הגירעון בשוק הנפט יגדל ברביע הראשון של השנה ויפחית את מלאי הנפט הגלובלי

העמידה במכסות הייצור של רוב חברי קבוצת OPEC+ יחד עם הקיצוץ מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית, צפויים להגדיל את הגירעון בשוק הנפט ברביע הראשון של השנה ולהפחית את מלאי הנפט הגלובלי

 

 
 

דר` גיל בפמן, לאומי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/02/2021

התפתחות מחיר הנפט

במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-59.34 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-5/2/2021 לכ-62.85 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-12/2/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-56.85 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-5/2/2021 לכ-59.47 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-12/2/2021. עלייה זו התרחשה על רקע המשך קיצוץ יצור הנפט של OPEC+ יחד עם ירידת מלאי הנפט בעולם.








ההיצע הגלובלי

תפוקת הנפט של OPEC בחודש ינואר עלתה ב-180,000 חביות ביום והקבוצה יצרה כ-25.5 מיליון חביות ביום. יצור הנפט של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות עלה ובמקביל יצור הנפט של עיראק וניגריה ירד לאחר שהן לא עמדו במכסות הייצור הקודמות. אולם, הירידה בייצור הנפט של עיראק הייתה מינורית יחסית למה שהיא התחייבה לפצות את הקבוצה על אי עמידה במכסות הייצור.

יצור הנפט של OPEC צפוי לרדת בחודש פברואר, בשל הלחצים של ערב הסעודית על שאר החברים לציית למכסות הייצור ובשל שביתה של עובדי אבטחה באחד מנמלי יצוא הנפט של לוב המשבשת את ייצוא הנפט הלובי. עם זאת, ייצור הנפט ברוב המדינות החברות בקבוצת OPEC צפוי לעלות עד למיצוי מכסות הייצור, בשל עליית מחירי הנפט.

שר הנפט של עיראק מעריך כי קבוצת OPEC+ לא תשנה את מדיניות מכסות יצור הנפט בפגישתם הצפויה להיות בתחילת חודש מרץ והוא אמר שוב כי עיראק תפצה על אי עמידה במכסות הייצור על אף שמצבה הכלכלי רעוע. הבטחה זו באה לאחר שבתחילת שנת 2021 עיראק לא עמדה בהפחתת הייצור שהיא הבטיחה. להערכת שר הנפט העיראקי, ערב הסעודית תפסיק בחודש אפריל את הפחתת יצור הנפט שלה לאחר שהיא הפחיתה אותו מרצונה במיליון חביות ביום, על רקע עליית מחירי הנפט.

עיראק מעריכה שמחיר הנפט יהיה השנה כ-58-63 דולרים לחבית וייצוא הנפט של עיראק ב-2021 יהיה 2.9 מיליון חביות ביום. כמו כן, במידה והאזור האוטונומי של כורדיסטאן יציית למכסות הייצור של OPEC+ אזי יצור הנפט של עיראק השנה יהיה 3.6 מיליון חביות ביום.

המתחים בין איגוד עובדי הנפט בנורבגיה לבין המעסיקים החריפו על רקע דרישת העובדים להשגת הסכם שכר, ואיגוד העובדים איים כי במידה ולא יושג הסכם אזי הוא ישבית 12 בתי זיקוק. לצעד זה, עשויה להיות השפעה שלילית משמעותית על תפוקת הנפט של נורבגיה.

מלאי הנפט בארה"ב המשיך לרדת בשבוע המסתיים ב-5/2/2021, על אף עליית יבוא הנפט  נטו. בהתאם לכך, דו"ח הנפט השבועי של ה-EIA (סוכנות האנרגיה של ארה"ב) מצביע על ירידה בהיקף של כ-6.6 מיליון חביות במלאי המסחרי בשבוע המסתיים ב-5/2/2021. הירידה במלאי הנפט התרחשה בשל עליית שיעור פעילות בתי הזיקוק לרמה של כ-83.0% ועל אף העלייה הקטנה בייבוא הנפט נטו, שנבעה מירידה של 650,000 חביות ביום ביבוא ברוטו לעומת ירידת הייצוא ב-866,000 חביות נפט ביום.





צד הביקוש הגלובלי

הביקוש לדלקים בארה"ב נותר שבוע שלישי ברציפות מתחת ל-8 מיליון חביות ביום, כאשר עונת החורף הקרה יחד עם התפשטות הנגיף גרמו לאנשים להישאר בביתם. כך למשל, בסן פרנסיסקו, התנועה בכבישים הואטה בחודש ינואר והיא מצביעה על הניסיונות של קליפורניה לבלום את התפשטות הנגיף, מה שמעודד אנשים להפחית בנסיעות ומקשה על התאוששות הביקוש לדלקים. 

