינוני לכל היותר. מומלצת השקעה בצמודי מדד קצרים בשילוב שקלים לא צמודים לטווח בינוני של 5 - 7 שנים. עדין מומלצת אחזקה עודפת בשקלים הלא צמודים".

ביחס לשוק האג"ח הקונצרני אומרים בפמן ורזניק כי "לאחר שבוע של עליות חדות, אפקט השקת תכנית הרכישות של בנק ישראל התפוגג והשוק הקונצרני חזר למגמה שלילית תוך עלייה ברמת המרווחים. עם זאת, רשת הביטחון של בנק ישראל צפויה להשפיע בהמשך על המסחר בשוק המשני. ייתכן שהירידות השבוע היו תוצאה של מימושים על רקע העליות החדות בשבוע החולף או לחלופין, מדובר בתגובה להמשך העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה והמגבלות החדשות שהוטלו שוב על המשק במהלך השבוע. הצלחה מסוימת לתוכנית הרכישות של בנק ישראל ניתן לראות בהמשך הפעילות התקינה של השוק הראשוני. נראה שרמת המרווחים בשוק מתייצבת בחודשיים האחרונים ברמה הגבוהה מהרמה טרום המשבר.

מדדי התל בונד 20 ו 40 והתל בונד שקלי 50 נסחרים במרווחים של כ – 160 – 190 נ"ב כאשר טרום המשבר נסחרו סביב מרווחים של כ – 100 נ"ב. רמת המרווחים משקפת את הסיכון שעלה מאז תחילת המשבר ולא נראה כי רמה זו של מרווחים צפויה לרדת בצורה משמעותית, אם בכלל, בתקופה הקרובה". לאור זאת, הם ממליצים על "חשיפה לאפיק הקונצרני בעיקר לחברות מדירוגים גבוהים ולחברות העומדות בקריטריון הרכישה של בנק ישראל. מומלצת השקעה בעיקר בחברות בדירוג  A+ ומעלה. אנו ממליצים על השקעה במח"מ קצר - בינוני של עד 5 שנים. מומלצת השקעה ישירה בסדרות חלף השקעה באינדקסים.

עדיין מומלצת השקעה בעיקר סקטורים דפנסיביים כגון: חברות ממשלתיות, חברות מזון ואנרגיה. עם זאת, ניתן להגדיל החשיפה מעט גם לסקטורים מסוכנים יותר כגון סקטור הנדל"ן המניב המקומי וסקטור הליסינג.

x