מלאי הדלקים בארה"ב נמצא ברמה הגבוהה ביותר מאז חודש יוני 2020, לאחר שעלה בשבוע שהסתיים ב-5 בפברואר ב-4.3 מיליון חביות ל-256.4 מיליון חביות. זה שבוע שלישי ברציפות בו המלאים גדלים ביותר מ-2 מיליון חביות. חלק מהעלייה במלאי נובע גם מכך שבתי הזיקוק מתכוננים לביקוש הצפוי להיות גבוה יותר באביב ובקיץ, כך שהם מייצרים דלקים בהיקף גבוה יותר מהביקוש של עונה זו.




יבוא הנפט של סין  בחודש ינואר מצביע על עלייה בשיעור הפעילות של בתי הזיקוק הסינים. מספר ספינות הנושאות מיכלי-ענק של נפט המפליגות לסין עלה בסוף השבוע הראשון של חודש פברואר ל-127, המספר הגבוה ביותר בחצי שנה האחרונה, הנושאות כ-250 מיליון חביות נפט, מה שמסמן כי יתכן שסין שהיא יבואנית הנפט הגדולה בעולם נערכת להעלאת מלאי הנפט שלה. בפעם האחרונה שמספר הספינות היה גבוה יותר זה היה בעקבות ירידת מחיר הנפט מסוג WTI למחיר שלילי.

הגידול בביקוש לחומרי גלם של יצרני הפלסטיק ויצרני הדלקים בסין צפוי להעלות את מחיר הנפט הקל באסיה. הביקוש לנפטא עלה בשל החזרת הביקושים של יצרני פטרוכימיה גדולים בדרום קוריאה והביקוש של יצרני הדלקים נובע משינוי העדפות של הנוסעים המעדיפים נסיעה ברכב פרטי על פני שימוש בתחבורה ציבורית בעקבות ההתפשטות המחודשת של הנגיף והחשש של האנשים להידבק בו.

מספר מכליות נפט גדולות (VLCC) המשמשות לאחסון נפט בים ירד בשבוע הראשון של חודש פברואר ב-5 ל-39. בתקופה זו, כמות הנפט שהוחזק בים ללא תנועת הספינה במשך שבעה ימים לפחות ירד ב-22% ל-88.75 מיליון חביות, לעומת 113.37 מיליון חביות שהוחזקו בים בסוף חודש ינואר.

משק הגז הטבעי
מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) ירד מעט בשבוע האחרון, ל-2.87 דולרים ל-MMBTU, אך נותר בסביבת מחירים גבוהה. סביבת מחירים זו, נובעת מעליית הביקוש לגז טבעי לחימום בייתי וחללים תעשייתיים אשר צפוי להישאר גבוה בזמן הקרוב, בשל הצפי לגל קור בארה"ב בדגש על מפרץ מקסיקו לצד ירידת המלאים. שילוב של שני גורמים אלו צפוי לשמור על סביבת המחירים הגבוהה ומחיר גז טבעי אף צפוי לעלות ל-3 דולרים ל-MMBTU.

להערכת ה-EIA, מלאי הגז הטבעי התת קרקעי המשיך לרדת בשבוע שהסתיים ב-5 בפברואר והוא ירד ב-171 BCF ל-2.518 TCF, אך הוא עדיין נותר גבוה ביחס לרמה הרגילה בתקופה זו. ה-EIA צופה כי המלאי ימשיך לרדת במהלך עונת החורף והוא יגיע בסוף מרץ ל-1.8 TCF שזו הסביבה הרגילה של המלאי.

בנוסף, ה-EIA העלה את תחזית הייצור של גז טבעי בארה"ב לשנתיים הקרובות, כך שבשנת 2021 יצור הגז הטבעי של ארה"ב יעלה ב-2.42 BCF ליום ל-98.34 BCF ביום ובשנת 2022 ב-1.31 BCF ליום ל-98.93 BCF ליום. עדכון התחזית כלפי מעלה נובע מהצפי להגברת יצור הגז הטבעי באגן Permian, מה שעשוי להביא לירידת מחיר הגז טבעי בהמשך השנה. 

רגולטור האנרגיה של טקסס נוקט בגישה ביקורתית, שאינה אופיינית לו, בנוגע לשריפת עודפי גז טבעי והוא דחה מספר בקשות של חברות נפט בנושא זה, מה שמהווה סימן להצלחת הלחצים מצד אנשיאיכות הסביבה ומשקיעים במטרה לבלום את הזיהום באזור.

מדיניות ממשל ביידן לאנרגיה ירוקה

אחת הפעולות הראשונות של ממשל ביידן הייתה ביטול ההיתרים לשלב ארבע של צינור Keystone (XL) המוביל נפט מקנדה לאוקלהומה. בכך, נשיא ארה"ב החל לממש את כוונתו להתמקד במימוש המדיניות שהוא הבטיח לטובת אנרגיה ירוקה וכנגד אנרגיה מזהמת, כאשר המטרה המרכזית היא הפחתת פליטות הפחמן בהדרגה. מבחינה כמותית, היעד הוא הגעה לאי פליטת של מזהמים על ידי סקטור האנרגיה עד שנת 2035 ושל כלל הכלכלה האמריקאית עד שנת 2050. מימוש מטרה זו דורש מעבר מסיבי לשימוש באנרגיה ירוקה ושימוש בטכנולוגיות חדשות, לעומת מקורות האנרגיה הנוכחיים המסתמכים על שריפת נפט, פחם וגז טבעי.

מדיניות זו עשויה אף להביא להיעלמותן של משרות בתחום האנרגיה המסורתית ולעליית מספר המשרות בתחום האנרגיה הירוקה. על פי הערכות של חוקרים מאוניברסיטת פרינסטון בארה"ב, מספר המשרות שיתווספו יהיה גבוה יותר מהמשרות שהמשק יאבד, כך שמעבר לאנרגיה ירוקה יוסיף משרות למשק האמריקאי.

אולם, החלפת משרות בתחום האנרגיה המסורתית למשרות באנרגיה ירוקה צפוי להיתקל בקשיים של זמינות כוח אדם וכשירותו וכן הוא עשוי להגדיל את שיעור האבטלה באזורים מסוימים בהם יש היום מספר גדול של משרות בתחום האנרגיה המסורתית בשל איבוד גדול של משרות באותו אזור ואי הקמת משרות חליפיות.

זאת, מאחר ולא ניתן בהכרח לייצר את המשרות של האנרגיה הירוקה באותם אזורים בהם יש את המשרות בתחום האנרגיה המסורתית. כך למשל, חוות סולריות וטורבינות רוח לא עובדות בכל מקום באופן זהה. כמו כן, הכישורים שעובדים מפתחים בתעשיית האנרגיה המסורתית לא בהכרח תואמים את הכישורים הנדרשים למשרות באנרגיה ירוקה ויהיה צורך בתכניות הכשרה מקצועיות מסיביות על מנת להסב כמות גדולה של עובדים כדי שמימוש מדיניות זו לא תתקל בחסמים של כוח אדם.

הצפי לטווח הבינוני

העמידה במכסות הייצור של רוב חברי קבוצת OPEC+ יחד עם הקיצוץ מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית צפויים להגדיל את הגירעון בשוק הנפט ברביע הראשון של השנה ולהפחית את מלאי הנפט הגלובלי. במידה וערב הסעודית ושאר חברי OPEC+ ימשיכו לציית למכסות, הפורמליות והוולונטריות, הדבר יאפשר רמת היצע שתתמוך ברמת המחירים הנוכחית. בפרט, לאור המדיניות של הממשל החדש בארה"ב אשר צפוי לפעול כנגד הרחבת פעילות הפקת הנפט והולכתו במהלך השנים 2021-2022.

ירידת מלאי הנפט, כפי שבאה לידי ביטוי בירידה של "מספר ימי המלאי", מעידה על הידוק השוק אשר עשוי אף להתעצם עם עליית הביקוש לאחר ההקלה במגבלות שהוטלו בסין, יפן ובמדינות אירופאיות, וצפויה לתמוך במחירי הנפט הגבוהים. עליית המחיר ליותר מ-60 דולרים לחבית מפחיתה את התמריץ של יצרני הנפט לשמור על רמות יצור נמוכות ותגדיל את כדאיות ההשקעות בפצלי השמן בארה"ב, מה שיביא לעליית היצע הנפט ויחזיר את מחירו אל מתחת ל-60 דולרים בטווח הרחוק יותר.



להערכת ה-EIA, קידוחי בארות נפט צפויים לעלות במהלך השנה כל עוד מחירי הנפט נותרים יציבים מעל ל-50 דולרים לחבית וההיצע מבארות הנפט החדשים צפוי לקזז את הירידה בתפוקת הבארות הישנים, מה שצפוי להגדיל בהמשך השנה את היצע הנפט של ארה"ב. ה-EIA, העלה את הערכתו לתפוקת הנפט בארה"ב במהלך 2022 ל-11.53 מיליון חביות ביום, לעומת התחזית האחרונה שצפתה שתפוקת הנפט של ארה"ב תהיה 11.49 מיליון חבית ביום.

נראה שהשוק כבר מתמחר במידה רבה מאוד גירעון עתידי העשוי להיווצר בשוק. ההתקדמות לקראת שיווק גלובלי מגוון הולך וגדל של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שגלום כבר כיום במידת אופטימיות גבוהה מאוד "בקונצנזוס" מחירי הנפט. בהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים ירידה מסוימת במחיר הנפט בטווח הבינוני.








x